hej jag ska köpa dvd skivor till mitt ps2 och jag funderar på att köpa Verbatium skivor från ******** och undrar vilka som är bäst plus eller minus??? tacksam för alla svar!
hej jag ska köpa dvd skivor till mitt ps2 och jag funderar på att köpa Verbatium skivor från ******** och undrar vilka som är bäst plus eller minus??? tacksam för alla svar!
Enligt vad jag läst så ska Minus skivor vara bättre en Plus skivor, tror minus ska vara
lättare för lasern att jobba med.
men jag är inte säker, är inte så bra på sånt här
Rekomenderar starkt FUJIFILM DVD-R och 25st.TDK DVD-R 4.7GB 1-8xspeed LOGO
från http://www.********.com/shop/default.asp?SetLng=6
dom är biligast att köpa dvd-r från.Saken är det att verbatim dvd-r är dålig
och även cd-r .Jag fick läsfel på nya brända skivor.Jag hoppas ni väljer att köpa från http://www.********.com/shop/default.asp?SetLng=6 .tack på förhand![]()
Du skall köra med DVD-R skivor och Verbatim & Fuji-skivorna från ******** är mkt bra eftersom de nästan alltid har Ritek resp. Taiyo Yuden skikt på skivorna. Fuji är ju de som är mest prisvärda eftersom de bara kostar 135kr för 25st.
Verbatim skall ha bra kvalitet överlag men det finns batchar av skivorna som inte har Ritek eller Taiyo Yden skiktet och då kan man få skriv/läsfel på skivorna men man kan ju få det på de som har bra skikt också om man har otur. Man kan se vilket skikt man har på dem genom DVD Info Pro eller DVD Decrypter.
Kika här för att se kvaliteten på olika media efter tillverkare och skikt:
http://www.videohelp.com/dvdmedia
PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.
köpte ritek skivor där sist, extremtnöjd. alltid perfekta bränningar ^_^
"I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."
Lite uppdatering av detta. M.a.p. PStwo som ju har lite "svagt" optoblock som inte gillar skivor som har låg reflektion och mycket PI Errors/Faults.
Jag har provat ett antal olika DVD+R och DVD-R i min PStwo.
Brännare LG GSA-5120D, jag bränner det mesta i 4x (2x någon gång bara för att testa om det blir någon skillnad i kvalitet vid PIE/PIF/Jitter test i DvdInfoPro).
Om man använder DVD-R eller DVD+R gör ingen skillnad så länge man håller sig till DAO resp single session givetvis. Båda är helt kompatibla med PStwo (och även äldre PS2, men exakt vilka modeller som bäst gillar vad vet jag inte).
Bästa DVD+R (4x-8x) nu är: Fuji (YUDEN), Verbatim DataLifePlus (MCC)
Bästa DVD-R (4x-8x) nu är: Fuji (TYGxx), Verbatim DataLifePlus (MCC)
Ovanstående ger, med en bra brännare som har en bra FW-version, utmärkta resultat. I 4-8x läsning kan man faktiskt få lika bra resultat som en pressad DVD-ROM. Obs att Verbatim DataLife är *inte* samma sak som DataLifePlus. Undvik de förra.
Ganska bra skivor DVD-R & DVD+R: Traxdata (RITEK G04, RITEK Rxx)
Undvik *alla* skivor som har "printable surface". Det tenderar att försämra läskvaliten. Överhuvudtaget är det där en dålig ide, IOFS väsentligt bättre än att klistra på en rund papperslapp på en skiva..!
Alla ovanstående är rätt lätta att få tag i både i butik (Sthlm) och på Webben.
Två sorter som jag kan rekommendera att undvika i PS2/two sammanhang är
Platinum (CMC)
Memorex (oftast CMC)
Speciellt de senare är hopplösa, man vet aldrig vad det är för dye på dem förrän man läst ut det själv. De brukar finnas i allehanda butiker på 10-spindlar (som typiskt kostar nära 100:-) och ibland i 25-spindlar. Dessa skivor är värda *max* 5:-/st eftersom man nästan alltid får kassera 25% av dem om man är noga med kvaliten på resultatet och inte bara att det skall funka...
När man köper skivor är det en bra ide att fråga Webb-butiken först vad exakt det är för dye på dem. Om man inte får ett vettigt svar, köp isf litegrann och kolla själv först alt. gå nån annanstans och handla. Köper du i butik (dyrare men lite högre sannolikhet att det verkligen är bra märkesskivor med bra dye), köp någon skiva i single förpackning och kolla den själv. Gå tillbaka och köp 25 el 50-spindel sen när du vet exakt vilken dye det är.
/M
--
PStwo w. DMS4 Pro, ToxicBIOS 1.2
Någon som kan tipsa om ställen som säljer skivorna? Är det t.ex vanliga på ställen som OnOff eller Elgiganten eller ska man leta på webben? Står mediakoden (TYGxx, MCC osv) på fodralen eller hur vet man att det är rätt skivor? Finns ju t.ex många Verbatim DataLifePlus som inte är MCC.
Verbatim DataLifePlus 4x el 8x DVD+R är med mkt hög sannolikhet media-id MCC.....002 MCC.....003 (se även nedan) här: <http://www.********.com> (fraktkostnad 120:- 0-10 kg). Tyvärr vet jag inte vad DVD-R av dessa är (ännu).
Fujifilm DVD+R är YUDEN000T02 på samma ställe, de kostar vanligen under 4:-/st på spindel, mkt bra pris för väldigt bra media. Fujifilm DVD-R är ProdiscF01. De sistnämnda kan vara bra eller rätt dåliga beroende på vilken brännare du har. Om du har en LG GSA undvìk dem, LG's brännare klarar av någon anledning inte av dem med någon vettig kvalitet alls.
Visst kan du hitta Verbatim DataLifePlus på El-Giganten, OnOff o.d. men det är dubbla priset nästan jfrt ovanstående Nätbutik. Vanligen har de stora kedjorna i Sverige Memorex eller Platinum o.d. och de är i praktiken inte värda mer än högst 4-5 spänn/st p.g.a. låg kvalitet. Betala *inte* 8-10 kr/st för dem!
Mediakoden står ingenstans utanpå ett fodral eller skiva. Aldrig någonsin som jag hört om eller sett. Det syns bara i brännarprogrammet (förhoppningsvis) eller i ett speciellt program som läser ut den informationen som brännaren suger i sig när du stoppar i en blank DVD+-R. Du vet inte att det är "rätt" skivor förrän du kollat eller frågat någon som kollat.
>många Verbatim DataLifePlus som inte är MCC
Ja, det har iaf funnits. Definitivt är det inte otroligt att "DataLife" inte är MCC. Men för tillfället verkar det vara så att "DataLifePlus" är MCC oftast här i Nordeuropa åtminstone. Då är det någon av följande MID för DVD-R:
MCC 00RG200 (2x)
MCC 01RG20 (4x)
MCC 02RG20 (8x)
MCC 03RG20 (16x)
För DVD+R är det:
MCC.....001 (2.4x)
MCC.....002 (4x)
MCC.....003 (8x-12x)
MCC.....004 (16x)
Jag har läst att det kan vara en god ide att låta bli att bränna MCC 02/03 i högre fart än 4x om man vill ha optimalt resultat. Men det beror på exakt vilken brännare man har och exakt vilken FW version det är i den. Det finns inget annat sätt än att prova själv isf.
/M
--
PSTwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.3 + PSX w. MultiX
eftersom jag inte sett hansi klaga tidigare antar jagatt man får länka.Original inlägg av born as ghost
www.********.com är väldigt bra. De har många märken och är extremt billiga. Har beställt själv mycket från dem. De har t.ex. dvd-r verbatim för 5kr skivan!.
Frakten beror på hur mycket du beställer. så om du beställer ca50 skivor kommer det inte kosta 120kr som var3gen skrev. snarare 50kr. <1kg
"I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."
visst man får länka till alla som inte har samma sak som psxcare säljer och gör.
Hm, ja jag vet inte men på ********'s websida står det faktiskt att 0-10kg kostar 120:- Jag ser inget alternativ där för frakt på nåt <1 kg, men det kanske finns ändå. Verkar som om de skeppar't från Danmark..?
/M
--
det kanske har ändrat men när jag beställde där sist så fick jag betala 50 för 1kg
fast det var i höstas
Jag kör på Platinum skivor och dom fungerar utmärkt.har en SPCH-50004 silver edition,(V9/V10?)...har alltid fungerat hur bra som helst.Men undvik Octron(Lidl-skivor)...dom är världens sämsta..Bukpaq är inte heller världens bästa,men TDK är också bra=)
Platinum, jaha... Det säger oss andra inte mycket. Vilket MID (media-id) då? Det varierar, vissa Platinum (DVD+R) har varit RICOHJPN vilket är bra, många andra är CMC MAG (undvik). Du berättar inte ens om det är -R eller +R du syftar på.
Diskussionen är om vilka skivor som är bra och inte f.tf. är också kopplad rätt mycket till PStwo som har ett känsligare (sämre) optoblock än tidigare modeller.
/M
--
Jag kör på minus skivor,vete fan vilket lager det är.men grejen är den att v9 och v10 har samma bugg som pstwo när det gäller läsbarhet av bränd dvd-media.så du kan inte komma och säga att dom är kassa när dom fungerar utmärkt!
Jaså det har de? Det har jag inte hört talas om. Men jag har bara en PStwo (v12) numera, så jag är själv inte så intresserad av de äldre längre.
Jag har inte påstått att just de Platinum som du har är kassa. Uppenbarligen funkar de (för dig) - men den informationen är inte så värst mycket värd för oss andra. Det vara bara det jag försökte säga. Det vore IOFS rätt intressant tycker jag att få veta vilken dye det är på dina Platinum.
/M
--
Original inlägg av var3gen
Så enligt uppgift ska det vara CMC
>Två sorter som jag kan rekommendera att undvika i PS2/two sammanhang är
>Platinum (CMC)
>Memorex (oftast CMC)
Ja... Men tyvärr är det inte så enkelt. Det borde stå:
Platinum (oftast CMC)
En kollega till mig hade en batch Platinum DVD+R som han var mycket nöjd med och de visade sig vara RICOHJPN. Sen köpte han fler, och det var CMC istället och de var han inte nöjd med. Det blev problem i Hi-Fi DVD-spelare.
Vad är det för dye på dina Platinum DVD-R då?
Det kan vara CMC - och du kan ju vara tillfreds med det bara för att det funkat hittills i just din PS2, med just din brännare med den FW den råkar ha, med den hastighet du brukar bränna i (4x kanske?)...
Mitt råd är ändå att undvika CMC-dye i samband med PS2/two. Det är mycket statistik inblandat och det är svårt som f** att ge råd till någon som frågar om vilka skivor man bör köpa. Det är många faktorer inblandade och hela området är extremt konsumentovänligt.
BTW: jag har provat en (1) DVD+R DL hittills och det går inte alls i min PStwo. Skivan är en PHILIPS CD2-00. Varför? Tja, det kan mycket väl vara så att opto******* i en V12 inte kan läsa +R9 oavsett hur/var/när man bränt den. Nån annan som vet?
Ett annat exempel: min LG GSA-5120D kan inte bränna ProdiscF01, det blir rena skitresultaten med hur mycket PIF/PIE som helst :-( Och det är ändå senaste FW (A115). MCC och YUDEN000T02 blir däremot mkt bra. Min slimline Liteon SOSW-852S kan (i 4x) göra en riktig högkvalitetsbränning på ProdiscF01. Skall jag rekommendera ProdiscF01 (Fujifilm DVD-R f.tf.) till nån då eller inte..?
/M
--
Nu stod det Ritek någonting när jag brände sist...men visst du har rätt.Lustigt att det fungerar bra i ps2an då?...Bulkpaq gillade den absolut inte...så det smidigaste är egentligen att köpa Fujifilm skivor,Platinum eller något annat märke med bra dye då antar jag...men men.ingen idé att flama posts härinne.,..säger bara vad som har fungerat bra för mig...men visst olika ps2or gillar olika dvdmedia.Dessutom borde du inte köra dvd+r skivor i ps2an,därför att den har svårare att läsa av det..så vill du skona den iaf lite så kör hellre på minus-skivor
Och nej,jag bränner inte i 4x,det bränns i 8x.
>Nu stod det Ritek någonting när jag brände sist
OK. RITEK (-R) är oftast bra media (made in Taiwan). Många skriver att RITEK funkar bra för dem, också m.a.p. konsoler (PS2, Xbox) som jag läst i olika fora på Webben. Själv är jag därför inte så förvånad över att du är nöjd med PS2 & RITEK DVD-R.
>Fujifilm skivor
Jo, speciellt +R är bra (YUDEN000T02). Nästan bästa media man kan köpa, det beror möjligen lite på vad för brännare man har men det är ett jäkla säkert kort. Fuji DVD-R är ProdiscF01 (för tillfället) som också är mycket bra media. Fast har man en LG GSA-brännare är det troligen no-no... Det kan ju vara så att t.ex. GSA-5163D/4163B gör dessa jättebra. Någon annan här som har en sådan och kan kommentera??
Platinum skulle jag inte rekommendera någon att köpa om man inte vet i förväg exakt vilken dye det är på dem. Vill inte riskera att få en spindel med CMC.
>Dessutom borde du inte köra dvd+r skivor i ps2an,därför att den har svårare att läsa
>av det..så vill du skona den iaf lite så kör hellre på minus-skivor
Intressant. Var kommer det informationen ifrån? Kan du ge en pekare? Har letat själv men inte hittat något som håller s.a.s. Speciellt m.a.p. V12 (Pstwo), den är märkt med "DVD-RW, DVD+RW compatible" på kartongen. Jag vet att det påståtts, bl.a. i detta Forum och hos PSXcare "muntligen", att man skall använda DVD-R för det är bättre. Men den källan är tunn - det är bara så att PSXcare alltid använder DVD-R för det har de alltid gjort sen början. Så de vet egentligen inte om DVD+R är sämre i något avseende, speciellt inte för V12. Jag tror inte heller att de frågar kunderna som ev har kommit in med trasiga/trötta PStwo om de kört DVD+R i dem?
Min egen erfarenhet är att det funkar lika bra med +R och -R bara det är ett bra media (dye) och en bra bränning.
Förresten: PSXcare har också rekommenderat att man alltid ska/borde bränna i 2x. Jag kunde aldrig se någon skillnad i mina scans mellan 2x och 4x så jag kör i det senare nu. Visst - en scan är bara en avläsning i min Liteon LTD-166S vilket *inte* är samma sak som PStwo:ns läsare, men vad skall man göra...! Däremot har jag sett skillnader när jag går upp till 8x - med den brännare jag använder mest (LG GSA-5120D).
Nå, nu tror jag att jag skall spendera lite tid på att spela Killzone istället (på en Fuji DVD-R ProdiscF01 :-)
/M
--
Jag brukar rekommendera att bränna i 50% av hastigheten som mediats marknadsförda maxhastighet. Eftersom mediat är optimerat för höga hastigheter så är det antagligen inte optimalt att bränna en 8x skiva i 1x. Förmodligen får man bäst resultat i 4x.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Angående Fujiskivor, av de Fujiskivor de har på ********.com, vilka ska man köpa? kan ni posta en länk direkt till produkten? jag kan verkligen lite om sånt här
Om du köper Fuji DVD-R (25-pack spindel) får du ProdiscF01. Varning för dem om du har en LG GSA-brännare. Annars är det bra media, nästan uppe i högsta kvalitetsklassen.
Om du köper Fuji DVD+R (25 pack spindel) får du, med *mycket* hög sannolikhet, YUDEN000T02 som verkligen är "Made in Japan". Inget Taiwan, Hong Kong, Indien o.s.v. där ;-)
/M
--
Hansi skrev:
>Jag brukar rekommendera att bränna i 50% av hastigheten som mediats
>marknadsförda maxhastighet. Eftersom mediat är optimerat för höga hastigheter så
>är det antagligen inte optimalt att bränna en 8x skiva i 1x. Förmodligen får man bäst
>resultat i 4x.
Så enkelt är det nog inte heller. Kanske med en viss sannolikhet (vilken?) att detta kan stämma i "genomsnitt" - jag vet inte eftersom det inte finns någon i världen som verkar ha gjort just en sådan test som jag kan hitta. Men jag vet att det spelar roll vilken brännare och vilken FW man har i den. Ett exempel: ProdiscF01 (1-8x märkt) i en HP DVD 630c (Philips OEM): det går absolut inte att ha någon anmärkning på kvaliten på en 8x bränning där, mycket hög. Samma skivor i en Liteon Slimtype DVDRW SOSW-852S: denna brännare kan, enligt den mediadeskriptor den FW jag har i den, inte bränna dessa i mer än 4x. Men resultaten blir märkbart sämre än med HP-brännaren i 8x (testat med >10 skivor).
Däremot är min erfarenhet precis som du säger att det *inte* är optimalt = oftast ger sämre kvalitet, att bränna en 16x eller 8x-märkt skiva i 2x. Obs att jag har bara sett detta med 4 olika DVD-brännare: den Liteon som jag nämnde ovan, LG GSA-4040B, LG-GSA 5120D och HP DVD 630c.
/M
--
PStwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.3 + PSX w. MultiX
Platinum DVD+R 25-pack. Det kör jag med både på Xbox V1.6 och på PS2 V7. Fungerar totalt super. De är även hyfsat billiga.
"pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig*
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
med tanke på hur extremt billiga verbatim skivorna har blivit så kan jag rekomendera demvarmt.
Blixten1000:
>Platinum DVD+R 25-pack. Det kör jag med både på Xbox V1.6 och på PS2 V7.
>Fungerar totalt super. De är även hyfsat billiga.
Mmm, here we go again. Vilket MID är det på de här Platinum DVD+R 25-spindel som du har köpt då? Är det samma MID i alla Platinum-spindlar du har sett? Vilken brännare använder du och vilken FW version är det i den? Vilken hastighet har du bränt i? Vilken DVD-läsare har du kört PIE/PIF/Jitter alt PO tester i, och i vilken hastighet gjordes de? o.s.v.
Lynx:
>med tanke på hur extremt billiga verbatim skivorna har blivit så kan jag rekomendera
>dem varmt.
Jag är böjd att hålla med om detta. Det är trots allt hög sannolikhet, oavsett vilken brännare man har och vilken FW (bara den är någorlunda ny) att MCC dye ger bra till mycket bra resultat i genomsnitt. Det gäller både DVD-R och DVD+R. För DVD+R är också YUDEN dye ett väldigt säkert kort och även de är billiga numera, iaf upp till 8x certifierade. Fujifilm DVD+R 1x-8x är oftast (alltid f.tf.?) YUDEN000T02 och det mediat kan ingen klaga på. Har man problem med kvaliten på sina bränningar där är det brännaren det är "fel" på med 90%+ sannolikhet.
/M
--
Vilka dvd R + - rekomenderar ni till en ps2 som är SCPH- 39004,DVD player 2.13E, missahia 2 pro eller vad det heter. Jag har testa Fujifilm -R vet inte vilken dye det är på dom och dom fungera inte ens på min ps2 har även testat TDK och dom fungera fast filmerna på spelen hackar. har inte köpt dom på nätet utan i butiker. NÅgra TIPS ?
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Hansi:
>...[RITEK G05]
http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm
Obs dock att denna information inte är helt färsk (senast uppdaterad 10/10 2004).
Jag rekommenderar för PS2/two, som jag skrivit i mina postningar i denna tråd:
ProdiscF01 (Fuji DVD-R) (Dock ej om man har en LG GSA-brännare.)
MCC 02RGxx/03RGxx (Verbatim DataLifePlus DVD-R)
MCC.....00[23] (Verbatim DataLifePlus DVD+R)
YUDEN000T02 (Fuji DVD+R)
Jag rekommenderar också att undvika s.k. "photo printable" skivor oavsett sort och märke.
Tänk på att Verbatim som *inte* är DataLifePlus inte otroligt har någon helt annan dye än MCC. Vilken(a) vet jag inte, har aldrig haft en sådan skiva.
Därmed har jag inget mer att tillägga om detta, möjligen om jag köper en ny brännare nån gång...
/M
--
Bookmarks