Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Hittar inte Hd i windows

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0

Hittar inte Hd i windows

Tja
    Jag har tagit en hd från en xbox och låst upp med config magic. Hdn är på 80 gb och från ibm. När jag nu sätter i den i min gamla dator ( ingen plats i den nya )så står det när jag startar den

Pri Master : ULTRA DMA MODE 4 S.M.A.R.T. Capable but disabled

Sådär står den en halv minut innan den går vidare och då kommer det upp följande:

Sec slave drice - ATAPI Incompatible. Press F1 to resume.

Trycker jag F1 så kommer jag in i windows och allt fungerar normalt förutom att 80 gbs hårdisken inte finns där. Nån som vet vad jag ska göra för att se den och få den att fungera och kunna använda den?

Jag har provat bygla 80 gb både som master och slave då jag har en 20 gb som operativsystemet ligger på och den står på master. Nån som har någon ide?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    SÄKER på att den är upplåst?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    SÄKER på att den är upplåst?
    Helt säker på att den är upplåst. Jag gjorde nämligen misstaget att ta ut den och sen läste jag att man var tvungen att låsa upp den och då var det bara sätta tillbaka och låsa upp. Det visade sig sen att den inte var låst när jag försökte låsa upp den =)
    Men nu sitter jag i följande situation :

Jag har fått bukt med de där problemen men grejen är den att jag fortfarande inte ser hdn i datan. Kan det vara så att mitt moderkort är för dåligt ?..ganska gammalt är det..sitter en athlon 500 MHz i den..men jag borde ju ändå se hdn även om jag inte kan utnyttja max kapacitet..

Edit : Datorn känner nu av hårddisken men jag ser den fortfarande inte i windows. I uppstartningsprocessen står det error på den men det beror väl på att jag har haft den i en xbox. Hur gör jag nu för att kunna börja använda hdn i windows ??
    Last edited by juffsarn; 2005-03-25 at 09:59.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Prova ladda hem Killdisk.exe sök på google den tar bort allt på en HD part/data rubbet, sen formaterar man den med Partion Magic.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Prova atapwd och se vad den säger också
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Respekt
    22
    Hittar du disken om du bootar datorn med din windowsskiva?

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Belsebubben
    Hittar du disken om du bootar datorn med din windowsskiva?
    Nu har jag satt i hårddisken i min andra dator och där partionerade jag den och den fungerade och allt var bra tills jag satte tillbaka den i min gamla dator igen. Då står det bara autodetecting disk (press esc to skip eller nåt liknanade). Jag försöker trycka på esc men inget händer. Jag lät den stå och searcha i säkert 10 min men inget hände. Det ska väl gå ganska fort att detecta en disk...eller??

Nästa fråga. Hur får man igång windowsinstallationen om man har en tom hd och man har startdiskett och windows xp skiva?
    Jag försökte skriva en massa olika saker men vad ska man skriva för att installationen ska börja ?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du har en annan hårddisk på samma IDE kabel så kanske den måste byglas om. Det finns ju gamla diskar som har olika inställningar "Master" och "Master with slave present".

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Om du har en annan hårddisk på samma IDE kabel så kanske den måste byglas om. Det finns ju gamla diskar som har olika inställningar "Master" och "Master with slave present".
    Ja jag märkte det när jag satt och pillade igår. Det var därför jag fick error första början för jag hade byglat diskarna på två olika saker. Men nu ska de vara byglade inom samma grupp. Just nu står de byglade som "18 heads" master och slave för det var vad min hårddisk som redan satt i datorn stod på så jag byglade den nya på samma sätt. ÄR det rätt eller ska jag bygla den inom nån anna grupp ?
    det finns 18 heads, 15 heads , 32 gb clip och auto spin dissable att välja på.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Borde gå bra. Det är bara master och slave som har med diskarnas förmåga att sitta på sama kabel att göra. Resten beror på vad datorns bios har för begränsningar.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    21
    Jag har ett liknande problem! Jag fick en original xboxhårddisk av en polare och han visste inte om den var låst eller inte. Jag slängde in den i datorn och windows hittar en disk som sedan finns listad i enhetshanteraren som ett serienummer under den gamla disken - den finns dock inte i "den här datorn"??? Kan man fixa disken med killdisk eller tyder det här på att den är låst? Eller kass?

#Edit: Jag testade att göra en bootbar diskett med killdisk, kopplade ur den vanliga hårddisken och startade datorn. Då fick jag ett felmeddelande typ "I/O error, change disk".
    Disken är låst eller?
    Last edited by CalleX; 2005-03-29 at 15:11.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Prova atapwd säger den samma sak är den låst & måste öppnas i samma box
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    21
    Ska testa! Tack Pege!
    #Edit: Det var fel på floppyn...inte hårddisken - det var därför jag fick I/O felet... ATAPWD säger att disken inte är låst men killdisk ville inte starta från floppyn så...kan partition magic fixa det direkt från windows tro? Eller HDD_driver? (Jag har redan varit med om att P-magic raderat en disk för mig på eget bevåg så jag skulle gärna vilja höra några lugnande ord innan jag testar )
    Last edited by CalleX; 2005-03-30 at 14:46.

Liknande diskussioner

1. Hjälp mig Flashningen fungerar inte!!
    By sad_88 in forum X-B.I.T. support
    Senaste inlägg: 2004-12-12, 20:04
  2. Varför hittar jag inte????
    By Uffe in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 16:21
  3. Hittar inte disken i datorn ?
    By Tobbe_Steen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 12:48
  4. "Flash not writeable" - Varför inte?
    By Arctica in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-01-17, 23:50
  5. Vill ha svar...