Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Flashad Xbox + hd byte???

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0

Flashad Xbox + hd byte???

Funderar på om man kan byta hårddisk på en Xbox som enbart är flashad...
    Men undrar nu om det går, eller att jag kommer att bli tvungen till att flasha om den (drygt) eller sätta i ett chip i den.

Den är som ni förstår inte chippad!

Det är en kompis som säljer sin "gamla" Xbox till mig för 300 pistoler.
    Den är tre år och ibland, väldigt sällan, så hänger sig spel på den. Även original. Såååå han misstänker att dvd-läsarn är lite småkass.
    Därför vill jag kanske köpa den och byta till en 250 giggare, då behöver man ju aldrig använda dvd-läsaren, endast vid installation.

Är det någon som vet?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Beror på vad det är för bios inlagt men eftersom den är så gammal så kan man ju tänka sig att det skulle behövas flashas om. Men det är väl inge svårt om man väl gjort det en gång? Är väl bara välja bios, flasha och be till gud att allt går bra.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Det är inte jag som gjort det, det var en snubbe jag "känner".

Han var tvungen att löda fast något i boxen, sedan flashade han den och tog bort det han lödade fast - jag såg på när han gjorde det... Det verkade inte så lätt.

Vad tror du kan hända om man tar det som är på hårddisken (den som sitter i nu) och lägger över det genom Flash FXP till datorn och sedan för över det till den nyformaterdae hårddisken???

Skulle det kunna fungera? Eller får man inte utnyttjat hela den nya?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Ja ok.. Dom boxar jag har sett som har haft en flashad TSOP (Sysslar inte med det själv, tycker man kan lika gärna köpa ett billigt chip så kan man enkelt återställa boxen sedan) har haft kvar bryggningen på chippet. Då är det bara att flasha om det igen. Det ända som händer om dy byter disk och bioset är för gammalt är att du inte kommer kunna utnyttja hela disken.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Jag läste att man kan bara utnyttja 137 Gb (tror jag det va), stämmer det?

Synd i sådana fall, för på Lidel säljer dom 250 Gb:are denna vecka för 1.199:-

Tror du att det kommer att funka bra med att föra över grejerna?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Vet inte riktigt vilka grejjer som du menar men det fungerar nog fint förutom att du kanske inte kan utnyttja hela kapaciteten på disken.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Med grejer så menar jag: Programmen som ligger i den nuvarand hårddisken.

Föra över det till datorn, sedan formatera den nya hårddisken, sedan föra över de "gamla" programmen till den nya hårddisken???

Funkar det?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    det fungerar fint

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Ok, kanon.

Hmmmm.... Jag è jobbig nu, men du tror att det fungerar fint att göra detta på en "gammal" Xbox som endast är Flashad, eller vet du?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Att den är gammal spelar ingen roll.. Det ska inte spela någon roll att den har en flashad TSOP eftersom det är samma bios där som i ett chip men som sagt så sysslar jag inte med TSOP flashningar

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Förstår jag rätt?

När man Flashar den så ändrar man inställningar i processorn - så hårddisken spelar ingen roll.

Men om man skall formatera den, hur gör man då?
    Jag måste ju formatera den i xboxen och få den som en stor hårddisk.

Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Respekt
    21
    När du flashar så lägger du in nytt BIOS som kan starta osignerad kod.
    Det finns en minnesbank på moderkortet som innehåller detta BIOS, när du chippar (eller flashar), så kommer boxen att välja det bios som du har på chippet(eller det flashade originalchippet), istället för original-BIOS.

Andvänd en super-disc, eller en annan auto-installer, dom fixar partitioneringen och formateringen, och intallation av dash och nödvändiga program.
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Jag har en superdisc, då behöver jag inte lägga över sakerna till datorn som jag har i den hårddisken som skall slängas - utan det räcker att köra superdiscen?

Lite orolig att något skall gå fel med bios, då kanske det inte går att lägga in något nytt bios?

Tacksam för att du orkar hjälpa mig.

Nu smiter jag till kojs! Upp 05.00 imorgon och jobba = USCH!!!

Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Respekt
    21
    Jag har inte gjort allt detta själv, jag har lämnat in min till en kille som chippade åt mig... Är inte så säker på att super-disc lägger in nytt bios.
    Tror annars att det ska räcka med att köra super-discen.
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    22
    1. bios flashas precis som på ett chip... det viktiga är att läsa på om vilken biosstorlek du ska använda (256kb, 512kb, 1024kb, 2048kb) då det varierar beroende på kretsarna på moderkortet... Tar du fel så kommer inte din box att starta något mer!

2. Hade jag varigt dig hade jag börjat med att prova med en ny disk, hjälper inte detta så hade jag som steg 3.

3. installerat ett chip och flashat om biosen på chippet och sett till att chippet ALLTID startar så slipper du riskera att sabba ditt moderkort.

4. Har du inte bygglningar kvar på moderkortet (killen tog bort dom) så kan du INTE flasha om utan att löda dit dom igen. Har dock hört att folk har råkat ut för att deras bios har försvunnit om man lämnat kvar byglarna så enligt mig har killen som flashat gjort helt rätt.

5. Superdisk är inget konstigt, precis som en windows-skiva så använder du den för att installera all mjukvara på din xboxs hårddisk. Det du ska tänka på att tex psxcares superdisk 3.7rc8 har gamla biosar även på skivan, iom att det är en flashad box tycker jag du ska leta fram en bios som heter något i stil med M8_IGR_LBA48_06.bin i RÄTT storlek och flasha in den... Bra att veta är att om du skulle flasha fel på din TOPS-flashade xbox är att du fortfarnade har möjlighet att chippa boxen och enbart använda cippet även om din orginal TOPS är trasig.

Hoppas jag förklarade det lite vettigt ;D
    Respekt... ;P
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Tack för hjälpen, får se hur jag gör...

Liknande diskussioner

1. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  2. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  3. Byte av hårddisk i endast flashad XBOX?
    By Wizzie in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-10, 01:46
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner