Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Hdd Led

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    60
    Respekt
    20

    Hdd Led

    Vilka grejjer ska jag ha för att få ordning på Hdd LED. Är det nån som orkar skriva eller länka en guide hur man gör på 1.6??

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    finns guider på www.xbox-scene.com
    bara kolla på tutorials.....

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    60
    Respekt
    20
    Läst lite där men det verkar som om man kopplar man in en lysdiod på pinne 39 och gjord så lyser lampan och blinkar vid arbete. Jag vill ha tvärt om som på en dator. Hur löser man det?

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    jag är inte insatt i detta alls....... råkade bara veta att det fanns en guide om detta på xbox scene.....

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ja enklast skulle väl vara en transistor bara. En vanlig PNP skulle väl funka fint.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    60
    Respekt
    20
    psychocowboy: Kan du leta upp en passande på Elfa? Har ingen aning om nått sånt. Kan du berätta hur den funkar när du är ändå är i farten

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Vilken det är inte så noga, bara det är en PNP. T ex den med artikelnummer 71-051-74
    En transistor har tre anslutningar: Bas Emitter Kollektor. I ditt fall skulle den fungera som en invertare. Basen ska kopplas till pinne 39 genom ett motstånd på några hundra ohm. Koppla sedan dioden tillsammans med sitt serie motstånd mellan kollektorn och jord. Emittern dras till lämplig spänning.
    Här har du en beskrivning på hur en transitor fungerar:
    http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae430.cfm

    För övrigt så skulle jag rekommendara att du sätter dig in lite i detta då jag inte skulle lita till hundra på min beskriving då jag somnar vilken sekund som helst =)

    Edit: Kom på att pin 39 kanske inte alls ger ut nån spänning, kanske bara växlar mellan hög och låg impedans till jord. Isåfall kommer kanske inte kretsen över att fungera. Kanske skulle det fungera att använda ett pullupmotstånd på en 10k. Skulle man behöva mäta på för att se hur det är.
    Last edited by psychocowboy; 2005-02-26 at 00:17.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Hehe.. Läste mitt inlägg från igår, vet inte vad jag babblar om men =) Så här skulle jag koppla i vaket tillstånd, förutsatt att pinne 39 växlar mellan hög och låg impedans (vilket är högst troligt) till jord.
    Strunta i PNP-transistorn som jag snackade om i föregående inlägg. Tjacka en NPN istället. Koppla basen via ett motstånd på 30 ohm till pinne 39, koppla även pinne 39 till plus 5 volt via ett motstånd på 470 ohm. Sedan kopplar du kollektorn till din diod och sedan via ett motstånd till plus 5 volt. Emittern kopplas till jord.

    Sunnis: Om du vill kan jag ta mig tid och testa kopplingen, måste bara köpa lämplig transistor först.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    60
    Respekt
    20
    Tack Det skulle va perfekt

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Så när man äntligen byggt kretsen som jag lovade visade det sig att jag hade fel. Pinne 39 växlar inte mellan hög och låg impedans, den växlar mellan 0 och vdd. Så om man kopplar in kretsen över så kommer den helt enkelt fungera precis likadant som om man kopplar en lysdiod direkt in på pinne 39.

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Sådär.. Ändrat om lite i kretsen och nu verkar den fungera. Är nån intresserad så lägger jag upp en byggbeskriving.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ja lägg upp en ritning =)

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    60
    Respekt
    20
    japp en ritning skulle va helt okej

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Först så vill jag säga att jag inte hittat någon info hur mkt ström man får dra ut från pinne 39 på ide porten egentligen (är väl hårddisken som bestämmer). Denna krets drar c:a 9mA när lysdioden är av och c:a 0mA när lysdioden lyser från pinne 39. Det låter iaf i mina öron som xboxen ska klara av dessa låga strömmar men eftersom jag inte vet om detta är inom gränserna så kan jag inte ta nåt som helst ansvar för om nåt går sönder på hårddisk/mamma kort. Kretsen är testad 3-4 timmar på min låda och då fungerande den fint.

    Den passar bäst till dioder med inte alltför hög framspänning (den jag använde hade 3.1 volt varefter R2 är uträknad därefter) för då blir strömmen genom transistorn mindre.
    Som transistor användes 71-051-41 på elfa men det är inte så noga, Kolla bara att max ström inte överstigs utav 5 / R2.



    Se http://thommy.dynalias.org/www/xbox_invert_hdd för mer bilder.

    Edit: Bilderna sysn bara då min server är på så inget tjat =)

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    sorry om jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om man kan få detta att funka med dvd:n också. en dvd-led alltså.
    Går det så vill man.

Liknande diskussioner

  1. ToxicOS för DMS4 PRO (inkl HD LOADER funktioner)
    By jnk in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 15:33
  2. DMS4 - TOXIC BIOS - krävs för att starta backuper osv
    By Hansi in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 15:33
  3. ps2 hård disk
    By EvilBoY in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 19:30
  4. xbox hdd - xbox hdd
    By moose in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 11:54
  5. om HDD olåst, går bra sätta in i hdd?
    By cyclo_hexene in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-13, 21:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •