Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 44 av 44

Diskussion: Byte av chippning?

  1. #31
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Konstigt... den fungerar för mig.
    Det är annars enkelt att hitta på limewire (p2p-program)

    Jag kan prova att skicka över på annat sätt. (om du vill)
    Last edited by powerman; 2005-03-05 at 19:34.
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  2. #32
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    aja .. då har man lyckats göra sin ISO fil som jag döpte till EVOX.ISO

    Så här ser filen ut:


    I Bios mappen ligger mitt nya BIOS M8plus.bin heter filen som ligger där.

    Sedan har jag bränt image filen med Nero som image men när jag sedan ska kolla på skivan i utforskaren säger den "D:\ is not accesible. The file or directory is corrupted and unreadable"
    Om jag då vill kolla på filen i tex. daemon tools finns det inget att titta på, bara tomt på den simulerade CD-ROMen.
    Aja, tänkte jag, kanske helt naturligt att mitt XP inte kan se eller läsa en ISO fil till XBOX men när jag stoppar i skivan i min box säger den bara att den inte kan läsa skivan, har testat att bränna på olika skivor. Dels en CD-RW från Verbatim och en vanlig CD-R skiva från Maxell.
    Har provat att starta min box utan XECUTER2 och med original BIOS:en men samma resultat. Har provat att packa upp iso filen med XBOXISO14 och allt kommer fram då.

  3. #33
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    ja en vanlig pc kan inte läsa en xbox-skiva.. Brukar kunna vara lite lurigt att få boxen att läsa skivor. cd-r fungerar oftast inte alls, testa på några andra cd-rw skivor

    Edit: För övrigt kan det vara bra att lägga in lite skräp-filer så det tar mer utrymme, brukar kunna hjälpa

  4. #34
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Med skräp ... menar du typ lite MP3r o lite sånt eller? ... mest för att att fylla upp lite mer på skivan.

  5. #35
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ja det är bara för att fylla upp skivan. Lägg ner 2 rar-filer från ett spel lr nåt. borde bli ~100Mb

  6. #36
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Provade med ditt trix psychocowboy, packade ner ett gäng foton i en .rar fil men samma skitiga resultat. (ca 200MB)
    Your Xbox can´t recognize this disc. Make sure it´s an Xbox game, dvd movie, audio CD.
    Also check to see if the disc is dirty or damaged.
    Remove the disc to continue.
    Jag har nu bränt detta förvisso på en Memorex CD-R skiva och en Verbatim CD-RW skiva med samma resultat. Jag har testat att bränna lite musik på en annan Memorex skiva och provade att lira denna i min box med strålande resultat, kopierade ner den på boxens HD bara för att testa och det gick bra så jag tycker nästan man kan utesluta skivorna som felet nu. Provade att starta boxen dels med chippet aktiverat och avstängt med skivan i, provade även att starta boxen i båda lägena med skivan i men med samma resultat.
    Har även provat att bränna skivan med DVD Decrypter och Nero men ingen förändring.

    Kan man inte byta ut DVD´n i boxen mot nån som inte är så förbenat kinkig med vilket märke som skivorna har? DVD lirarna som sitter i Xbox verkar ju vara värsta Taiwan skiten ju, under mina tio år i data branschen har jag aldrig sett nåt liknande trassel med struliga DVD/CD-rom läsare.

  7. #37
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Bifogar min ISO fil om nån kan se nåt skumt med den ... den är nerpackad nu med WinRAR.
    http://www.petersb.org/dorf/EVOX.rar

    OBS!
    Tog bort .rar filen med fotona nu men dom låg i rooten på skivan som foto.rar

  8. #38
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Min box klarade av att läsa din isofil (brände den på en dvd-rw) fast du kommer nog ha problem eftersom den autostartar inte och eftersom xboxdashboard inte har nån filhanterare så..

    Anledningen till att den inte startar är att normalt sett så letar bioset efter default.xbe att starta på skivan men det finns ingen på din. SÅ byt namn på evoxdash.xbe -> default.xbe så fungerar det nog bättre

  9. #39
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Filhanterare, innehöll inte XBMC det? Eller EvoX?
    Eller menar du att problemet försvinner nu när jag bytt namn på evoxdash.xbe till default.xbe?

  10. #40
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Jodå XBMC innehåller det men du har ju inte det installerat än =)

  11. #41
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    okej, trodde jag skulle göra det med skivan i när jag flashade BIOSet ... att man liksom simulerade en dashboard med skivan. Eller kan jag lägga in XBMC på skivan med så jag kan lägga på det direkt?

  12. #42
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ja installera xbmc gör du ju när du har skivan i. Man kan säga att man kör en dashboard från skivan då (som är evox alltså). Men för att starta skivan behöver du en filhanterare men för att installera nåt med en filhanterar behöver du starta skivan, moment 22 alltså. Byt bara namn så autostartar skivan istället.

  13. #43
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Nej nu ger jag upp ... nu fick jag igång skivan efter den alltid så tålmodige psychcowboy´s hjälp med allt.
    Bläddrar ner till System Utils och väljer sedan Flash bios där, trycker sedan på Y för att starta flashningen. Erasing. står det och inte ett skit händer, den har stått så i snart 70 minuter men absolut inget händer. Ingen processbar eller liknande som visar att nån sorts aktivitet pågår.

    Tar ut skivan och boxen startar tack o lov som vanligt.

    Antar att det är fel BIOS till mitt UFF chip som nån stackars före detta öststats slav suttit hemma i nåns källare och lödit ihop för peanut slantar.
    Ska man satsa kraften på ett nytt chip ... typ Smartxx så man vet vad man får?
    Vad får man med när man köper ett chip, får man med all nödvändig program vara som BIOS, Dashboard mm eller?

    Tusen tack till den otroligt hjälpsamma och tålmodiga psychocowboy
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-07 at 21:33.

  14. #44
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Du har väl redan all nödvändig programvara och bios...
    Men ska du köpa ett chip, så kan jag rekommendera Duox2.
    Ett bra chip med två st 512kb banker och klarar det mesta som de andra dyrare chippen klarar. (förutom en massa extra-sladdar att koppla ihop med datorn, usb, flashning via dator osv.) Men sånt tycker jag att man kan andvända nätverkskortet till.
    Vill du inte lägga ut så mycket pengar på ett chipp så är det ett bra alternativ.

    Har hört att det ska finnas ett "kitt" med ett smartxx, Pin header, kabel
    XBox till USB adapter: för tangentbord eller mus. SmartXX Cd: Med manualer, tools, downloads & ED´s senaste Xebian Linux.

    Det kan ju också vara nått att fundera på...
    Last edited by powerman; 2005-03-07 at 23:30.
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. Fel efter chippning.
    By kunta in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:25
  2. Problem efter byte av hdd
    By TjReal in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-27, 21:42
  3. Byte till större Hd! Hjälp!
    By Krille26 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-19, 16:15
  4. Skillnaden mellan mbit/Mbit/Mega byte osv...
    By Hansi in forum Supportloggar från IRC/ICQ/MAIL
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-19, 12:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •