Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Officiella fjärrkontrollen, bildkvalite m.m.

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Officiella fjärrkontrollen, bildkvalite m.m.

    Hej

    Ursäkta om detta är lagt i fel forumdel då de berör många olika aspekter av x-boxen. Det kan även vara så att allt detta besvarats tidigare men jag har letat endel innan jag registrerade mig.

    Jag står o funderar på att köpa en svart x-box v1.6 med duox2 chip och 120gb hd. Främst för streamingmöjligheterna men till viss del även för spel. Mina undringar följer (allt förutsätter att jag har nyaste biosen, msdashboard o mediacenter):

    1. Är detta ett bra chip? För/nackdelar (kanske beroende på nedstående frågor dessutom)?

    2. Många jag känner klagar på dvd-uppspelningskvaliten, är det nån förbättring i v1.6 eller har det med kablaget eller nån inställning att göra? Jag vill helst slippa använda min stationära gammla dvdspelare med bra bild för detta ändamål.

    3. Fungerar det med orginalfjärrkontrollen (inte spelkontrollen alltså) både i msdashboard och mediacenter + regionsfri dvduppspelning (hur åstadkommer jag detta)?

    4. Går det att streama ljud/bild från pc via 100mbit nätverkskort o korsad kabel (alt router) med detta chip (inte säker på om det är chipberoende)?

    5. Hur är kvaliten på Cosmo trådlösa spelkontrollerna gentemot orginalkontrollern eller finns det bättre trådlösa till lagom pris?

    6. Finns det nått ftpprogram i x-boxen så man direkt kan ansluta mot någons pcftp och tanka direkt till x-boxen eller måste man först ta ned det på sin dator och sedan föra över till x-boxen?

    7. Finns det nån bra router som kan åstadkomma 100mbit anslutning mellan x-box/dator? Helt kass på routrar. Har bara 1ip från min nuvarande ISP men vill om jag byter till BBB få den att agera som switch.

    8. Läst mycket om ljudnivån på x-boxen, tycker inte att polarens låter knappt alls men varierar det mycket från box till box? Tror inte jag orkar modda om till annan fläkt.

    9. Är 3100kr bra pris för ovanstående produkt eller finns de nån annan i sundsvallsområdet som kan fixa detta billigare?

    Edit: Såg om HD-upplösning, klarar duox2 chipet detta? Jag kommer garanterat få en svensk x-box.
    Last edited by Phunky; 2005-02-16 at 15:11.

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Frågorna:
    1. Är detta ett bra chip? För/nackdelar (kanske beroende på nedstående frågor dessutom)?

    4. Går det att streama ljud/bild från pc via 100mbit nätverkskort o korsad kabel (alt router) med detta chip (inte säker på om det är chipberoende)?

    7. Finns det nån bra router som kan åstadkomma 100mbit anslutning mellan x-box/dator? Helt kass på routrar. Har bara 1ip från min nuvarande ISP men vill om jag byter till BBB få den att agera som switch.

    Verkar jag hittat lösning på, delvis på på fråga 3 också men om nån kan förklara det närmare så vore det bra. Tex om det går att använda fjärren i evolutionx gränssnittet och mediacenter osså läste jag att det kan vara endel strul med regionsfri uppspelning men förstod inte allt.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    1. Är detta ett bra chip? För/nackdelar (kanske beroende på nedstående frågor dessutom)?

    För det du ska använda det till räcker det mer än väl. Alla chip gör i grund och botten samma sak. De dyrare chippen har mer eller mindre användbara funktioner men i ditt fall duger Duo X2 bra.

    2. Många jag känner klagar på dvd-uppspelningskvaliten, är det nån förbättring i v1.6 eller har det med kablaget eller nån inställning att göra? Jag vill helst slippa använda min stationära gammla dvdspelare med bra bild för detta ändamål.

    Det är förmodligen ingen större skillnad mellan de olika versionerna vad gäller bildkvalité. Jag tycker bildkvalitén är godkänd men den tävlar väl inte direkt i samma klass som vassa stationära spelare.

    3. Fungerar det med orginalfjärrkontrollen (inte spelkontrollen alltså) både i msdashboard och mediacenter + regionsfri dvduppspelning (hur åstadkommer jag detta)?

    MS Dashboard vet jag inte om det funkar med men där lär du förmodligen inte vara och rota alltför ofta. Fjärren funkar bra i mediacentret (XBMC) men det har i dagsläget inget stöd för DVD-menyer. Det finns ett program som heter DVD X2 som fixar menyer men har inget stöd för fjärrkontroll tyvärr. X2 klarar även alla regioner. Vet inte hur det ligger till med XBMC då jag aldrig testat. Med boxen moddad kan du dock byta region så det bör inte vara nån problem med MS DVD spelare heller.

    4. Går det att streama ljud/bild från pc via 100mbit nätverkskort o korsad kabel (alt router) med detta chip (inte säker på om det är chipberoende)?

    Ja.

    5. Hur är kvaliten på Cosmo trådlösa spelkontrollerna gentemot orginalkontrollern eller finns det bättre trådlösa till lagom pris?

    Ingen aning.

    6. Finns det nått ftpprogram i x-boxen så man direkt kan ansluta mot någons pcftp och tanka direkt till x-boxen eller måste man först ta ned det på sin dator och sedan föra över till x-boxen?

    Visst finns det men det är extremt opraktiskt. Du kan inte göra något med boxen under tiden du tankar. Finns ingen möjlighet att köra program parallellt på en Xbox.

    7. Finns det nån bra router som kan åstadkomma 100mbit anslutning mellan x-box/dator? Helt kass på routrar. Har bara 1ip från min nuvarande ISP men vill om jag byter till BBB få den att agera som switch.

    Det finns det garanterat men detta är kanske fel forum för den frågan. Läs datablad och kolla så att den fixar full duplex bara.

    8. Läst mycket om ljudnivån på x-boxen, tycker inte att polarens låter knappt alls men varierar det mycket från box till box? Tror inte jag orkar modda om till annan fläkt.

    Nej... Jag fattade det som att du skulle bygga in det i ett annat chassi. Passa på att byt fläkt då.

    9. Är 3100kr bra pris för ovanstående produkt eller finns de nån annan i sundsvallsområdet som kan fixa detta billigare?

    Låter dyrt tycker jag...

    Edit: Såg om HD-upplösning, klarar duox2 chipet detta? Jag kommer garanterat få en svensk x-box.

    Det har inget med chippet att göra så ja.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Anledningen att jag vill kunna styra Exolutionx, M$dashboard eller vilken frontend som man nu väljer med fjärren är för att slippa ha spelkontrollerna framme. Därför om Evolutionx startar upp först vill jag kunna leta mig fram till tex Mediacenter med fjärren och sedan styra alla funktioner i den spelaren som navigering i menyerna, spola i filmer osv. Den skall ju såklart fungera för dvduppspelning men då stod det i en tråd om regionsproblem? Vill att boxen skall fungera regionsfritt.

    "men det har i dagsläget inget stöd för DVD-menyer" Menar du i Mediacenter?

    Jag skall inte byta chassi, undrar bara om vissa x-box kan vara mer högljud än andra?

    Om HDstöd i nån annan tråd stod det om att x-boxen måste vara ntsc eller så måste man ha ett speciallt chip osså länkades man till sidan på psxcare där tex duox2 chipet finns? Är jag lost eller?

    Ingen som testat Cosmofjärren?

    "6. Finns det nått ftpprogram i x-boxen så man direkt kan ansluta mot någons pcftp och tanka direkt till x-boxen eller måste man först ta ned det på sin dator och sedan föra över till x-boxen?

    Visst finns det men det är extremt opraktiskt. Du kan inte göra något med boxen under tiden du tankar. Finns ingen möjlighet att köra program parallellt på en Xbox."

    Opraktisk JA men har man ingen plats på pc'n mer än 50mb så är det nödvändigt.

    Såg även att man kan spela upp internetradio o läsa på hemsidor! SWEET, fungerar det med typ radioseven eller vilken radiokanal som helst?
    Last edited by Phunky; 2005-02-17 at 00:33.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    Anledningen att jag vill kunna styra Exolutionx, M$dashboard eller vilken frontend som man nu väljer med fjärren är för att slippa ha spelkontrollerna framme. Därför om Evolutionx startar upp först vill jag kunna leta mig fram till tex Mediacenter med fjärren och sedan styra alla funktioner i den spelaren som navigering i menyerna, spola i filmer osv.

    Allt du nämner fungerar utom menyr på DVD.

    Vill att boxen skall fungera regionsfritt.

    Jag är för lat för att testa på min box så kanske någon annan kan svara som har testa. Jag har för mig att det inte är nån problem med region när man kör DVD X2 men då funkar inte fjärren som jag sa tidigare.

    "men det har i dagsläget inget stöd för DVD-menyer"?

    XBMC är ingen officiell MS mjukvara och som det är just nu så funkar inte DVD menyer i XBMC. Dvs den skippar menyn där du väljer språk, bonusmaterial osv och spelar upp filmen direkt. Det funkar däremot i DVD X2 men än en gång så har den inte stöd för fjärr.

    Jag skall inte byta chassi, undrar bara om vissa x-box kan vara mer högljud än andra.

    Marginella skillnader isf. Om du vill byta fläkt utan stora problem så byt till en tystare 60 mm så slipper du karva i boxen.

    Opraktisk JA men har man ingen plats på pc'n mer än 50mb så är det nödvändigt.

    Det enda du kan tanka på det här viset isf är uppackade filmer. En extra hårddisk (extern/intern) är ingen dyr historia och en mycket bättre lösning.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack för svaren, tror jag vet vad jag behövde nu. Gäller bara att be killen bygga ihop den. Vet inte om 3100kr är dyrt för en v1.6 med 120gb hd (skall se om han kan fixa fram en med samsungläsare så den inte är inkompatibel med cdr skivor). Kollar jag på psxcare (inget ont om denna sida o detta forum) så kostar det ju endå mer för en likadan.

Liknande diskussioner

  1. Fjärrkontrollen och regionsfri dvd-spelare med xbox v1.1?
    By Freddo_mAN in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-05-26, 09:37
  2. QCast (streama DivX/XviD, mp3, jpg m.m)
    By ktd in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-23, 00:16
  3. RGB m.m.
    By Sevve in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-18, 18:49
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-12-08, 13:56
  5. multix m.m, läs detta!
    By Sargan in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-07-06, 13:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •