Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: lossnat ben

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25

lossnat ben

fick spiderchipet idag. Skruvar i det i boxen och ska börja pilla ner benen och vad händer? Jo omgående så lossnar "a" benet från chipet. Vad göra?

Jag har ingen direkt erfarenhet av lödning men visst finns det en lödkolv att tillgå. Ska jag försöka löda tillbaka benet eller får man chipet utbytt? Kan jag försöka löda i första hand och i fall det inte skulle lyckas få det utbytt?

Tänkte bara så jag inte tar bort nån garanti lr liknand eom jag löder... =)

Eller hur funkar det?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan skicka tillbaka chippet så löder vi på benet. Det är inte svårt att löda på själv, men förstör du chippet om du försöker själv så får du det inte bytt på garanti.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    ok, men kan man förstöra chippet så kapitalt så det inte funkar om man bara ska dutta dit en liten klick där benet ska sitta? Jag menar märks det inte om det är det som har orsakat att chipet inte funkar (om det nu skulle vara trasigt på annat sätt)?

Vi säger om jag nu skulle sätta dit en liten lödklump och benet inte vill fastna iaf och jag inte förstört chippet, då finns väl garantin kvar?
    Last edited by pemani; 2005-03-08 at 22:51.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Normalt är det inga problem men om "Jag har ingen direkt erfarenhet av lödning" råkar hitta farfars gamla 35mm lödkolv så vill inte jag se det chippet nåt mer...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Hansi
    Normalt är det inga problem men om "Jag har ingen direkt erfarenhet av lödning" råkar hitta farfars gamla 35mm lödkolv så vill inte jag se det chippet nåt mer...
    Nej men nu var det väl inte direkt så jag menade utan du lär väl se om det är lödningen som haft sönder chipet lr om det är nåt annat. Jag menar om jag nu försöker löda fast benet men inte får det att fastna ordentligt lr vad som helst och sen visar det sig att chippet inte funkar av annan anledning. Försvinner garantin då? Jag menar då måste väl vara lättare för båda parter om man iaf gör ett försök så slipper ju ni krångla att löda och skicka tillbaka osv...

Nu har jag väl inte direkt tänkt bränna sönder chippet med lödkolven om det är det du antyder...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Löd på du bara, borde som sagt inte vara några problem. Akta dig för farfars lödkolv bara, ok :-)

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Löd på du bara, borde som sagt inte vara några problem. Akta dig för farfars lödkolv bara, ok :-)
    Nej farfar ville inte låna ut den

Men nu var jag iaf iväg och handlade lödgrejer för 555 kr på Clas Ohlson
    En 15W och en 30W. Använde 15W och en sylvass spets på 0.5mm.
    Tog ca 0.5 s att få det att fästa så det var ju ganska onödig oro =)

Men medans jag ändå är igång så kanske jag kan passa på att fråga en sak...

Har ju en 1.6 box och spiderchip (no shit Sherlock). Men jag har nu pillat ner alla ben efter dom "ritade" anvisningarna. Dvs c-d-e nerifrån och upp på moderkortet enligt bilden. Då verkar det ju som att benen c-d-e på chippet ligger för sig själva på väg mot moderkortet. Men kollar man på det "knäppta kortet" som dom tagit så verkar det ju som att "d och e" går över varanda och byter punkt på moderkortet...

Har jag snea ögon lr vilket är rätt egentligen? =)

//pemani

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    På spiderchip 1.1 borde inga ben korsas, det var ju en av sakerna som ändrades från 1.0

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    På spiderchip 1.1 borde inga ben korsas, det var ju en av sakerna som ändrades från 1.0

Ok, jo jag startade nu och det lyser så fint och blått samt att jag får fram spiderchip menyn så allt verkar ju helt ok. Nu kanske det är en dum fråga men... Jag vet att man måste ha det där speciella bioset (m8plus) till v1.6.

1. Finns bioset på nån superdisc så man kan köra in rubbet från den eller ska man ta hem det manuellt?
    2. Spelar det någon roll om jag flashar med orginal hdd:n i eller kan jag slänga i nya 160 gb:s hdd:n och flasha ev med superdisc:en då?
    3. Som jag fattat så finns nåt cromwell bios på chippet från början... det ska man alltså inte använda om man har 1.6 ?

tack på förhand

//pemani

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    21
    1: Nej
    2:lägg i din hdd direkt
    läs den här guiden hur man flashar spiderchippet http://www.spider*********/Spider-flash.pdf. men bioset m8plus måste du patcha i evtool så du får tillgång till hela din 160 gig hdd. de e bara ladda ner evtool lägga in bioset i programmet sen spara så e den patchad.

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    k tack tack nu är då biosen patchad så det verkar ok.
    Nån mer som har en 160 gb i och har ca 130 gb ledigt på f: efter att ha kört superdiscen? Tänkte bara om det är normalt... med omräkning borde det väl av 160 gb finnas ca 149 gb. C, d och e är väl typ 5 gb tillsammans...

Men iaf tänkte jag höra om två saker jag blev fundersam om.

1. När jag startar ms dashen genom evox så kommer jag tillbaka till evox dashen igen. Förmodar att jag måste installera ms dashen från superdisc skivan för att få tillgång till den. Men ska jag då ta "install ms dashoboard" lr vad det står? För när jag klickade på den kom det typ upp en varning om jag verkligen ville ha den som default lr liknande... jag vill ju ha evox dashen som default men ändå tillgång till ms dashen om jag startar den manuellt genom menyn...

2. Det finns liksom inget installerat. Eller det verkar iaf saknas i evox.ini. För ftp:ar jag över till xbox hdd:n så finns det ju en massa spel (typ ballzy och dom andra från sd skivan) i games mappen. Men när jag går in på games genom menyn så finns det bara autolist lr vad det står. Jag valde först "format c-d-e" tror jag det står och därefter valde jag att installera evox- på large drive. Det lär väl vara rätt? Blev det nåt fel i samband med att jag körde den nya patchade bios uppdateringen? Ska jag formatera om igen och köra large drive? Inte för att jag bryr mig om spelen så mkt men alla program som xflash m.m. vore kul att ha i....

3. Ska man låsa hdd:n?

//pemani
    Last edited by pemani; 2005-03-10 at 14:59.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    3, du ska låsa hdn om du vill ha tillgång till MS dash......

Liknande diskussioner

1. angående installation
    By Mr[M] in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 08:53
  2. C0C3 Dioden -har lossnat?
    By Stigge in forum X-B.I.T. support
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 18:37
  3. hoplödning på ben 1 och 2 på Messia Pro
    By frazer1 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 02:52

Bookmarks

Behörigheter