Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: HDLoader på PStwo!!

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    67
    Respekt
    22

    Talking HDLoader på PStwo!!

    Med lödkunskaper kan man koppla en IDE HD och använda HD-Loader till PStwo nu!!!!

    Kolla här:
    http://www.e u r a s i a.nu/modules....rticle&sid=963

    Kommer Psxcare erbjuda denna installation och hur mycket kostar det?
    Last edited by Zapata; 2005-02-10 at 23:12. Anledning: URL filter

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Visst kan vi göra det, men det lär väl gå på en 700 spänn eller nåt beroende på hur lång tid det tar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Zapata
    Med lödkunskaper kan man koppla en IDE HD och använda HD-Loader till PStwo nu!!!!

    Kolla här:
    http://www.e u r a s i a.nu/modules....rticle&sid=963

    Kommer Psxcare erbjuda denna installation och hur mycket kostar det?
    Det är ett problem med det där har jag läst om som ännu inte är löst. Problemet är att HD Loader hittar hårddisken som en ny hårddisk och vill formatera den varje gång man startar HD Loader. Innan någon kommer på en lösning på detta problem så är det nog ingen större vits att koppla in hårddisken i en PSTwo på detta sätt, om man inte vill experimentera själv för att kolla om man kan få det att funka på nåt sätt.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    http://www.ps2nfo.com/USBExtreme_Menu.jpg

    USB Extreme ska komma vilken dag som helst nu. Håll utkik efter när http://www.usbextreme.com/ kommer upp.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Det ska bli jäkligt intressant att läsa om hur snabbt det går för folk att köra USB Extreme sedan med tanke på PS2ans USB 1.1-portar. USB 1.1 går väl som högst i 12 mbit/sek och 12 mbit är ju 1,5 megabyte! Löjligt låg hastighet, det går i så fall mycket snabbare att köra spelet från CD/DVD.

    En enkel googling angående USB 1.1 och 2.0 ledde mig till en sida med följande text:

    "In general, most USB devices are USB 1.1 unless specifically advertised or identified as USB 2.0. If the USB device you are connecting to your computer is USB 2.0, you will want to ensure your computer's USB ports are USB 2.0 compliant.

    Universal Serial Bus (USB) debuted with version 1.1, a dual speed 1.5/12Mbps connection for a growing number of peripherals. Recently Hi-Speed USB or USB version 2.0 was introduced. This new version adds 480Mbps as a third speed to the previous speeds offered in version 1.1.

    In terms of compatibility, USB 1.1 and USB 2.0 are interchangeable. The USB system will run each device at its optimal speed. However, the speed of the USB controller on the computer will determine the overall speed. For instance, if you plug a USB 2.0 device into a computer that is USB 1.1, the USB 2.0 device will run at 12Mbps and if you plug a USB 1.1 device into a computer that is USB 2.0 compliant, the device will run at the USB 1.1 speed (12Mbps). However, if you plug a USB 1.1 device and a USB 2.0 device into a computer that is USB 2.0 compliant, each will run its maximum speed (12Mbps for the USB 1.1 and 480Mbps for the USB 2.0)"

    På en annan sida hittade jag:
    "Compatibility with USB 1.1
    Microsoft and the others who created USB 2.0 didn't leave USB 1.1 folks in the dus t. USB 2.0 is fully compatible with USB 1.1 devices. The older devices work with the new bus, and vice versa.

    However, keep in mind that you can't connect a Hi-Speed USB device to a USB 1.1 controller and expect it to run faster. Your computer will only run as fast as the slowest link in the chain."


    I första texten står det "...you will want to ensure your computer's USB ports are USB 2.0 compliant."
    Observera att det är skillnad mellan "USB 2.0 compliant" och "USB 2.0 compatible".
    Om man skulle fråga Sony om PS2ans USB-portar är "USB 2.0 compatible" så skulle dom säkerligen svara Ja, eftersom det går att koppla in USB 2.0 enheter i den.
    Om man däremot skulle fråga Sony om PS2ans USB-portar är "USB 2.0 compliant and running at USB 2.0 hi-speed (480 Mbit/s)" så skulle dom nog svara Nej.
    (Jag har för övrigt läst på andra ställen där folk skrivit att dom ringt Sony Computer Entertainment America och frågat om detta och fått just dessa svar.)

    Om det nu är USB 1.1-portar i PS2an (jag har väldigt svårt att tro att det är äkta USB 2.0 i den) så känns det ganska meningslöst att köra USB Extreme när man lika gärna kan löda fast en IDE-kabel på moderkortet och köra med gamla HD Loader som vanligt i full hastighet.
    Bara buggen med att HD Loader vill formatera om hårddisken vid varje start fixas av någon så är det ju lugnt sen.
    Last edited by SolidSnake; 2005-03-02 at 13:56.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag citerar mig själv:
    Citat Original inlägg av PS.
    DVD-läsaren som sitter i läser inte ofta fortare än så. Så det kan nog fungera hyffsat det där om man vill kunna spela backuper utan att chippa konsollen.
    Man får ju ändå en överlägsen åtkomsttid med hårddisk jämfört med DVD-läsaren

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    USB 1.1 överför som sagt 12 Mbps vilket är 1,5 meg/sek.
    En DVD-skiva som snurrar i 1x hastigheten är det en överföringshastighet på 1385 KB/sek. Snurrar den i 2x hastigheten så är det 2770 KB/sek (2,770 meg/sek alltså).

    Det räcker alltså med att PS2an drar runt en DVD skiva i 2x speed för att den ska läsa fortare än USB 1.1 som går i 1,5 meg/sek.
    Så då påstår du alltså att PS2ans motor inte drar runt skivan snabbare än 1x speed när den läser DVD-skivor? Det har jag svårt att tro. Jag har hört att den snurrar åtminstone upp till 4x speed vid DVD läsning och mycket snabbare vid CD läsning. Jag har inte sett några specifikationer om detta, men om du kan länka mig till nån sida där det står att PS2an bara snurrar i 1x hasigheten vid DVD läsning så vore det bra.
    Fram tills dess så har jag svårt att tro på det tyvärr. Sorry, no offence

    Visserligen brukar man inte komma upp i mycket snabbare än 600 KB / sek när man installerar spel i HD Loader, men vi vet ju inte hur HD Loader är gjort. Dom kanske med mening har gjort det så att skivan inte ska läsas på högsta hastighet för att installationen ska bli så lyckad som möjligt. Så det är en annan sak...

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av SolidSnake
    USB 1.1 överför som sagt 12 Mbps vilket är 1,5 meg/sek.
    En DVD-skiva som snurrar i 1x hastigheten är det en överföringshastighet på 1385 KB/sek. Snurrar den i 2x hastigheten så är det 2770 KB/sek (2,770 meg/sek alltså).
    Om jag inte minns fel så har ju t.o.m. PS2an en 6x DVD-läsare så det är ju betydligt snabbare än vad USB1.1 portarna klarar i hastighet.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den är 4x DVD, 24x CD
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag har ingen aning om specifikationerna. Jag vet bara siffrorna jag fått själv när jag exempelvis installerat spel till min hårddisk i konsollen.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Som jag redan antydde i ett tidigare inlägg i denna tråd så snurrar troligtvis inte DVD-skivan i full hastighet när ett spel installeras i HD Loader / HD Advance. Varför programmerarna av HD Loader har valt att göra så vet jag inte, men troligtvis är det för att det ska bli en så lyckad installation som möjligt. Det är också möjligt att någon form av verifyeringsprocess sker medan spelet läses in för att undvika läsfel vilket kan resultera i felaktig installation. Om så är fallet så drar ju även det ner läshastigheten ganska rejält.
    När ett spel installeras i HD Loader så kan man även höra på PS2an att den är väldigt tyst, man hör nästan inte att skivan snurrar. Detta borde ju förstås bero på att skivan snurrar i väldigt låg hastighet vilket borde betyda att min teori om detta kan stämma.

    Det är alltså inte rättvist att säga att en PS2 laddar DVD-spel i 650 KB/sek bara för att det är i den hastigheten som spel läses in när man installerar i HD Loader.
    Om en PS2:a kan läsa DVD-skivor i 4x speed så kan den läsa i 5540 KB/sek, vilket är mycket snabbare än vid installation i HD Loader.
    Om max hastigheten skulle vara så snabbt som installationen går i HD Loader så skulle PS2an bara kunna läsa DVD-skivor i max 0,5x speed, och hur troligt låter egentligen det? :P

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    20
    Kommer det att gå eller inte?kommer den släppas på psxcare.com?

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    När den kommer så kommer den även hit. Verkar vara på gång iaf, kanske redan släppt men jag har inte kommit igång riktigt efter långhelgen än.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Värme i PStwo m DMS4 & diod-mod...
    By var3gen in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 16:14
  2. Frågor om PSTWO och HDD / moddning
    By shootking in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 01:31
  3. HDLoader Jumper Setting?
    By fast in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 07:57
  4. HDLoader Frågor!
    By hdloader in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-03, 16:19
  5. Erfarenheter med HDLoader och Messiah 2
    By psp in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-12, 21:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •