Original inlägg av
123a
Hur går det med skivorna, fungerar de?
Hårdvara:
NEC ND3500A
Firmware:
2.18
Mjukvara:
Ahead Nero 6.6.0.6
ViperTemporaryAudioFix! v1.1
GCM Utility v0.1
FSTFiX 1.4b Wiped GCM Fixer by SlideR/LOONYCUBE!
Jag har provat dem nu och kommit fram till följande:
Skivornas kvalitét är det lite si och så med. Varje gång man bränner en "fullstor" image så ryms inte hela, utan Nero klagar (No Seek Complete) och rapporterar Burning failed ..
För att få en skiva bli bränd "OK", så wipe:ar jag .gcm-en, och kör sen en fix (utan att blåsa upp den till 1.4 GB igen). Notera:Om man ska köra ViperTemporaryAudioFix, ska man göra det FÖRE man wipe:ar.
Det lustiga är att om imagefilen enbart är 300-500 mb, så täcker ändå den brända ytan av discen över halva, nästan hela, ytan. Skivorna kan endast brännas i 4x hastighet, så jag antar att en hel del måste "brännas om", och därför resulterar det i behov av större yta.
De flesta testerna med felsökning gjorde jag med Spider Man 2. Imagefilen är kring 1.3 GB efter wipe och fick läsfel 100% av gångerna . Funkade däremot felfritt med en 12cm DVD-R. Jag provade även att tweaka min laser från 350 ohm (som jag hade som original) till 339, 263, 212 och 175 ohm. Har inte haft problem tidigare, men tänkte att nån gång måste vara den första.
När nu det inte hjälpte och flera skivor hade fått läsfel på exakt samma ställe i spelet (i det här fallet hade jag spelat fram till där Peter Parker skall få sitt första jobb att plåta N.Y. City från ett höghus), så beslutade jag mig för att observera laserns rörelser (jag hade ändå fått "OK" av Nero på dessa brända skivor) och såg att den försökte läsa utanför skivan varje gång!
I övrigt har jag inte haft ett enda läsfel, på den data som faktiskt bränts. Är det någon som vet om det går att överstyra Neros hastighetsavkänning, så att man kan bränna skivor långsammare än de rekommenderade värdet?
Slutsats
Budget miniDVD-R funkar perfekt till mindre spel (har dock ingen gräns ännu för hur stora de kan vara utan att bugga ur).
Dessa ska man:
1) Wipe:a
2) ViperTemporaryAudioFixa vid behov (vid problem med "trasigt" ljud)
3) WipeFix:at med FSTFiX (
FSTFiX image.gcm t).
Om imagefilen ryms rent fysiskt på DVD:n så fungerar de utmärkt.
Gör de inte det, så räkna med läsfel.
Bookmarks