Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: tacksam för svar

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    tacksam för svar

    det måste ju finnas någon som har kunskap om den här frågan på det här forumet..Hur kan man gå till väga för att få ut ljudet ur en ps2 i bilen när man har en färgskärm utan ljud ingång?? högtalare el. hörlurar.. Löser någon det här till en billig penning blir jag glad.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    Du får väl ut stereo via RCA kontakterna från PS2an. Bara att köpa en konverter sladd med RCA honor och teleplugg (hona) i andra änden. Ska du koppla in det till bilstereon blir det lite hårigare.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Använd ljudutgångarna som dkcp pratade om på kabeln från PS2an och koppla in på AUX-in i bilstereon eller använde en FM-modulator så du kan få in ljudet via radion på bilstereon.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    jag tror inte att det kommer att funka att koppla en rca-3.5mm plugg, man kommer inte kunna höja/sänka volymen för det finns ju ingen inbyggd förstärkare. och att sända fm är olagligt i sverige

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Klart det funkar, det är ju så man kopplar in externa källor i en bilstereo. RCA-kontakterna i PS2-kabeln ger ut lågnivåsignaler och det går lika bra att skicka in dem i en bilstereo som i en vanlig tv eller förstärkare. Det kräver förstår att man har en lågnivåingång på bilstereon. Vissa apparater har 3.5 Phonoplug på ingången men då använder man bara en adapter RCA->3.5mm Plug, har gjort det själv förut för att koppla in en portabel cd & md i en Panasonic bandare i en gammal bil jag hade. Du justerar sedan volymen, basen, diskanten m.m. precis som ljudet från radion eller cdn.

    Vem har snackat om att sända FM? Du vet nog inte vad en FM-modulator är va? De funkar precis som RF-modulatorerna som finns bl.a. till PS2orna för dem som inte har scartuttag på tvn. Man kopplar in RF-modulatorn i tvn så man kan få in bilden på en kanalplats och på samma sätt funkar en FM-modulator, man kan få in ljudet från PS2an eller någon annan enhet via radiodelen på bilstereon via antenningången. Flertal bilstereotillverkare säljer FM-modulatorer för att kunna koppla in en cd-växlare till en bilstereo som inte har cd-växlarstyrning och det är inte olagligt eftersom man inte sänder FM.

    Finns förövrigt bl.a. här:
    http://www.billarm.nu/multimedia.html
    Last edited by danne.sk; 2005-02-10 at 00:46.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Alla FM sändare ÄR olagliga, t.ex. IPOD fm modulatorerna. Jens of Sweden fick ju t.ex. inte sälja sina mp-3 spelare med inbyggd FM modulator.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    danne, jag menade att koppla in hörlurar direkt till ps2an

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    FM-sändare är olagliga för de SÄNDER ut på FM bandet, vilket är olagligt i Sverige, och JOS-spelarna innehöll en FM-sändare men en FM-modulator är en apparat som omvandlar ljudsignalen till en radiofrekvens som kan rattas in på t.ex. bilradion och ansluts via antennsladden. Finns som originaltillbehör till PS2an och många andra tillverkare säljder dem också i sina bilstereo sortiment och de är vanliga i just sammanhang när man monterar in t.ex. Xbox eller PS2a i bilen. Dessa är absolut inte olagliga och t.ex. RF-modulatorerna, som har samma funktion som FM-modulatorn fast för bilden också, fanns redan till de gamla Vic-20 & Commodore-64 datorerna för att man skulle kunna använda dem på en tv istället för den speciella Commodore monitorn.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ahh, OK, dom kopplas direkt till sladden och sänder inte till mottagarens antenn. DET är ju OK isåfall :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    willmans har fattat mig helrätt , skulle ju vara både billigt och jävligt smidigt att kunna koppla hörlur direkt till ps2:an finns det någon möjlighet till det ????????

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jag tycker det inte är speciellt dyrt med 550kr för en FM-modulator så man kan få ljudet via högtalarna i bilen vilket jag tycker är smidigt. Vill man koppla in hörlurar till PS2an så använder man en adapter från RCA-kontakterna som kommer ifrån PS2an till en phonoplug för hörlurarna. Man kan då justera volymen i spelen på PS2an eller använda sig av en lågnivå fader för t.ex. bil mellan RCA-kontakterna och adaptern så man kan dämpa signalen till hörlurarna. Signalen från PS2an skall vara fullt tillräcklig att driva ett par normala hörlurar.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Liknande diskussioner

  1. Hur mkt tar Psxcare.com för en installation av multix på playstation?
    By Sushiiiiiii in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-20, 00:41
  2. angående pratet om att ni e för dyra
    By il_Duce in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2001-11-24, 21:06
  3. hur är multi-x supporten för amerikanska playstation version scph 7501
    By nybörjaren in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-08-13, 09:45
  4. Multi-X chip för PS ONE
    By Kendo in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-01-02, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •