Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Ejectknappen triggas automatiskt?!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20

    Ejectknappen triggas automatiskt?!

    Har ett konstig problem. Direkt när jag sätter i ström-sladden triggas ejectknappen och boxen startas. BT har inte kontakt med jord eller andra punkter som den inte borde utan endst BT-punkten på chippet och bakom ejectknappen. D0 är inte jordad utan lödd på "rätt" ställe. För övrigt hittar jag inga fel?
    Skulle jag kunna avhjälpa det här problemet genom att jorda d0 och flytta BT till 3,3 Standby power (som jag läste om i en tidigare tråd)? Är det någon som varit med om nåt liknande och fixat det?

    Är det någon som mätt spänningen på BT i avstängt resp. startat läge?
    /frknik
    Last edited by frknik; 2005-02-07 at 09:43.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    Det beror på förmodligen på att du gjort fel nånstans så att boxen jordar ut på nåt mysko ställe. Kolla BT anslutningen mot chassit så du inte har nåt spill som ger kontakt mellan chassit eller de andra punkterna på panelen.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Problemet existerar bara när jag kopplat in chippet och alltså tråden mellan BT på chippet och eject-knappen. Om jag ohm-mäter så har punkterna inte kontakt när strömsladden till boxen är utdragen. När jag däremot sätter in den jordas BT punkten på chippet och det leder ju till att boxen startas... :-(

    FInns det någon alternativ punkt för BT? Jag menar: dit jag kan dra kabeln från chippet... bara så att det fungerar i chippat läge?

    /frknik

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av frknik
    Problemet existerar bara när jag kopplat in chippet och alltså tråden mellan BT på chippet och eject-knappen. Om jag ohm-mäter så har punkterna inte kontakt när strömsladden till boxen är utdragen. När jag däremot sätter in den jordas BT punkten på chippet och det leder ju till att boxen startas... :-(

    FInns det någon alternativ punkt för BT? Jag menar: dit jag kan dra kabeln från chippet... bara så att det fungerar i chippat läge?

    /frknik
    Jag har exakt samma problem, blir snart tokig. Chippet är helt svart och när BT är ansluten startar box automatisk och cd-trayen åker ut. Slår jag av den med ett snabbt klick startar den igen. Håller jag in off-knappen är den avslagen och jag kan inte slå på den igen. Har du kommit på någon lösning. Har Hansi någon idé? Jag är näst intilll 100% säker på att lödningarna sitter som dom ska.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    En liten diod i serie med BT bör ju fixa problemet.
    Fast det låter ju som om det är något annat som är galet.
    Har själv aldrig varit med om detta problem.
    Mätte upp BT punkten (duo X2) och den är 3,3V stand by och jordas till 0V vid uppstart.
    På V1.6 så bordes det funka att ta BT från R3G6 / R3G4
    Pos G 3 på moderkortet

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av deejaypa
    En liten diod i serie med BT bör ju fixa problemet.
    Fast det låter ju som om det är något annat som är galet.
    Har själv aldrig varit med om detta problem.
    Mätte upp BT punkten (duo X2) och den är 3,3V stand by och jordas till 0V vid uppstart.
    På V1.6 så bordes det funka att ta BT från R3G6 / R3G4
    Pos G 3 på moderkortet
    Alltså från moderkortet till chippet? Mitt chip lyser för övrigt inte alls. Sitter och kontrollerar lödningar as we speak. Allt ser perfa ut.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Yes från chipet till resistor på moderkortet.
    Men vars har du anslutit BT nu?

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av deejaypa
    Yes från chipet till resistor på moderkortet.
    Men vars har du anslutit BT nu?
    BT sitter på övre vänstra pin på ejectknappen. Men för övrigt. Ska inte chippet lysa/blinka om man ej anslutit BT. Som det är nu så finns det inget liv i chippet varken med BT ansluten eller inte. Är BT bortkopplad så startar boxen till orginaldashborden och inte till flashbiosmenyn. Precis som när BT är ansluten fast xboxen "mongar" sig inte.

    Hur får chippet ström, via BT och sen jordas via D0? Kanske går att göra en workaround?

    EDIT:
    Läste på något annat forum att man kunde göra en workaround och ansluta D0 till första bästa jordpunkt (skruvhål i mitt fall) och sen skulle boxen alltid köra på chippet. Nu har jag fått det klassiska "starta om 3ggr >> blinka rött/grönt". Oavsett vilken bank jag väljer.

    Fråga #1: Beror detta på fellödning av LPC Rebuilden (vanliga kablar, ej medföljande mini-pcb)?
    Fråga #2: Måste BT vara ansluten någonstans? Som det är nu sitter kortet i pin-holdern utan kablar anslutna.

    Chippet lyser inte alls.
    Last edited by sCaz; 2006-01-16 at 05:19.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Ja om du har en V1.6 maskin så är det ju LPC bussen som inte är rätt.
    Eftersom chipet tar späningen från LPC´n.
    Så det är nog där du har felet Så det är nog bara tråda om på undersidan så ska du se att det bli rätt sen.

Liknande diskussioner

  1. Problem boxen blinkar rött, startar ej!
    By mr.maze in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 11:58
  2. Boxen startar bara ibland!
    By wh2ne in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:05
  3. Boxen startar ej
    By Baalzamon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 14:43
  4. HJÄLP! BACKUPEN STARTAR INTE!!
    By fabbe in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 13:09
  5. FF10 Boxen ?
    By nirre in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 18:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •