Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Ansluta xboxen till internet och felmeddelande 13

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Question Ansluta xboxen till internet och felmeddelande 13

    Har en xbox 1.6 versionen med Aladdin advance plus XT chip isatt (har gjort det själv och fungerar klockrent)

    Jag har oxå läst om att man kan bli bannad av att köra med chippet online så det vill man ju inte göra. Jag tänkte ansluta xboxen idag och har en lapp där det står att man skall trycka på startknappen snabbt för att koppla ifrån chippet och då skall ejectknappen lysa grönt, men den blinkar grönt och jag får ett felmeddelande 13.

    (inklistrat från hansi)
    "13 - kernel - Kan inte ladda Dashboard (pga ingen/felaktig nyckel, eller något annat fel som gör att xboxdash.xbe inte kan starta)"

    Detta felmeddelande fanns inte innan jag installerade consoldisk kommer jag ihåg, så jag har väl klantat till det på nåt sätt,

    1 till sak. När jag startar xboxen med chippet så kommer Avalaunch igång, sen när man går till xbmc och vill avsluta där och tillbaka till dashboard så startar Unleash X ?? ska den inte hoppa till avalaunch då - kan det vara att felet ligger här, att ms dashboard skulle komma igång egentligen men att unleash x pajar det, hur avinstallerar jag unleash x

    finns det något sätt att fixa detta? kan någon hjälpa mej plz...
    Last edited by nighthawk; 2005-04-13 at 09:45.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Har du låst HD med config magic?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Nej har inte rört nåt där, men tittade presis nu i config magic och den är tydligen låst, vad göra där?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har du SD så intallera om MSDASH från den
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Har consoldisc v2 och installerade ms dashboard igen ifrån skivan men får felkod 13 när jag startar xbox utan chip,

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    starta med chippet på kolla om du kan gå in på msdash från evoxdash, kolla dina filer på C:\ xboxen kolla din evox.ini fil MSDashBoard = "c:\xboxdash.xbe"
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag formatterade xboxen på allt å installerade om igen fast nu med evolution X som förval med Consoldisk 2.1 stängde ner xboxen och startade upp igen, samma resultat "13" felmeddelandet, Kan det vara eepromen som har det gamla kvar-tror att jag uppdaterade förut med consoldisken nämligen...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kanske disken är för gammal och bootar upp xboxdash.xbe med ngt annat val som tex default.xbe jag vet inte eftersom jag inte har den disken.
    Ladda hem SD 3.7rc8 LITE så kommer det garanterat att funka hoppas jag.
    Vilket bios kör du med för jag ser att M8Plus1.6
    startar upp med följande val:
    DVD=default.xbe
    C:\=evoXdash.xbe
    C:\=AvaDash.xbe
    C:\neXgen.xbe

    Va fan e 4e alternativet=4. xboxdash.xbe?
    Kanske har det automatiskt start fasst den inte står med?

    För att se vilken boot den disken har kan du ju packa upp den med C-Xboxtool2 för att se vad ini filen säger i katalogen C:

    Kommer du in i MSDASH från Evoxdashen meny?

    sen ser jag att dessa bioser finns med skivan till en V1.6 av xbox vilken har du?
    M8plus_16.bin, M8plus_16_Avalaunch.bin, M8plus_16_nexgen.bin, Mplus_16_UnleashX.bin, M8plus_16_xbmc.bin, M8plus_16_NeoDashX.bin
    Last edited by pege63; 2005-04-14 at 09:26.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Pege63 Tack för att du tagit dej tid till att hjälpa mej med mitt skit, dessvärre så kollade jag i biosforumet och följde antagligen fel anvisningar där, så jag uppdaterade biosen och startade om för att fortsätta med superdisc och att installera dashboard i tron att göra allting rätt ,nu startar inte chippet alls hur jag än gör, endast msdach startar i 2 sekunder sen blir det nu kod 16

    Eftersom inte chippet startar alls så antar jag att antingen moderkortets bios eller chippet e paj- inget av det här går ju att rädda med endast superdisc eller consoldisc så frågan är om man ska kasta xboxen eller om någon har nåt förslag-

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard.

    Vilken bios använde du dig av då & vilken storlek?
    Kan tala om för att det är ngt med MSDASH som spökar, jag har bios X2_4983.06 som bios, då kan jag inte använda mig av ORGINAL msdashen från backupen jag gjorde, så jag använder den på SD3.7.
    Men bytar jag till bios vers 4981.06 så startar ORGINAL msdashen men inte den fr SD3.7?
    Ska tillägga att orginal msdashen inte har LIVE i menyn medan Msdashe på SD3.7 har det.

    Så om du var klok nog & tog upp en backup på din C:\ innan du installerade allt fr en SD, så prova tanka över hela C: till din PC & tanka sedan över backupen på C: fr orginal HDn se om det gör ngn skillnad.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Haninge, sthlm
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Det enda jag gjorde från superdiscen var att formattera xboxen, sen uppdatera biosen med x-ecuter 2 80** nånting( den senaste versionen) sen starta om xboxen, sen startar varken chipp och vid start av msdash endast kod 16, då följde jag bara anvisningarna på

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=8812


    "3.4 Installation av EVO-X 1.8.3752 med Superdisc 3.x
    Om du råkat få tag på ett exemplar av Superdisc 3.7.rc8 eller senare är det tråkigt enkelt att installera Evolution-X version 1.8.3935.

    Börja med att starta xboxen med Superdisc 3.7

    Om du har ett chip/flashat bios som går att uppgradera, gå in i menyn www.psxcare.com och välj "Flash Using XFLASH" eller "Flash Using EVO-X internal flasher" och uppgradera till den senaste version av X-ecuter 2 BIOS du hittar, alternativt EVO-X M.7. Bäst just nu är X-ecuter 2 4979 eller senare.

    OBS! Om din xbox är tillverkad efter c:a 2003-08-25 MÅSTE du använda minst evo-x M7 eller x-ecuter 2 4979, eftersom de tidigare biosversionerna INTE har stöd för det nya FOCUS videochippet i de nyaste boxarna.

    Använder du äldre BIOS så kanske inte installationen fungerar som den skall. Du måste nämligen använda ett BIOS som startar filen EVOXDASH.XBE.

    Efter att du uppgraderat BIOS, starta om med superdisc och välj menyn www.psxcare.com igen. Därefter väljer du "Install Evo-X (SMALL Drive)" om du har den vanliga hårddisken, eller "Install Evo-X (LARGE Drive)" om du bytt till en större hårddisk och redan formatterat den osv.

    När kopieringen är klar är det bara att ta ur skivan och starta om xboxen."

    Det var ju en enkel guide...

    Hade inte heller kopplat ihop xbox med pc:n innan, så det e ganska svårt att ställa in nätverket nu när den e helt döh, några fler förslag eller begravning
    Last edited by nighthawk; 2005-04-16 at 10:07.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Eftersom evo-x M7, x-ecuter 2 4979 är gammla bios och passar inte till en V1.6 av xbox, du ska/skulle ha/ta och flasha med ett M8Plus1.6 bios.

    Så inte konstigt att du inte får igång din xbox, Den informationen är passe nu med V1.6 boxar.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. 7.1 Hur hittar jag BIOS-versioner, programvaror m.m. till XBOX?
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 22:25
  2. HJÄLP! KAN INTE ANSLUTA TILL XBOXen M.H.A. PCn
    By Kalle112 in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 23:06
  3. data dvd till xboxen! hjälp!
    By icqdevil in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 21:29
  4. Hur koppla min XBOX till mitt TRÅDLÖSA NÄTVERK???
    By IceMan77 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-06, 03:00

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •