Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: vilka slags skiver??

Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Stockholm!
    Respekt
    22

Question vilka slags skiver??

Hej, mitt PS2 moddas just med chipped DMS Pro 4.
    och jag undrar vad för slags skiver som är rekomenderat att
    användas vid bränning av spel?
    jag har hört och läst om att olika slags skiver kan skada lasern hårt.
    så jag vill ta det försiktigt.

det skulle vara mycket hjälpsamt om ni sa några varumärken som "verbatim" t.ex.

och en vän till mig har lakt märke till att vissa spel inte får plats på en vanlig DVD skiva. ska dom brännas på Dual Layer skiver då? samma fråga som ovan på denna också.

Tack i förhand.
    //Zemu
    Last edited by Zemu; 2005-03-29 at 16:43.
    GB, MegaDrive, GBC, DreamCast, GameCube (Viper GC), PS2 (DMS4 Pro), NDS (M3+1GB)+(R4 SDHC+4GB), PSP (fw 1.5), XBOX360 (iXtreme), Wii (WiiKey), iPhone 4 (fw 4.1), Playstation 3 (CFW-KMEAW 3.55), 3DS (GateWay 3DS)

http://forum.psxcare.com/support/sho...7376#post97376
    verbatim skivor är inget att ha.
    403 11 GÖTEBORG
    www.sweclockers.se
    x
    här har vi en lite malgroda

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    21
    I beg to differ.
    Verbatim DataLifePlus är med hög sannolikhet bra (MCC media id, tänk på att Verbatim är ett dotterbolag till Mitsubishi Chemicals Corp.) Verbatim DataLife är med rätt hög sannolikhet dåliga (CMC i media id). Men någon garanti finns inte tills man läst ut vilken dye det verkligen är på dem.

Som Mr_Khyron skriver är det också väldigt hög sannolikhet att du får bra DVD-R om du köper Fuji eller TDK. Dessa är högst troligen TYG resp. TDK/TTG/TTH media id. Jag har bara haft mycket bra resultat med dessa. Det går bra att köpa Fuji, Verbatim DataLifePlus i DVD+R också - brasklapp där på TDK som inte otroligt är media id CMC MAG då... :-(

/M
    --
    PStwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.2

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    Du jag tror inte de spelar någon roll vilket märke du har på dina DvD + - RW skivor

och ja de måste nog vara Dual layer,, allt som inte får plats på en 4.7gig skiva får blir 8.5 Dual Layer skiva..

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    21
    Vad gäller DVD+R DL så är det inte så enkelt tyvärr. Om man har en PStwo (eller PS2 såvitt jag vet också) så kan man inte bara sätta in en DVD+R DL som man bränt och tro att den skall funka. Om man har ett DMS4 Pro/Lite och laddat in ToxicBIOS 1.3 i den så har den stöd för DVD+R DL. Det där är alltså rätt nytt och jag har inte ens själv provat om det verkligen funkar (jag har GT4 bränd på en DVD+R DL men har inte testat den ännu). I annat fall så funkar det alltså inte.

Det spelar säkerligen roll vilka skivor du köper. Rekommendationen blir: köp de skivor (den dye) som ger bästa retultat vid en PIE/PIF/Jitter scan (DvdInfoPro, Nero CdDVD-Speed, Kprobe) med den brännaren du har. Se till att kolla upp FW versioner för din brännare, uppgradera till lämplig version (t.ex. senaste): <http://www.rpc1.org>

Huruvida man kan/bör köra en DVD+R DL i en PStwo (som inte tål skivor med låg reflektion o.d. så bra) kan diskuteras. Det är nämligen så att en DVD+R DL har ungefär samma reflektion som en DVD+RW, och försök hitta någon som rekommenderar dig att köra med sådana i en PS2... Det kanske inte ens funkar överhuvudtaget.
    DL-bränning är nytt ännu och inte stabilt s.a.s. De brännare som idag finns för att skapa DVD+R DL är inte alla speciellt kompatibla på't - d.v.s. de gör inte skivor som andra apparater kan läsa, inte ens datorns DVD-ROM. Så då står man där med en skiva som endast brännaren själv kan läsa...

Sammanfattningsvis: hålla på med DVD+R DL för backuper till PStwo är djupt vatten i dagsläget.

/M
    --
    PStwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.3

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Det finns DVD-R/RW DL nu åxå
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    21
    Jaha, jo det gör visst det... I Japan säljs det iaf nu DVD-R DL (DVD-9, 8.5G).
    Finns till salu för ¥1307/st (ca 87 SEK, plus frakten till Sverige då :-)
    "Mitsubishi chemical single sided two layer DVD-R DL 8.5GB 2-4 time fast DHR85Y1"

Vilken mediakod, eller om det är MCC som gjort dye:en på dem, kan jag inte hitta dock.
    Det verkar vara helt nytt och ovanstående är den enda skiva som verkligen finns till salu nu...
    Jag tror att det också är så att för att en sådan skiva skulle funka i en PS2/two måste Team Toxic jobba fram ännu lite ny kod för DMS4:an...

/M
    --
    PStwo w. DMS4 Pro ToxicBIOS 1.3

Liknande diskussioner

1. Vilka mappar och filer på c: hör till Evolution-X Dashboard:en?
    By MrNismisk in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 12:23
  2. Vilka manualer ska jag följa? "Xenium ICE"
    By JoHHaN in forum Xenium Support
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 09:40
  3. Vilka format??
    By mange747 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-05-14, 22:49
  4. Skiver???
    By Boogie Man in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-11-12, 08:43
  5. Vilka CD-R/DVD-R osv skivor är bäst?