Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Krasch med ny fläkt?!?!

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0

Krasch med ny fläkt?!?!

Jag har precis bytt fläkt till en tyst Papst 12dB enligt instruktionerna på xbox-scene. Men efter ett par minuters spelade så blir det kolsvart och bara en orange diod blinkar. Gissningsvis är det att det blir varmt? Nån som varit med om liknade? Det är en Xbox 1.6 med Smartxx chip jag har i min låda.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Hittade felet, lite pinsamt men jag hade lyckats löda fast fläktens strömförsörjning till 5V istället för 12V. Bra att veta är att den röda sladden till HD:n är på 5V och den gula på 12V, och svart är jord. Men jag är ändå lite besviken på ljudnivån, det blev inte så mycket tystare som jag hade hoppats på. Men nu funkar det iaf!!!

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    25
    kör den på 7 volt då..

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Jag får precis samma problem som dig, dock har jag kopplat min till orginalfläktens kontakt och sedan valt att köra fläkten på 100%. När jag kör den på 100% matas väl fläkten med 12v eller? Och om inte, så kommer ju fläkten låta precis som orginal om den nu ska låta mer än vad den gör vid 100% som jag har nu..

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    fläkten matas med 12V, men kontakten till orginalfläkten är på 5V. alltså måste du koppla kontakten nån annanstans där du får 12V, jag kopplade min till hårddiskens matning. det går alltså inte att styra fläktens hastighet genom dashboarden utan den får gå på 12V hela tiden.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Använder man fläktkontakten på moderkortet så får man mellan 7V och 12V beroende på vilken temperatur xboxen har eftersom den då ökar varvtalet (spänningen) för att få ner temperaturen. Detta gäller ej om man via program eller i XBMC har ställt in att fläkten alltid skall gå i en viss fart.

Använder man en Papst fläkt (12db) så räcker oftast inte luftflödet till när xboxen matar fläkten med 7V utan då kan man säkerställa full fart genom att "plocka" 12V från någon annanstans. Lämpligen från den gula hårdisk kabeln.

Eller köper man en Papst fläkt (19db) för den har ett högre cfm värde. (Luftflöde) Nämligen 26,5cfm istället för 19,4cfm som den tystare Papst fläkten har. Då kan den matas från den ordinarie kontakten på moderkortet.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av jurg
    Använder man fläktkontakten på moderkortet så får man mellan 7V och 12V beroende på vilken temperatur xboxen har eftersom den då ökar varvtalet (spänningen) för att få ner temperaturen. Detta gäller ej om man via program eller i XBMC har ställt in att fläkten alltid skall gå i en viss fart.

Använder man en Papst fläkt (12db) så räcker oftast inte luftflödet till när xboxen matar fläkten med 7V utan då kan man säkerställa full fart genom att "plocka" 12V från någon annanstans. Lämpligen från den gula hårdisk kabeln.

Eller köper man en Papst fläkt (19db) för den har ett högre cfm värde. (Luftflöde) Nämligen 26,5cfm istället för 19,4cfm som den tystare Papst fläkten har. Då kan den matas från den ordinarie kontakten på moderkortet.
    Om man nu klarar sig med en papst 12dB som matas med 12v borde inte den gå att mata från moderkortets orginalkontakt om spänningen där ligger på upp till 12v. Spänningen borde ju öka till 12v när värmen stiger.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Genom att mata en papst 12db med 12V så skapar man sig en buffert för att inte hamna för högt med temperaturen. Boxen blir mer eller mindre varm beroende på vad den används till.
    Jag är ej heller säker på att 1.6 boxar anpassar sin fläktfart eftersom det råder delade meningar över vilka tempgivare som finns/ej finns. Och att då köra en fläkt med mindre cfm än orginalfläkten på samma låga spänning är ju inte bra. Orginalfläkten säger många ligger på dryga 25cfm.
    Hänger du med eller har jag tagit en eller ett par whiskys får många redan.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Jodå jag hänger med, fast jag tycker ändå att om orginal uttaget är upp till 12v så borde det vara samma sak som att bygla direkt till samma spänning.. Ända anledningen jag kan se att det inte skulle vara samma sak är om boxen är såpass långsam att ändra spänningen att det blir farligt (knappast troligt), att den inte är temp. styrd (knappast heller troligt i min mening) eller att max spänning inte ligger på 12v (antar att man använder pwm så då borde det inte vara problem att ta ut 12v men möjligtvis troligt). Nån som har mätt max spänningen egentligen?

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    0
    Antar att det går fint att köra med orginaluttaget om man jordar den svarta fläktkabeln i chassit?

Liknande diskussioner

1. Problem med Eye-toy
    By Poxen in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 11:12
  2. Problem med Dashboard...
    By Feten in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 22:44
  3. Problem med med ms-dashboard
    By samplehead in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 00:41

Bookmarks

Behörigheter