Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Missljud från hårddisk när man stänger av eller när den varvar ner.

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Missljud från hårddisk när man stänger av eller när den varvar ner.

    Hejsan!

    Jag har en box med Xecuter 3 och en låst Seagate 300GB.
    Som dashboard kör jag senaste XBMC (050401).

    Problemet är att hårddisken ger ifrån sig ett hemskt missljud när jag stänger av Xboxen eller när hårddisken skall varva ner.
    Därav drar jag slutsatsen att det kommer från när hårddisken skall stängas ner.. (doh!)

    Hur som helst, är det någon som varför detta kommer sig och om man kan göra något åt det?
    Jag har sökt och läst men tyvärr inte hittat någonting vettigt så all hjälp är fruktansvärt uppskattad.

    /Spite

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    Hmm, defekt hårddisk på något sätt, måste det vara. har du kvar garanti på den fortfarande?

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jo självklart har jag det!

    Detta är alltså ingenting som någon annan märkt av?
    Vet att min gamla xbox även den klickade till lite när man stängde av den, det är alltså inte samma som det fast annat ljud p.g.a. annan hårddisk?

    BTW. Funkar Cable Select lika bra som Master?
    Last edited by Spite; 2005-04-05 at 21:16.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    Klickande ljud? aka "Click of Death" hårdisken är på väg eller är sönder oftast då.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Hahah den var rolig den, kan ju vara så att HD armen går tillbaka till usprungsläget eller.....
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Click of death handlar väl om antika zipdrives :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    Gamla IBM hårddiskar har jag för mej. :S Och nya för den delen, har hört flera som har haft detta ljud i sin xbox och dator.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Som sen lagt av att fungera?
    Har jobbat med datorer sedan -90 och aldrig stött på en HD som död för mig under reparation eller montering, det klick ljudet man ibland hör är när HD armen går till sitt ursprungsläge inget annat.

    Gammla IBM HD (10år) av vadå 200MB-4GB eller vem sätter i sådana inte en XBOX, IBM håller alltid hög klass på sina produkter, jag har aldrig stött på det problemet som du beskriver att ett klick ljud skulle vara en DÖD HD?
    Last edited by pege63; 2005-04-10 at 17:01.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Annat är det när hårddisken "klonkar" :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    Stadiet innan dödsförklarinigen.

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    "click of death" är väl från början ett uttryck från zip och jaz enheterna. Se http://grc.com/tip/codfaq1.htm tex.

    Det har väl senare blivit en term för det problemet som IBM hade med mekaniken i sina diskar för några år sedan.

Liknande diskussioner

  1. VÅGAR man rekommendera PSXCARE till sina polare?!
    By x3m in forum NEO4 - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 21:44
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  3. Min xbox låter konstigt när man lämnar den på..
    By ollie in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-31, 18:21
  4. konstigt ljud när man stänger släden med reset knappen
    By Butcher76 in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-20, 14:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •