Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Fattar inte så mycket nu!

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0

Fattar inte så mycket nu!

Jag har just installerat en DuoX2 på en 1.6 Xbox.
    När jag startar den så ser jag nya biosen Cromewell eller vad den hette.
    Ok.. allt ser bra ut där...

Jag ska då lägga in ett nytt bios.
    Bränner ner M8_16PLUS på en cdrw skiva - döper om filen till bios.bin och lägger till ca 60 mb skräpfiler, bios.bin ligger i rooten.
    Xboxen frågar varifrån jag vill hämta nya bios, jag väljer CD och klickar på denna ikon. Jag stoppar i cdrw skivan och släden åker in.
    NU HÄNDER INGENTING.......

Ok.. jag hittade en guid på nätet som visade att man skulle ha switchen på bank 1, så jag flyttade switchen dit och bootade om xboxen.
    SVART BILD.. och ingenting händer.....

Vad kan ha gått fel?

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0
    Min box vägrar cdr-skivor plus att den ratar dvdrw vet ej varför, men bra irretterande jag menar den läser dvd men inte cdr vad e det för skit?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    I stort sett ingen xbox klarar av cd-r. Lär dig leva med det (dock går cdrw bättre).
    Kolla runt lite på forumet så inser du att hitta skivor som xboxen klarar av är ett mkt vanligt problem.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vad har det där med trådstartarens problem att göra?

För att flasha om från cromwell måste man använda e u r a s i a boot disc, den finns att ladda ner i forumet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Tack så mycket!

Jag startade precis en ny tråd, eftersom denna tråd gick ifrån ämnet.
    Kanske du kan svara på varför inte bank 1 fungerar, blir bara en svart skärm vid start.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Vad har det där med trådstartarens problem att göra?

För att flasha om från cromwell måste man använda e u r a s i a boot disc, den finns att ladda ner i forumet.
    Bra fråga.. Läste bara sista frågan.

Bank 0 = Cromwell
    Bank 1 = FlashBios

Så flashbios borde starta om du har på bank 1. Enligt vissa uppgifter (har aldrig påträffat det själv) så fungerar inte flashbios på vissa 1.6

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag kan bekräfta att Flashbios inte fungerar på de nyare 1.6, förmodligen de som kallas 1.6B och har minneskretsar med sämre (?) timing eller nåt sånt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Ok! Men nu skiter jag i denna j***a xbox!!
    Jag tänker inte lägga 1 minut till på detta, har suttit i 3 dagar med detta nu.

Först köper jag ett Spiderchip som visar sig vara helt omöjligt att få kontakt med moderkortet, trots dom "nya" brickorna.
    Gjorde ett försök att löda alla kontakter, men det blev ett riktigt skatbo av alla kablar, så jag plockade bort skiten och kasta det.

Beställde då ett DuoX2 chip, för det verkade enkelt att montera, och det visade sig att det var mycket enkelt att montera, trots alla "smålödningar" på baksidan av moderkortet.

Nu ska jag då försöka att ladda upp ett fungerande bios på ett riktigt krångligt sätt, som jag inte får att funka. Dom Xboxarna jag har chippat förut har man bara bränt en cdrw skiva med bios på (plus skräpfiler) startat boxen och laddat bios... klart! Jag trodde att det skulle fungera så på dom andra chippen också.

Efter ha tillverkat dom två skivorna som man ska ha för att flasha DuoX2 med, så funkar det naturligtvis INTE. Första skivan ska boota upp med något Linuxprogram för att ladda in biosen som ligger på skiva 2.
    Jag kommer till läget, där det står STARTAR LINUX, sedan är det stopp!
    Händer ingenting...

Jag är riktigt besviken nu, hade hoppats få igång detta , men icke!

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Brukar oxå ha en massa problem när det ska brännas en massa skivor. Brukar aldrig få det att fungera, därför så kör jag alltid hotswap-metoden när jag ska flasha in bios (förutsatt att det är blliga chip, dvs aladdin, duox2, akira osv). Brukar ju beställa chip i 10pack och då är det lika bra att flasha in allihop med en gång. Så om du har någon kompis med ett fungerade chippat xbox så kan du ju alltid köra hotswap-metoden.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Ok.. inte för att jag vet vad det är, men det går nog enkelt att ta reda på i detta forum.
    Men du... vad menas med detta citat från DuoX2 hemsida?

"And please note that you will need a 512KB bios (ie 2 X 256KB of the same bios since most bios are only 256KB)"

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    21
    Gör så här besök www.xbins.org, ladda hem 256k M8_LBA48_IGR_Q-06.bin sen kör du copy /b M8_LBA48_IGR_Q-06.bin + M8_LBA48_IGR_Q-06.bin M8_LBA48_IGR_Q-06_512k.bin. Flashar sedan chippet...DONE

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    ok!

Jag hittar inte M8_LBA48_IGR_Q-06.bin på Xbins ftp server. Går det lika bra med M8plus_16.bin?

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    21
    Hej igen M8plus_16.bin går lika bra, bara å byta ut filnamnen i mitt exempel:-D

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Jag testade med M8plus_16.bin och "dubblerade" den.
    Brände skivorna *******_pro_generic_flash_disc_1_2.iso och biosdisken på DVD-.
    NU FUNKADE DET!

Tack för hjälpen, jag var SÅÅÅ nära att ge upp!

Att flashdisken stannade i läget "STARTING LINUX" måste ha varit för att jag hade bränt denna på en cdrw skiva.
    Efter ha bränt BÅDA på DVD- skivor så funkade det smärtfritt.

Men i alla fall, så skulle det vara önskvärt att det fanns en komplett guid för chippen man köper, så man slipper att krångla så här.

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    21
    skönt att de löste sig för dig:-D

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Eller varför inte köpa färdig flashade chip???

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Kollar inte ens om mina chip som jag köper är färdigflashade.. Flashar alltid in mitt moddade bios. då vet man vad man får plus att färger/bilder är anpassade lite. Så att alla boxar ser lika ut som lämnar mig

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    vad har du för speciella bios då blink blink
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Ja det du.. =)

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    jag prövade att "dubblera" mitt bios, men det blev inte 512kb det blev bara 23kb eller nå...vad gör jag för fel!?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Beror väl på vad du gjorde för att dubbla?

kanske glömde /b switchen till copy?

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    nope...jag skrev copy /b bios.bin + bios.bin bios_512.bin

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    jag får bara det där felet att det blinkar två grr sen blinkar det rött...å det va efter att jag flashat in ett 256 bios..va det dumt?! :P

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, det var dumt :-)

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Citat Original inlägg av fryer
    jag får bara det där felet att det blinkar två grr sen blinkar det rött...å det va efter att jag flashat in ett 256 bios..va det dumt?! :P
    Boota upp igen med BANK 0 (Cromwell bios)
    Switcha över till BANK 1
    Flasha om igen med ett 512kb bios
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    det blir svårt eftersom den inte startar alls med nån bank...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    OKi då har du tabbat dig rejält då

Liknande diskussioner

1. kommer inte åt enhet F:!!!
    By holmer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 18:20
  2. Får inte kontakt med ps2 servern
    By Siberius in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Senaste inlägg: 2004-10-07, 09:12
  3. Jag fattar inte
    By sajberweb in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-01-10, 19:21
  4. Varför bootar inte boxen?
    By abaqus in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-11-27, 13:21
  5. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23

Bookmarks

Behörigheter