Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 39

Diskussion: Farlig elkabel!

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22

    Farlig elkabel!

    Verkar som att Microsoft har gjort en miss med elkabeln så den måste bytas ut om man har en XBox tillverkad tidigare än 2004-01-13. Se aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...605239,00.html .
    Finns en länk på www.xbox.com där man beställer en ny kabel utan kostnad.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja jag klistrar väl din tråd också då så får vi se hur många nya trådar om den där sladden det blir idag :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Oups, var jag inte först...

    Kan tillägga att jag enligt beställnings formuläret på xbox.com var tvungen att byta min sladd. Har en box tillverkad 031027.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Kanske lite fånigt, men hur vet jag när jag ska byta att det är rätt sladd jag byter,
    för jag kanske har tryckt i fel sladd då jag har liknande till min DVD,
    och den fick jag faktiskt el fel på tidigare.
    Den sladden som sitter i min Xbox idag
    har en lite extra knopp (spänningsskydd eller vad det nu heter).
    Det står ju knappast Microsoft på elkablen. Min Xbox var tillverkad 031010, kanske någon som har en xbox från samma tid som kan bekräfta att sladden ska se så ut,
    ingen stor sak, annars är det bara vänta på rätt sladd från Microsoft så lär jag ju märka, men man vill ju inte ha fel till DVD:n =/

    *är det inte servicepack att ladda ner så är det elkablar man ska byta*

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    78
    Respekt
    20
    Betyder det att min xbox kan dö för alltid ? ja har ju garanti.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av barkis
    Betyder det att min xbox kan dö för alltid ? ja har ju garanti.

    Istället för att alla skriver en milslång tråd om detta är det enklast att ni går in på www.xbox.com och fyller i erat serienummer och kollar om eran kabel ska bytas ut, ni får en kabel hemmskickad kostnadsfritt.
    Använd SÖK Funktionen innan du postar en ny tråd. De flesta frågor finns redan besvarade i forumet.

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    78
    Respekt
    20
    hej ja var där och kollade min box e tillverkad 041203 eller nåt sånt? men får nog kolla igen.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    The Power Cord Conspiracy, Here's the truth



    Urk.

    edit:

    Jag fick den lilla kabeln iaf..

    Större bild
    Last edited by TKmn; 2005-03-08 at 18:54.
    Xbox v1.4, Aladdin Advanced, X2 4981 Bios, 160 GB HD
    HDD-LED, Clear Jewel + rund CCD, 80 mm LED-Fan, USB Port

    Xbox länkar...Allmän Info...Bilder - Mods...

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Kanske skall tillägga till dem som inte granskat TKMn's länk... det som sägs i den är kortfattat det att den nya kabeln man får från Microsoft bara förhindrar att XBoxen tar eld. Men eftersom problemet sitter i en dålig lödning så kommer powersuppliet går sönder oavsett vilken kabel du har!!!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, snyggare jordfelsbrytare har man ju sett :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    j ahr en annulunda elslad med överspännings skydd

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Jag fick en vanlig sladd, dvs en utan klump.
    Roligt att man fick en 30sidors instruktionsbok på 10 språk om hur man byter sin elsladd!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Min ersättningskabel dök upp idag, jag fick en med en stor svart klump med en röd och en grön knapp som det står RESET och TEST på. Äger en 1.1 Box om det kan vara någon ledtråd.

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    haha..... jag fick min idag också...... fick en vanlig kabel..... såg ut som dne gamla fast lite rejälare...... har en 1.4 eller 1.5........ vad e den stora klumpen med knappar till??

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    TEST-knappen är till för att testa att klumpen funkar.. RESET är helt enkelt jordfelsbrytaren som ploppar upp om det är nåt fel..

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    e de gamla boxarna så dåliga i elsystemet att man måste ha en jordfelsbrytare till dom??

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Kolla in länken i TKmn's post.. sprickor i lödningar på powersuppliet..

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    har ni läst aftonbladet idag 20050313

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    vad står det där??

  20. #20
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    ja.. vad kan det tänkas stå om XBox strömkabel... ? Eller pratar du om melodifestivalen.. ?? Isåfall är du i fel forum

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    att den nya e sämre..... att nån e skadad..... att man ska besöka xbox.com för att få en ny...... m.m..... inte vet jag...... just därför ställde jag en fråga för att få ett svar.......

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    http://www.aftonbladet.se/vss/it/sto...616487,00.html

    Ja, inte annat att förvänta sig. Microsoft försöker komma billigt undan genom att leverera jordfelsbrytare till xboxar med dåliga nätdelar.

    Om xboxen beter sig som den som i artikeln, dvs gnistrar och sprakar när man rör sladden, så skall man f-n inte byta kabel utan skicka in xboxen på garantiservice!

    Nätdelen blir inte mindre trasig för att man sätter på en kabel med jordfelsbrytare, den ser bara (förhoppningsvis...) till att strömmen bryts illa kvickt innan någon dör av elchock eller det börjar brinna.

    Familjen i artikeln hade antagligen redan en jordfelsbrytare i sitt "proppskåp" eftersom strömmen i hela lägenheten gick när detta hände.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    89
    Respekt
    21
    Det är inte en jordfelsbrytare i "dosan" på dom nya kablarna utan bara en automatsäkring.
    Kan inte vara jordfelsbrytare då där är ingen jordkabel till xboxen

    Om jag nu kommer ihåg min el lära rätt.

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    = Ännu värre isåfall :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Det blir väl till och öppna upp boxen och göra som de i tråden på "The Powercord conspiracy".. kontrollera lödningen, fixa till den om det är sprucken och lägga på ett isolerande material ovanpå för att förhindra gnistbildning.

    Det kan ju ni erbjuda som extra service Hansi... 100 spänn för kontrollen och 300 om det behövs omlödning ?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, jag fick samma ide efter att ha läst den där artikeln :-)

    Men i första hand tycker jag man skall begära garantireparation om det sprakar om nätdelen, speciellt om boxen är oöppnad och har fabriksgaranti.

    Har man köpt boxen av oss och den sprakar så står vi för reparation/utbyte av nätdelen.

    Och självklart kan vi löda om den för ett par hundralappar. Jag tror knappast vi öppnar och kollar utan att passa på att hälla på lite mer lödtenn :-) Men nätdelen lär nog spraka ett tag innan den smäller, så är den tyst tror jag inte att risken är speciellt stor att man får problem.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    May 2006
    Från
    Sweden
    Inlägg
    66
    Respekt
    18
    Jag har inget problem med min elsladd och min xbox v1.4 är tillverkad i China,2003,week 33,line 1 enligt xbmc. Ska jag ändå byta ut nätsladden?
    Xbox v.1.4 Chip: DuoX2 Ice Edition, BIOS: EvoX M8 Plus, Video: PAL, Hårddisk: 120Gb, DVD-enhet: Thomson, Dashboard: Evo-X.Build 3935, XBMC: T3CH . PSP: 3.52 M33 svart ,Xbox v 1.6 Xecuter2 Winbond, XBMC, hårddisk: 160 Gb

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0

    byte av sladd

    Det ska nog inte behövas, du kan kolla på xbox.com

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    325
    Respekt
    19
    kollade under min xbox och såg att den är tillverkad 2003. Nån som kan skicka länk där jag kan beställa elkabeln?

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Min elkabel fungerade felfritt under en längre tid tid men nu har den alltså hållt på och sprakat ett tag när man ruckat på den och den har bara blivit värre och värre.

    för typ en vecka sen så gick det för första gången inte ens att få ingång boxen. läste sen att det varit ett stort problem med dom här kablarna. testade därför även med en kompis elkabel (som fungerar felfritt) och även med den så funkar inte boxen.

    det verkar som att själva boxen pajat bara för att microsoft skickat med en skitsladd. vad gör man då? garantin gäller väl inte om boxen är öppnad och chippad? kan man lösa det här på nåt sätt? boxen är producerad 2003-05-21

    ps: sorry för att den här frågan kommer upp igen så här sent men jag fick inte det här problemet förrän för en vecka sen.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •