Hejsan hejsan på er allihopa.
Så här ligger det till, jag är ägare av en relativt gammal Playstation2 med ett ganska så gammalt chip (chippade den för snart ett år sedan). (Jag chippade den i en numera nedlagd butik i Sthlm.)
För ungefär en vecka sedan så lånade jag ut min PS2:a till en vän då jag skulle åka iväg på skoter-semester ett par dagar. Då var allting frid och fröjd, min PS2:a var regionsfri från orginal-spel och orginal-dvd:er och även backup-skivor.
Problemet är att nu när jag fick tillbaks den och glatt skulle testa att spela lite så fungerade helt plötsligt inte mina backup-skivor, detta är mycket speciellt enerverande då jag har backups av så gott som alla mina Playstation (1) spel för att jag inte anser att de ska behöva nötas ut mer än de redan har gjorts (samlare som man är).
Så fort jag märkte detta så testade jag givetvis med även orginal-skivor vilket fungerade utmärkt både när det gäller PAL och NTSC (import).
Vad kan felet vara? Är det någonting jag kan åtgärda sjävl?
När jag fick tillbaks min PS2:a så märkte jag att min vän ej stängt av den med switchen på baksidan innan han dragit ur strömsladden, kan det vara orsaken till felet? Det tycker jag är lite mystiskt då X-chippet inte verkar ha gått sönder, jag kan ju fortfarande spela import.
Den var även aningen kall när jag fick den men det var länge sen nu och jag har testat och testat om och om igen så det tror jag inte kan vara orsaken.
Snälla hjälp mig för jag har varken råd eller lust att behöva köpa en ny eller chippa om (är det föresten möjligt att chippa om en playstation? Det vill säga tar ur det gamla och sätta in ett nytt?).
--------------------------------------------------
Edit (15 timmar senare): Jag hittade en garantilapp från stället där jag moddade min Playstation 2 och där står det att det är ett Ripper 2 Gold chip.
Butiken var *********(.se) i Sthlm. Hemsidan är uppe igen så jag kanske hade fel när jag sa att den var nedlagd.
--------------------------------------------------
Ytterligare uppdatering (många timmar senare :P):
Jag bestämde mig för att testa några fler backups idag och märkte att en av dem faktiskt gick igång... två gånger av fem försök ungefär.
Börjar tro att det är lasern som spökar men då borde väll inte alla orginal-spel gå igång helt utan problem?
Bookmarks