Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 44

Diskussion: Byte av chippning?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    Byte av chip?

    Har fått tag på en xbox som är ca. 2 år gammal, den är enligt uppgift chippad för ca 1.5 år sedan men han har inte riktigt fått igång grejen så man kan spela backup:ade spel med det. Man kan dock lägga in spel på hårddisken. Kan man på något sätt se vilket chip det är eller hur man får det att fungera? Han har inte en blekaste aning om vilket chip det är heller.
    Kan det vara nån sak som han missat att göra för att chippet ska fungera fullt ut?
    Är det möjligt att byta chip?
    Är detta objekt något att förbarma sig över?
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-05 at 12:09.

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Hmm.. Låter konstigt att du kan lägga in spel på hårddisken men inte kan sepal dom. Hur gör du för att lägga in ett spel på hårddisken då? Känns ju som att du måste köra osignerad kod för att lägga in ett spel, borde vara samma som att köra ett spel. Har för mig att man var tvungen att patcha spelen med riktigt gamla chip.

    Låter ju iaf som att chippet fungerar eftersom du kan köra osignerad kod.

    Edit: Enklaste sättet att få reda på vilket chip du har är att skruva isär skiten, går snabbt. Vad händer förresten om du försöker köra ett spel som du lagt in?
    Last edited by psychocowboy; 2005-03-01 at 21:32.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Jo han kan tydligen spela spelen på hårddisken, han verkar inte överdrivet tekniskt intresserad eller kunnig. Men han har lyckats få in spelen på hårddisken och spela dom men tydligen funkar inte kopierade spel eller om han inte vet hur man gör vet inte jag.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ok så han kan spela spel som ligger på hårddisken men inte på skiva? Isåfall är det nog snarare en fråga om hur han har brännt dom och på vilka sorts skivor. Om dom fungerar på hårddisken så är det inget fel på chippningen.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    men man kan alltså byta ut chippet till ett nyare ifall man skulle ha lust med det?

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ja visst det är inga problem men om spelen fungerar på hårddisken ser jag egentligen ingen anledning till det. Iaf inte om du bara vill spela spel. Att dom inte fungerar från skiva blir ju varken bättre eller sämre med nyare chip, det har inget med chippet i sig att göra. Jag skulle ju tippa på att det är att xboxen inte kan läsa skivorna, ett ganska vanligt problem då xbox har en (medvetet?) kass läsare.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    nja jag hade väl för avsikt att modda den rejält samt göra den till en multimedia maskin, kolla film, lyssna på musik i alla dess former samt spela.
    Original spel fungerar tydligen att spela på den ... ang åldern på den då? Den är ju två är gammal ... nåt som blivit bättre på dom nyare boxarna?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan göra allt du skrev ovan, du måste bara hitta media som din xbox gillar att läsa. Det finns klistrade trådar om hur man ser vilket märke av dvd-läsare man har samt vilka skivor som våra besökare testat.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Okej, tusen tack för hjälpen med mina frågor.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Går det att flasha en TSOP på en V1.6a?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Nej

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    fotat chip

    Sådär ja ... nu har jag fotat chipet i alla fall ...
    Står inget i klartext på chippet i alla fall utan bara två kretsar.


    Nån som känner till detta chip eller?

    När jag startar mitt xbox står det även XECUTER2 Detta är BIOS:en va eller är detta dashboarden?
    Får inte upp någon speciell meny heller utan kommer till XBOX original menyn. Memory, Music och settings.

    Vad är detta xmbc som alla pratar sig så varma för? Är det nåt jag kan installera eller?
    Kan jag montera en större HD med detta chip eller måste jag byta?
    Kanske ska byta i alla fall eller vad tycker ni? Känns lite hemmasnickrat detta chip.

    När jag snckade med snubben jag köpte boxen av sa han att han hade köpt ett chip och sedan lämnat in kalaset till en radiohandlare som lött i det åt han. Tror inte han gjort allt som man ska efter monteringen av chippet, han kunde som sagt spela spel från HD´n men inte ifrån brända skivor ... sa han i alla fall. Har inte hunnit testa detta ännu.
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-03 at 23:54.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ett vanligt LPC chip hemma bygge med plats för en 256k bios "XECUTER2" är namnet på bioset som den är flashat med.

    XBMC är ett sk VIDEO uppspelnings program man spelar upp tex AVI, MP3 osv, osv filer med ett måste för en XBOX ägare.

    Ja du kan lägga in en större HD med tex X2 4983.06 bioset

    Anledningen till att du kommer till MSdashen är att det inte finns en on/off knapp där man stänger av & sätter på externbioset, vet inte hur han gjort.

    Men det är inte heller installerat ngn SD3.7rc8 heller tydigen annars hade du ju kommit till tex EvoXdashen.

    Varför skulle han inte kunna spela spel fr backupper fattar jag inte, det beror på vilken sorts media man använder sig av i just den DVD spelaren.

    Men som sagt allt går att fixa till du kan själv lägga in en on/off knapp koppla den till d0 punkten eller ngn sm vet vad han gör, gör det åt dig.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Många använder xbmc som dashboard dessutom (jag bl a, lirar perfekt) men det är inte speciellt svårt att installera. Jag tycker du ska strunta i superidisc, den installerar så mkt skräp. LAdda hem det du vill ha på xbins istället.

    Anledningen till att du kommer till Msdashen är inte att det saknas on/off knapp det är snarare så att det inte finns någon annan dashboard installerad, iaf ingen som heter likadant som det som är inskrivet i startordningen på bioset (alt. att msdashboard står först).

    Nån knapp för att stänga av chippet behöver du inte om du inte planrerar att köra live.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det är nog ett gammalt bios som änå inte skulle starta upp med xboxdash.xbe utan kanske med det gammla msxboxdash.xbe, evoxdash.xbe

    Då får man flasha först med tex X2 4983.XX
    Last edited by pege63; 2005-03-04 at 12:09.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Eventuellt.. Men anledningen till att den startar med msdashboard är ju iaf att det inte finns någon annan dashboard (korrekt) installerad. Om det är ett gammalt bios så döper man ju helt enkelt den nya dashboarden till vad den gamla hette.

    Men visst klart du ska uppdatera bioset, jag rekommendrar m8plus. För det kan man till skillnad mot xecuter 4983 editera. Vilket bl a gör det snyggare om du vill använda xbmc som dashboard. Då kan du byta startordningen och lägga xbmc.xbe först, istället för att döpa om xbmc.xbe till nåt annat. Ger ett renare utseende tycker jag.

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ja det har du så rätt i & eftersom du nu har sådana bios kan man ju dela med sig till dom som vill ha & behöver eller
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Klart jag kan om nån är intresserad men jag skulle ju hellre editera ett själv istället för att ta nåt från nån främling =)

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Så har jag fattat det rätt nu,
    1.
    Först laddar jag ner M8plus och flashar mitt BIOS. När jag uppdaterat mitt BIOS kommer jag kunna installera en mysig 160GB´s disk? Men disken ska jag installera senare.

    2.
    När detta är klart laddar jag ner XMBC för att kunna titta diverse videoformat samt lyssna på olika musikformat och installerar det.

    3.
    Sedan laddar jag ner SD3.7rc8 och installerar det? Vad är detta och vad gör det?

    Flashning, man bränner ner en ISO fil på RW skiva och stoppar in den i XBOX:en så följer man instruktioner som eventuellt kommer upp. Eller?
    Eller måste jag koppla mitt xbox till min dator med en TP kabel för att fixa dessa åtgärder?

    Ni får ursäkta mina kanske dumma frågor men det blir lite trssligt eftersom nån har gjort jobbet halvdant på min box och jag har ingen aning vart jag ska börja samt att jag aldrig gjort detta på en XBOX.

    Tack på förhand.

    PS.
    Alla dessa prylar hittar jag på typ DC++?

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Pege63
    On/off knapp? Jag stänger av mitt chip med Eject knappen om det var så du menade.

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ladda ner m8plus och evtool. Editera sedan bioset med evtool, välj partition 6 takes rest of drive. Skriv in xbmc.xbe först i startlistan (kolla om det är nåt annat du vill ändra oxå) och spara.

    Ladda ner nåt att starta med som innehåller en ftp-server och något flashprogram. T ex evox. Bränn detta på skiva.

    Starta med skivan, flasha in nytt bios. Ftp:a in till xboxen och för över xbmc. Sök på forumet var alla filer ska ligga.

    Klart.

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Så där ja ... då var alla program på plats i datorn.

    Jag har laddat in m8plus i evtool och ändrat enligt bilden nedan

    Det som är grönmarkerat har jag ändrat.

    Sedan sparade jag min mina BIOS i mappen BIOS\ i EvolutionX Build 3935\





    Nu försökte jag göra en ISO av rubbet med ISOMaker.



    men när jag klickar på MAKE knappen får jag upp följande felmeddelande



    Adressen som står i ISOMaker stämmer inte och jag hittar ingen sida på den adressen. http://www.x-forums********

    Nån som har några ideer?
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-05 at 12:07.

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Skumt.. Har jag aldrig lyckats fått iaf.
    Ligger GDFimage.exe i samma katalog som isomaker?

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Nopps det enda som ligger i IsoMaker1.21\ är IsoMaker1.21.exe & Readme.txt.

    Men visst är jag rätt ute i det jag gör nu va?

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ok för i min mapp så ligger även GFDImage. Tror det är så att isomaker bara är ett gui till gfdimage.. så den borde ligga där

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    suck ... bara ge sig ut på jakt igen då ... verkar som man fått tag på en fulversion av ISOMaker. Eller om nån vänlig skäl kan dela med sig av var man kan hitta detta program som fungerar.
    Last edited by dorfmeister; 2005-03-05 at 12:54.

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Jag har en *.zip fil som heter Magic ISO Maker Setup + Crack, är det den du vill ha? Kanske kan mejla dig den?
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Ja visst, funkar den bara att göra ISO filer till boxen så.

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    kolla din mejl, skickade till vargtass@swedis.se
    Jag brukar andvända qwix eller xboxisotool, men detta program funkar säkert...
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Tack powerman men det var nåt fel på zip filen.

    psychocowboy ... kan du maila över ISO maker?

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Fel efter chippning.
    By kunta in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:25
  2. Problem efter byte av hdd
    By TjReal in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-27, 21:42
  3. Byte till större Hd! Hjälp!
    By Krille26 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-19, 16:15
  4. Skillnaden mellan mbit/Mbit/Mega byte osv...
    By Hansi in forum Supportloggar från IRC/ICQ/MAIL
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-19, 12:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •