Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Koppla xbox automatiskt till TV

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Koppla xbox automatiskt till TV

Hejsan!
    Jag har en TV men utan fjärrkontroll. Kopplar boxen till TVn men kan inte få fram någon bild eftersom jag inte kommer in i AV-"kanalen". Anledningen till det är ju förstås för att den knappen finns på fjärrkontrollen men inte på TV-knapparna.

Undrar därför ifall det finns någon inställning i boxen som gör att TVn automatiskt hittar den?

Skulle uppskatta ett snabbt o bra svar!

Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Respekt
    20
    Det beror nog på tv´n, det finns ju alltid universal-fjärrar, har du ett ir-öga på den?
    Finns det inga knappar på framsidan av tv´n?
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag har den där röda lampan på (ir-öga förmodligen) men jag vill helst slippa köpa fjärr, tänkte ifall det finns någon inställning som man kan pilla på i boxen som gör att TVn hittar boxen automatiskt?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Prova en RGB-kabel. Många TV switchar automatiskt när man använder en sådan.

Annars borde ju kanalknapparna eller en separat knapp för av-kanal finnas på tv:n.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Dags o reda ut lite saker...

så här är det! Jag HAR xboxens RGB-kabel men TVn lyckas inte hitta xboxen när jag har den i. Alltså jag har kopplat boxen till TVn med boxens RGB kabel men däremot kan jag inte komma in i "AV-kanalen" eftersom jag inte har någon fjärrkontroll. På TVn finns bara tre knappar:

2 för att byta kanal och höja/sänka ljud. Den tredje knappen är till för att
    skifta mellan att byta kanal resp. höja/sänka ljud med de 2 knapparna.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du växlar kanal borde det ju gå att växla 3-2-1-AV, dvs fortsätt neråt så borde AV ligga mellan 1 och 99 t.ex.

Är det kabeln som följde med när du köpte boxen så är det inte RGB utan en AV+stereo kabel + scart adapter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    en fråga: Köpte en rgb kabel till xboxen och då dyker xboxen upp automatiskt så fort jag startar den...men i vissa fall dåligt t.ex. om ja sitter i media center kan jag inte komma till tv över huvudtaget, även om ja kollar på nån kanal eller byter av...men om jag t.ex. sitter i Halo 2 kan jag byta över till tv utan att stänga av den(eller dra ur sladden som jag gör) nån som vet vad detta beror på? störigt iaf..

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    se till så den sitter i RGB uttaget på TVn där e 2 varav en är RGB
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    Brukar finnas inställningar på TV apparater för att de automatiskt ska växla till AV/Scart så fort sån signal kommer in.
    (Tror det inte finns någon standard, utan de kallar det lite olika, har för mig sett inställningar som "Q-link" osv.)

Har du den funktionen aktiverat, så hoppar den till Xbox bild så fort du slår på den, sen kommer du inte tillbaks till annan AV signal förräns den slås av.

Har man fler scart ingångar på tv'n så är det oftast bara en av dom som beter sig så här default.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    det är standard inställt fr fabrik där om man som jag har 2 RGB & 1 CVBS
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Det finns en pinne på scart ingången som gör att tvn kopplar om till AV-kanalen om man lägger en spänning på den. Kommer inte ihåg vilken pinne det är men så är det iaf Fixade det när jag gjorde en vga->scart adapter.

Liknande diskussioner

1. ansluta xbox till pcn...
    By wixia2 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 15:50
  2. Xbox till PC
    By Pego in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 05:49
  3. koppla xbox till dator guide?
    By Kimpan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 15:52
  4. 3 Multi-X chip till xbox
    By mbse in forum X-BOX Hårdvaruforum