Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: boxen byter ip

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0

boxen byter ip

Jag har xboxen kopplad till mitt bbb-modem som oxå funkar som hub/router. Där verkar dom inte kör med interna ip:n för xboxens ip blir typ 83.226.103.229 (tror att alla datorerna i nätverket har olika ipn?) Kontakten med xboxen genom modemet funkar prima.. problemet är bara att den byter ip typ hela tiden så jag måste hela tiden kolla det nya ipt. Lite jobbigt... kan man inte få samma ip hela tiden lr göra så den tar reda på ipt själv? Har prövat ändra till USE STATIC IP i boxens inställningar men det funkar ändå inte... nån som vet?

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    Alla datorer måste ha olika IPn.. annars funkar det inte. Det är deras 'address' på nätverket. Det är BBB som förnyar IP't. När din dator/xbox får en IP tilldelad till sig så för den det endast för en begränsad tid. Gå in och klicka på din nätverkskoppling i PCn och välj fliken support, därefter så klickar du på information. Då får du bland annat upp följande info:
    Lånet erhölls: 2005-03-06 10:01:23
    Lånet upphör: 2005-03-06 10:21:23

Detta är ett sådant lån (inte särskilt länge va? ) Håller du däremot din PC igång mycket så får du för det mesta samma IP tilldelad igen.

Om du ändrar till Statisk IP så är det helt plötsligt du som måste dela ut IP-addressen och inte BBB. Så det kan du inte göra med den nuvarande uppsättning av nätet.

Jag skulle säga att det finns tre olika eventuella lösningar på ditt problem.

1. Kolla med BBB om det finns en möjlighet att du kan få en fast IP tilldelad till dig och mata sedan in den som statisk IP i boxen.

2. Kolla upp om det finns en DynDNS-lösning till XBoxen så reggar du ett dns-namn till din Xbox. Då behöver du inte komma ihåg IPt utan kan använda dig av t.ex. myxbox.dynalias.com för att nå den. Kolla in www.dyndns.org för info.

3. Ändra ditt nätverksutseende. Idag ser det ju ut enligt följande:
    Kod:
           BBB
            |
    ----------------nät1----------
       |                     |
      PC                   XBOX
    Stoppa i ett till nätverkskort i PCn och bygg två nät istället:
    Kod:
    BBB-----nät1-----PC-----nät2-----XBOX
    Då låter du BBB tilldela IPs på nät1 medans du tilldelar statiska 192.168.*.* addresser på nät2.

Lycka till

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0
    okej. tack för svaret!! jag får leta runt lite efter en dyndns då för jag orkar inte bygga om nätverket... såå jobbigt är det inte att byta ip varje gång.. men du har ingen tips om nån sida där man kan ladda hem xbox program? undrar lite om det finns nåt fildelningsprogram till xbox... lr nån explorer så man kan surfa?? kanske inte finns? tack igen!

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    Kolla in t.ex. Xbins ftp (beskrivning hur du tar dig dit finns klistrad överst i denna avdelning av forumet).
    Annars är det t.ex. google och dc som gäller..

Liknande diskussioner

1. Boxen startar bara ibland!
    By wh2ne in forum X-ecuter 2 LITE support
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:05
  2. Boxen startar ej
    By Baalzamon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 14:43
  3. Boxen bootar och bootar och bootar?!
    By dready in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 14:47
  4. Varför bootar inte boxen?
    By abaqus in forum X-BOX Hårdvaruforum