Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Konstig termometer...

  1. #1

    Question Konstig termometer...

    När jag har dvd:n på boxen öppen så visar xbmc att moderkort och cpu är runt 63-64 grader, med luckan stängd så är den bara 44-45 grader.
    Hur kan detta komma sig?!?
    Var sitter termometern?
    Banned - spammat shit-for-free länk med referralkod

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Börjar bli mycket sådana här frågor nu så jag klistrar tråden


    PROGRAMMEN SOM VISAR TEMPERATUR PÅ XBOX VISAR HELT FEL PÅ XBOX VERSION 1.6 EFTERSOM ADRESSERNA MAN LÄSER AV INTE GÄLLER LÄNGRE!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av fanatic_power
    När jag har dvd:n på boxen öppen så visar xbmc att moderkort och cpu är runt 63-64 grader, med luckan stängd så är den bara 44-45 grader.
    Hur kan detta komma sig?!?
    Var sitter termometern?

    1.6;an har INGA tempsensorer.. (För 187de gången)
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Hur vet jag om jag har en 1.6 xbox?

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av nsorman
    Hur vet jag om jag har en 1.6 xbox?
    Microsoft XBOX finns i en rad olika versioner,

    Har du Crystal? Isåfall 99,9% en 1.6..


    Vilken du har ser du enkelt när du har öppnat din box.
    Sitter den en fläkt på den mindre kylflänsen (två fläktar allt som allt i lådan) så har du en gammal version 1.0.

    Titta sedan precis bakom TV-anslutningen på moderkortet. Där finns ett svart chip som det står Conexant, Focus eller XBOX Xcallibur på.
    Har du ett connexant-chip är det en version 1.0, 1.1, 1.2 eller 1.3.
    Har du ett Focus-chip är det en version 1.4 eller 1.5.
    Har du ett Xcallibur-chip är det en version 1.6.

    För att se skillnad på version 1.4 och 1.5, som båda ser exakt identiska ut, så måste du mäta med en ohm-meter mellan stift två i LPC-porten (se bild nedan) och skruven brevid porten (jord). Om det är förbindelse mellan dom båda har du en version 1.4, och du behöver inte tänka på något speciellt, men om det inte är någon förbindelse har du en version 1.5.
    Version 1.5 saknar jord och matningsspänning (3.3V) i LPC-porten, och dom måste därför anslutas med två extra ledningar enligt digrammet som finns med bland ritningarna på supportsidan.

    Om du vill kunna bestämma vilken version du har mer exakt, se den här guiden på xbox-scene http://www.xbox-scene.com/versions_1.php

    Om du har en nytillverkad XBOX där MGF DATE på baksidan av boxen är nyare än April 2004 så är det med 99% säkerhet en version 1.6, och du MÅSTE då se till att ditt modchip är 1.6-kompatibelt och att du flashar chippet med en korrekt BIOS för version 1.6 annars kan det gå jävligt illa, Hoppas detta täcker din fråga
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20

    hej

    Psykopunk:

    Vad menar du med att det inte finns nån tempsensor?.. de är klart de finns det eftersom fläkten går på högre varv när den blir varmar..
    Uppsågad Philips DVD
    Seagate 300gb
    Papst 19Db(A) 100%
    55 Grader med hd:n på 48 med hd av
    Frostad Juvel med blå neon under
    några blå neon slingor
    Inbyggd dvd mottagare med 4 pols switch.
    och ska sätta in lite lysdioder

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av millepromille
    Psykopunk:

    Vad menar du med att det inte finns nån tempsensor?.. de är klart de finns det eftersom fläkten går på högre varv när den blir varmar..
    Jasså fläktens varvtal ökar när den blir varm?? Mer än vad jag visste..
    Trodde gick gick på samma varvtal hela tiden..
    1.6;an har ingen tempsensor..
    med det så menar jag att,, Den har ingen Tempsensor
    1.6 är ju en lite "nedbantad" version av föregångarna..
    alltså,inte sämre i prestandan utan lite billigare byggd,
    1 fläkt istället för 2 osv,Färre kretsar = billigare att tillverka
    .. v1.6 update

    Slet ut en officiell artikel,, Svart på vitt

    "After some probing, I can confirm that temperature sensing is gone (this isn't breaking news as SmartXX have already discovered this) at least from its normal position. This means fanctl will not work on a v1.6 Xbox. The other interesting discovery is that on previous Xbox revisions, reading address 0x18 from the PIC would cause the Xbox to shutdown in "Overheat" mode. Reading this address does no such thing on the v1.6, so either Microsoft are now allowing Xboxes to overheat, or they have completely reworked the temperature sensing/ alarm tripping mechanism."
    Last edited by Psykopunk; 2005-02-06 at 17:17.
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    hmm...varför ser ja temperaturen på min då:S
    Uppsågad Philips DVD
    Seagate 300gb
    Papst 19Db(A) 100%
    55 Grader med hd:n på 48 med hd av
    Frostad Juvel med blå neon under
    några blå neon slingor
    Inbyggd dvd mottagare med 4 pols switch.
    och ska sätta in lite lysdioder

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av millepromille
    hmm...varför ser ja temperaturen på min då:S

    Jo.. Man ser den.. Fast den stämmer lika med kattpiss .. Har du aldrig tänkt på det??,, att ena sek så är den under 4c.. å andra sekunden typ Vätebombs temperatur
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det enda vi vet och artikeln ovan beskrev är att det inte går att kolla temperaturen på samma sätt på 1.6 boxarna som på de äldre boxarna. Det är inte färre fläktar i en 1.6 jämfört med en 1.1-1.4 box. Det var bara 1.0 boxarna som hade fläkt även på moderkortet/gpu:n.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Låter Proffsen ta över från & me nu .. Fast 1.6 är ju billigare att bygga,, ett poäng till mey iallafall
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Vad är då rätt temp? Har själv en "vanlig" svart box (version vet jag inte...) och där ligger tempen stadigt på 40 grader (moderkort) och runt 60 grader för cpu:n? När ska man börja oroa sig...?

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan börja oroa dig när xboxen stänger av sig och börjar blinka rött.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    Psykopunk:


    Ska berätta lite historik...

    Min temperatur var 60c när den var ny...
    den var 48c efter Papst mod
    den är nu 55 när jag satt in en 300 gigare (har lite varmare på rummet nu dock)
    När jag startar den står den på ungefär 35c och efter en kvart e den 55


    jag tycker inte de är nära varken vätebomb eller 4c snarare värkar de helt normalt...
    Uppsågad Philips DVD
    Seagate 300gb
    Papst 19Db(A) 100%
    55 Grader med hd:n på 48 med hd av
    Frostad Juvel med blå neon under
    några blå neon slingor
    Inbyggd dvd mottagare med 4 pols switch.
    och ska sätta in lite lysdioder

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    67
    Respekt
    20
    Om du säger det så.. Fast om du har en 1.6.. så kan du ju skratta dey lycklig,, för då är du 1st personen som jag vet som har en 1.6:A SOM VISAR RÄTT temp.. för det verkar ju din göra.. GöttMos isf=)=)
    "Movies dont create psychos, movies make psychos more creative"

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Enligt denna tråd

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=21432

    så visar senare versioner av xbox media center rätt temperatur. Och det är ju helt logiskt att nyare program/dashboards klarar av det. Evolution-X dashboarden har ju inte uppdaterats på år och dar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Du kan börja oroa dig när xboxen stänger av sig och börjar blinka rött.
    Det har blivit så för mig.......boxen fungerar ca 2min sen blir bilden svart och den börjar blinka rött.......Vad göra ? Någon som varit med om detsamma ?
    Om temp stämmer så börjar den på 70 grader men stiger snabbt till 88 grader.
    Tacksam för svar.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kolla fläkten, kolla att den inte står så den inte får luft, prova byt nätdel
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Kolla fläkten, kolla att den inte står så den inte får luft, prova byt nätdel
    fläkten fungerar.......vad kostar en ny nätdel ?

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    500:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Gå in i XMBC välj inställningar, och sedan välj SYSTEM, där kan du ställa fläkthastigheten, dra upp den några procent så kanske det funkar?

Liknande diskussioner

  1. konstig v1.6, lock hd frågor
    By t-quick in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 18:45
  2. konstig upplösning...
    By marcus_r in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-23, 14:49
  3. Konstig temp?
    By ozzon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-23, 09:06
  4. Konstig filändelse
    By 3875 in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 01:36
  5. konstig laser?
    By MOHF in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-20, 12:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •