Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Bytte fläkt och saknar nu bild

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Bytte fläkt och saknar nu bild

    Hej!

    Jag har en Xbox v1.6 med SmartXX v2. Pålagt bios som startar när man trycker på EJECT är Evoxm8_16.bin och när man startar med POWER så hamnar man i SmartXX menyn. Moddad med en 120GB disk och jag avsåg byta fläkt från orginalfläkten till en 80mm Papst med 25.7 cfm i luftflöde och 19db i ljud.

    Eftersom jag gjorde fläktanpassningen på mitt jobb så tog hela bytet 3 dagar och det enda jag tog med till jobbet var Xboxen, en strömsladd, en dremel och lämpliga torx mejslar.

    När jag kom hem idag så fick jag ingen bild på tv'n via min RGB kabel och kontrollerade att kabeln satt i ordentligt. Bytte till orginalkabeln med 2 ljud RCA och en kompositvideo RCA och pluggade in dem på sidan i tv'n. Samma resultat. Ingen bild. Startar man SmartXX menyn och väljer orginal bios så bootar MS Dashboarden upp med ljud. Där kan man sedan stoppa in en DVD-video och höra ljudet från skivan. Väljer man att starta Evox via menyn i SmartXX alternativt via EJECT knappen så kan man sedan starta XBMC eller nått annat valfritt spel eller program.

    Nätverksmässigt fungerar Xboxen också. Man kan pinga, ftp:a etc. beroende på i vilket läge boxen befinner sig. Men som sagt ingen bild någonstans.

    Har plockat isär hela boxen och kontrollerat varenda kabel inuti, vänt och vridit på moderkortet för att se om nått såg galet ut. Men icke.
    Har uppgraderat SmartXX OS från 3333 till 3339 via RemoteFlasher v3.
    Har bränt Enigmah på en DVD-RW skiva och bootat och tryckt på A, både med och utan anslutning till tv'n.
    Har flyttat över Enigmah filerna till en katalog och editerat evox.ini och startat Enigmah via EvolutionX.
    Har remote exekverat Enigmah från PC'n via FlashFXP.

    Skall man prova att återläsa en backupad eeprom.bin fil ?
    Om ja, hur gör man det?

    Kan något ha gått sönder i kontakten?
    Kan moderkortet lagt av?

    Har någon en lösning eller ett förslag på test?
    Kan PSXCARE hjälpa till om man kommer ner med Xboxen?

    Stort tack på förhand !!

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    138
    Respekt
    20
    ide kabeln så var det för mig köp ny och provsa

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kör en eeprom diagnostic från smartxx och se vad den säger.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Testade att byta IDE kabel. Provade både en vanlig IDE och en med fler ledare (ATA100 alt. ATA133) Fortfarande ingen bild.

    > Hansi >>> Hur ser jag vad resultatet blir och hur gör jag en eeprom diagnostic?
    Jag har aldrig någon bild nånstans. Varken i SmartXX, MS Dashboarden, EvoX eller XBMC. Det enda man märker av är om RGB kabeln används så hoppar TV'n över i AV läge fast utan bild.

    > Hansi >>> Kan problemet ligga i att papst fläkten har 3 ledare anslutna till moderkortskontakten och att orginalfläkten bara använder 2. Den tredje i papst fläkten är en puls från fläkten som moderkort i datorer använder för att få reda på fläktens varvtal. Nu är den ledaren i allafall kapad men kan den ha förstört moderkortet?

    Är dessutom inte överrens med XBOXens lysdioder och hur den startar. Kan tex starta utan fläkt, hd, dvd med POWER-knappen och sedan i SmartXX boota orginalbios och då höra ljudet när MS Dashboard startas. Dock har jag i flera trådar i detta forum hört att utan både det ena och det andra så skall inte boxen kunna startas upp. Detta försvårar felsökningen eftersom jag inte vet vad som är normalt.
    SmartXX-chippet blinkar blått/rött när man är i SmartXX menyn och slutar blinka/lysa när man väljer orginalbios. Detta är väl normalt?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Får du inte bild i smartxx menyn har du nog lyckats sabba något på moderkortet i samband med fläktmekkandet. SmartXX ger alltid bild oavsett vad du har för skräp i eepromen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Du hade rätt angående att något är paj på moderkortet alt. i AV-kontakten.

    Jag har en AV-kabel från Joytech till Xboxen. Den ser ut som ett Y där man antingen kan ansluta TV'n med en scart eller också med en S-VHS och 2 RCA (audio).
    Använder jag S-VHS kontakten till TV'n så får jag bild annars ingen bild varken med scarten i RGB eller i kompositvideo läge.

    Till mina frågor...
    Vet du vilka stift som används till vad i AV-kontakten på Xbox moderkortet?
    Vet du hur man felsöker AV-kontakten. Vilka spänningar skall finnas osv.?

    Hittade en bild över olika inkopplingsscenarier som jag klistrar in nedan. Har ännu inte hunnit analysera bilden men förmodar att åtminstone en av mina frågor är besvarad.

    Last edited by jurg; 2005-04-11 at 00:10.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    149
    Respekt
    21
    Fattar inte varför alla envisas med att byta fläkt... ok, orginalfläkten kanske låter lite men skruva upp ljudet på tv'n bara så blir allt bra

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    138
    Respekt
    20
    mer lufft flöde och tydtsre för en hundring är väll int4 gfel

Liknande diskussioner

  1. Crystal trasig! Ingen bild men går ändå!
    By lardh in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 00:28
  2. GUIDE(evolutionX): Sortera och ändra namn på program.
    By mEn_mAn in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-02, 18:41
  3. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42
  4. Lite frågor...
    By qlz in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-02, 17:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •