Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Nätverks krångel!

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0

Question Nätverks krångel!

Tja..

Jag har frågat massor av folk ang. mitt problem.. även frågat min "kompis" som jobbar med att programmera spel till bla. xbox men han vet inte..

Min fråga är: Hur gör jag för att fixa så min xbox får ip? Jag är inpluggad i "väggen" via en vanlig tpsladd o den går in i uplink på min switch.. då jag kör DHCP får jag ju ip men kopplar ja in xboxen på switchen så kommer ja inte åt den om jag lägger in ett ip i den.. Hur ska jag göra så att xboxen också får ett ip som jag kan komma åt??

Jag har frågat om det går att fixa DHCP på xboxen också men jag får bara svaret: "Ja!"
    Xecuter 2.2 Pro chip

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Tack för det korta svaret.. Har provat ställa Static ip till NO men de funkar inte iaf..

Och NEJ jag kör inte me router..

Xecuter 2.2 Pro chip

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Okej, då kanske du har bockat för att den ska använda original dashens inställningar, är den inte ställd på dhcp så går ju allt åt pipan. Då får inte din xbox nåt nytt ip, klart du kanske inte har den chippad och då ser jag bara en lösning och det är att ge din xbox ett statiskt ip.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Har inte läst nåt om att bocka för att använda nåt sånt.. installera nyss en ny dash på ny hdd så ja har i prinsip inte rört mer än ip delen.. när ja tog Static ip "NO" så fick den ip 0.0.0.0.. =P
    Xecuter 2.2 Pro chip

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kanske bara får en enda IP-adress från din bredbandsleverantör. Då kanske du måste vänta tills adressen som din dator tagit "lossnar" så att xboxen kan få en ny.

I praktiken bör du springa iväg och köpa en enkel bredbandsrouter för c:a 400:- innan butikerna stänger idag :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Du hade en switch va? Har du 2 nätverkskort i din dator? I såna fall kan du ju använda din dator som gateway. Plugga din dator direkt in i väggen och kör xboxen till switchen och andra kortet från datorn till switchen. Då har du helt plötsligt ett härligt internt nätverk att jobba med. Dock tycker jag hansi har en bra lösning med

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    1. Nätverkskortet i PC mot Internet:
    På egenskaper under avancerat-fliken se till att : "Tillåt att andra nätverksanvändare anlsuter genom internet-anslutningen på den här datorn" är förkryssad (den skall inte vara förkryssad på kortet mot boxen).

2. Nätverkskort i PC mot XBox:
    IP: 192.168.0.1
    Mask: 255.255.0.0
    DNS: 192.168.0.1
    gateway lämnas tom

3. Inställningarna i Boxen:
    IP: 192.168.0.2
    Gateway: 192.168.0.1
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    "Jag är inpluggad i "väggen" via en vanlig tpsladd o den går in i uplink på min switch"

Har du en vanlig sladd ska den sitta i ett vanligt uttag, inte uplink.
    Vill du ändå använda uplink-uttaget så ska du ha en korsad kabel.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av frejac
    "Jag är inpluggad i "väggen" via en vanlig tpsladd o den går in i uplink på min switch"

Har du en vanlig sladd ska den sitta i ett vanligt uttag, inte uplink.
    Vill du ändå använda uplink-uttaget så ska du ha en korsad kabel.

Om man har ett vägguttag så är detta normalt kopplat till en "vanlig" port i lokalens/husets switch. Därför skall man koppla med en RAK kabel till UPLINK.

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Ah, jo - det stämmer. Det står ju inte att han har fler switchar i miljön, men det skulle man nog ha kunna anta att han hade. Men då beror det ju på om det sitter en korsad eller rak kabel från patchpanelen in i switchen, fast man får ju nästan anta att det är en rak, vore crazy annnars.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Ok lite info då.. jag 1 (en) switch som är ansluten till bredbandsuttaget via uplink med en korsad (x) kabel o vidare till mig med en rak kabel och de funkar.. samma åt xboxen som inte får ip..

Får se om ja får plats me ett till nätverkskort.. har lite ont om utrymme i min barebone..

Tack för tipsen iaf..
    Xecuter 2.2 Pro chip

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63
    1. Nätverkskortet i PC mot Internet:
    På egenskaper under avancerat-fliken se till att : "Tillåt att andra nätverksanvändare anlsuter genom internet-anslutningen på den här datorn" är förkryssad (den skall inte vara förkryssad på kortet mot boxen).

2. Nätverkskort i PC mot XBox:
    IP: 192.168.0.1
    gateway lämnas tom

3. Inställningarna i Boxen:
    IP: 192.168.0.2
    Gateway: 192.168.0.1
    pege63 - JAG ÄR KÄR!!! I DIG!!!

Köpte Xbox Live igår och har hållt på i ett dygn med att försöka få det hela att funka. Har surfat runt på nätet i timmar för tips och info! Efter att ha pratat med Xbox-supporten, Telias support och slutligen ringt upp Microsoft så var jag sekunder från att hänga upp snaran/slänga mig ut från balkongen/bada med brödrosten så såg jag ditt inlägg!

Några enkla knapptryckningar så, VIPS, funkade allt perfekt! Du är veckans hjälte! TACK SOM FASEN PEGE!!!

Liknande diskussioner

1. USB nätverks adapter på internet??
    By oflax in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 17:27
  2. nätverks kortet är trasigt Byta ut?laga?
    By Ganon in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Senaste inlägg: 2004-09-05, 08:08
  3. nätverks hjälp tack
    By fatazzgamer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 20:19
  4. twistad nätverks kabel
    By makke in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 21:49
  5. Hansi, Ps2 Nätverks Adapter!
    By Bounter in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 17:09

Bookmarks