Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Vilken IDE-kabel ...

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0

Vilken IDE-kabel ...

... bör jag använda till min nya Maxtor 120gb hdd?

Jag har beställt en ata-33 flat 78cm kabel. Funkar det tro?

Tackar på förhand!

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    ska du ha den i xoxen så går väll den som sitter i xboxen bra?

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Men den har gått sönder, tyvärr. Så jag behöver en ny.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    då vet jag inte vad det e för kabel som sitter i en xbox..... skulle väll tippa på att det e en vanlig ide kabel men jag e inte säker..........

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, inget speciellt med den. Vilken ide-kabel som helst fungerar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Okej, för jag fick dock med en IDE-kabel med hårddisken jag köpte. Men när jag satte i den fungerade XBOX:en inte. Det som hände då var att den helt enkelt inte startade, lät som att den inte fick tillräckligt med kraft för att starta.

Den brusade upp lite, varvade ner, brusade upp och lade sedan ner.
    Vi drog slutsatsen: För lite strömförsörjning.

Är vi helt ute och cyklar då vi trodde det var IDE-kabeln felet låg i.

P.s. Innan min IDE-kabel (original) gick sönder så fungerade både gamla och nya hårddisken perfekt och strömförsörjningen fungerade även det. d.s.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Tror ju knappast att den "får för lite kraft" bara för att man har en annan kabel, det är ju bara datalinjer i en ide-kabel, strömförsörjning är det i den andra kontakten till hårddisken.
    Hur menar du att den inte startade alls? Kom inte ens den gröna animationen upp?

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Kom inte ens upp någon bild på TV:n. Kan det vara så att jag måste köpa en ny strömsladd? Har hört från andra att den originala strömsladden skall vara dålig och att man kunde beställa en ny, GRATIS. Stämmer detta?

Och om fallet är sådant, bör jag göra detta och tror ni det löser problemet?

Tackar än en gång på förhand!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det kanske räcker med att se till att hårddisken står som MASTER eller CS, även om det inte brukar få boxen att fragga när det är fel läge.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Hur gör jag detta när jag inte ens kan starta upp själva xboxen?

P.s. Som sagt funkade det innan IDE-kabeln gick sönder och jag ersatte med en annan som jag fick med min nya hdd. d.s.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    22
    vad jag har hört så e de ide kablarna som sitter i xboxen "klipta" fattar inte riktigt va det innebär men det ska tydligen dra ner hastigheten.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    På ATA/IDE kablar med 80 ledare är en av jordledarna avkapad för att styrenheten skall kunna känna av vilken typ av kabel som är ansluten. Om styrenheten inte känner av att det sitter en kabel med 80 ledare kommer den inte att köra snabbare än Ultra DMA 33. Av denna anledning är det även viktigt att kabeln vänds rätt så att den blå kontakten ansluts till styrkortet.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Okej, men om ni läser mitt problem.

Vad tycker ni att jag skall göra för att lösa problemet?

Köpa ny IDE-kabel eller någonting helt annat?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Har du kollat att hårddisken inte står som SLAVE som jag frågade om tidigare...

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Men jag frågade ju om Hur jag gjorde det?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Titta på hårddisken / hårddiskens manual. Där står det hur man byglar hårddisken till master/slave/cable select och eventuellt lite andra konstiga inställningar.

Det brukar sitta små svarta pluppar som byglar ihop två stift där man sätter dom, på baksidan av hårddisken.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Hmm, ingen manual där inte. Fanns en skiva, en garanti, en installationsguide.

En fråga, jag fick igång xbox:en innan. Men inte nu, hur skulle detta påverka allting?

Dessutom fungerade gamla hårddisken utmärkt innan, men den startar inte nu, det har väl ingenting med min nya hårddisk att göra?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Kolla installationsguiden kanske? Hur är det om du testar orginal disken? Funkar allting då med den nya kablen?

Edit: Hur blir det om du startar utan chip?

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Kolla på HD sitter alltid en klistermärke med allt du behöver veta inkl bygling
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    psychocowboy: Ja, jag har testat original.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Ok jag antar att det är samma fel då eftersom du inte säger annat. Hur är det med avstängt chip?

Det enklaste för att få reda på om det är kablen är väl att snyta en polares sladd tillfälligt och prova, det är mitt förslag iaf.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    pege63: Men Om det inte är HDD som är fel då?

Kan jag inte få något konkret svar som är bra? Ingen som känner igen detta scenario om varför den bara brummar till ibland och inte startar. Låter som en moped som vill igång men inte går igång t.ex.

Hjäälp!

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    psychocowboy: Men jag vet ju inte vilken IDE-kabel som ska fungera till den?

Jag fick ju en med min nya hårddisk. Den funkar inte. Min gamla som är trasig fungerar självfallet inte.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Jo jag har haft det problemet men då var det en fråga om bios och ett aladdin chip som inte ville veta av m8plus. Efter byte till m8 så fungerade allt fint. Därför jag frågade om chippet.

Jag tänkte såklart att du skulle låna en ide-kabel från en xbox utav en polare..

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Har du testad orginalkabeln i en dator med PCHD?
    Om det funkar då så är det mer troligt att det är ngt fel i sockeln på MK, eftersom jag själv kör med runda IDE kablar i min box & det funkar hur bra som helst.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Du har inte råkat böja nån pinne på ide-porten? Antingen på mammakortet lr på hårddisken?

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    22
    prova helt utan disk och dvd i boxen, den ska starta även utan detta men du ska få ett felmeddelande...
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Och om den inte startar då? Då skickar jag den till SIBA eller en liknande butik för lagning? Hur mycket kan detta gå på cirkus?

Mycket frågor .

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    22
    ähms, ingen fara med det... men jag tror faktiskt inte dom kommer att ta på sig att laga den då du har varigt och skurvat i den :C (Plomberingen är ju två klisermärken undertill)

Troligen blir det att köpa en ny om det visar sig att den är trasig och så kan du alltid spara den gamla som reservdelar eller sälja till någon som hållet på med mycket xbox...
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Respekt
    22
    Du sa att du inte fick någon bild på teven. Får du något ljud då? Om bara bilden är borta kan det räcka med att köra enigma.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. rund IDE kabel
    By bust-a-gamer in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 01:50
  2. Xbox ide kabel en som passar i orginal lådan?
    By deza in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-08-31, 07:46
  3. Vilken kabel?
    By zlazk in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 15:23
  4. UDMA 100 IDE kabel istället för original IDE kabel?
    By Nijo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-03, 09:09
  5. HJÄLP! Bästa bild med vilken typ av kabel?
    By kwonnie in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 20:53

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner