Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Digital koaxial utgång på XBOX v1.6

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    20

Exclamation Digital koaxial utgång på XBOX v1.6

Jag är otroligt missnöjd med mitt ljud på xboxen, kör idag digital optisk ut. Jag funderar på om jag ska testa att montera dit en koaxial anslutning enligt http://www.xbox-scene.com/articles/digital-output.php beskrivning. Frågan är om det blir bättre ljud med denna modifikation? Är nämligen rätt skeptisk mot det.. är det någon som testat om detta fungerar på xbox v1.6? Fast anslutningarna till video/ljud kontakten borde ju iofs vara densamma på moderkortet som på dom andra xbox versionerna annars skulle inte kablarna passa till alla versioner heller, eller?

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21

Ljudmod

Har faktiskt skrivit ihop en guide om just det...

http://******* a g o l y.net/xbox/guider/ljudmod.rar
    Använder det själv och är hemskt nöjd...

Tillägg:
    Det ligger ett Word 2003 dokument i filen så med äldre verison av Word kan det hända att bilderna inte visas som dom ska.
    Last edited by nonifo; 2005-03-18 at 23:24. Anledning: Tillägg till inlägget
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    20
    Tack för det.. dock fick jag inte bilderna att fungera som skulle vara med på dokumentet! Men det är dock precis samma som den länken jag bifogade fast på svenska så jag vet redan hur jag går tillväga. Min fråga var ju snarare om det blir BÄTTRE ljud än med den optiska anslutningen? Samt om det går att göra på precis samma sätt på v1.6 boxen?

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Svaret är att det bör bli bättre ljud då du inte har en övergång från elektrisk singal till optisk sen från optisk till elektrisk igen... Du slipper hela det optiska steget...

Och ja, det är exakt samma oavsett xboxmodell, även om ledningsbanorna ser lite olika ut på olika modeller... Kontakten är fortfarande samma ju, inga nya kablar mellan tex 1.0 och 1.6 boxar...
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    20
    Hur kommer det sig att du använder andra punkter (18 & 6) istället för punkt 5 som används i den länken jag skickade ovan? Någon skillnad? Spelar det någon roll hur jag gör? Min koaxial kontakt är helt i metall utan någon isolering som du hade på din. Detta medför att min kontakts jordpunkt kommer att anslutas mot metallhöljet när jag skruvar fast den. Finns ingen anledning att löda fast någon kabel då va? Tacksam för snabbt svar, eftersom boxen ligger isärplockad på köksbordet i väntan på hur jag ska gå tillväga..
    Last edited by PussyWagon; 2005-03-20 at 20:54.

Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    22
    ta lite eltejp runt den.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Får man fråga varför du är så missnöjd med ljudet? Sedan så tror jag inte att du kommer bli nöjd utav att byta till en elektriskt koppling istället för en optisk. Visst man slipper vissa jitterfel och så. Så stor skillnad blir det dock inte så att om du är otroligt missnöjd nu att du skulle bli nöjd senare. Iaf om allt annat i ljudkedjan fungerar fint med optiskt. Men testa gärna och återkom med resultatet!
    Last edited by psychocowboy; 2005-03-24 at 20:30.

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Jag jordar min kontakt via chassit och tar enbart signalen från stift 3 enligt min bild....

Bryggan är gjord så att jag bygglar ben 6 och 18 på min ritning

Stift 6 är jord och ben 18 är till för att aktivare den digitala utgången.
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    För att få en digital ljudkälla att låta bättre krävs shaktistenar!

Det är skillnad på 1r och 1r och 0r och 0r, det är inte vilka 1r och 0r som helst som låter bra.

http://www.shakti-innovations.com/audiovideo.htm
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    20
    Jag har kopplat in koaxial utgång på min xbox men som någon sa så blev det inte mycket bättre för det. Det är ljudet på xbox som är allmänt dåligt vilket är otroligt tråkigt eftersom det knappast lär vara en större kostnad att iaf få det i klass med ett budget datorljudort. Om det inte ens är i klass med ett datorljudkort i budgetklass får jag anse det vara riktigt uselt!

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Hmz, vet inte vad ni gör för fel?! Men mitt ljud är iallafall betydligt bättre än ett dataljudkort... Har kopplat min xbox via en coaxial digital ljudutgång till min Harman/Kardon AVR-4000 och det går perfekt...

Något litet svagt brum har jag dock men jag tror det är förstärkaren som det är någon dålig kondenstator på för det är så på samtliga ingångar.
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag skulle undvika att prata skillnader på ljudkvalitet mellan digitala ljudkällor om förstärkaren är i så dåligt skick att den brummar :-)

Men iofs, eftersom det är samma j-kla ettor och nollor som kommer fram till förstärkaren oavsett om det är en xbox eller en wadia som spelar upp cd:n så kanske man bör se över sin förstärkare/processor om den tolkar dom olika :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Jepp, ska lämna iväg den på service nån gång när jag orkar... troligen någon kondenstator som torkat... Men precis som du säger, matar jag med dator eller xboxen så är ljudet nog bättre direkt ur xboxen för min del (AC97 ljudkort med optisk ut).

Som jag sa tidigare använder jag koaxial ljudutgång på min xbox...
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.

Liknande diskussioner

1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 13:59
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 11:04
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 01:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 21:24

Bookmarks

Behörigheter