Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Problem med ExecFTP (hur göra backup på sparade spel?)

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Problem med ExecFTP (hur göra backup på sparade spel?)

    Hej alla!

    Sitter och försöker komma underfund med hur jag skall göra för att göra backup på mina sparade spel (från minneskortet alltså). Det handlar alltså INTE om att lägga in spel på hårddisk eller något liknande.

    Jag har:
    - Playstation2, satin silver
    - Ripper2 Ultra-chip
    - Nätverksadapter
    - Hårddisk
    - HDLoader
    - Minneskort
    - ExecFTP 0.68
    - WinXP-burk med FlashFXP m.m.

    Problemet är följande: Allting funkar som det ska, ExecFTP startar som det ska från hårddisken (inlagt via hdl_dumb), och jag kan utan problem connecta till ftp-servern med FlashFXP.

    Däremot "hänger" FlashFXP (har provat flera versioner) sig när man skall lista innehållet i /mc/0/. Timglaset kommer fram och försvinner inte, och dessutom måste jag starta om PS2:an för att kunna connecta igen (ExecFTP som hänger sig - Reset på PS2 funkar inte).

    Har även provat att ftp:a till PS2:an via Windows inbyggda ftp-kommando via kommandotolken. Det har inte varit några problem direkt, jag kunde logga in, lista innehållet i /mc/0/ (med bl.a. BEDATA-SYSTEM och en massa annat). Däremot kan jag inte längre göra det heller (FlashFXP-problemet ovan har hängt med sedan början dock), för nu verkar det på något sätt ha hamnat i osynk, och jag vet inte hur jag skall "få tillbaka det". När man får logga in så får man aldrig "Login ok" förrän när man försöker köra nästa kommando, t.ex. pwd. Jag kan navigera i mappstrukturen, men det fungerar inte längre att lista filerna i /mc/0/ av någon anledning.

    Skit samma egentligen, det jag vill ha reda på (bortsett från att jag gärna vill ha en lösning på ovanstående är hur man enklast (med ovan nämnda utrustning) gör backup på sina sparade spel från minneskortet?

    Finns det något program som man kan köra på PS2:an (helst då icke-kommersiellt) och PC:n för att lagra undan sparade spel? Jag vill inte ändra sparningarna, bara göra backup för att eventuellt lägga tillbaka dem i framtiden.

    Jag har för övrigt testat en version av AR MAX EVO, men den vill inte känna igen min USB-minnespinne (som för övrigt funkar utmärkt med GT4). Finns det något freeware-program som kan spara ner gamesaves till USB-pinne?

    Många frågor, kanske enkla svar - den som lever får se...

    - Peter

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    använd LaunchELF, finns på ps2-scene.org, och lägg in saves på usbstickan.

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Finns denna funktion inbyggd i LaunchElf alltså? Jag hittade ingen (läsbar) manual i zip-filen nämligen...:-)

    Funkar det att köra den via HDLoader, och finns det månne någon iso-fil med LaunchElf på att ladda ner någonstans (gärna någonstans där man slipper regga sig - det är nästintill löjligt med alla reggningar överallt).

    Hur funkar det förresten med att lägga exempelvis LaunchElf på minneskortet? Kan man starta PS2:an från minneskortet, d.v.s. utan skiva i? Maskinen är ju som sagt chippad med Ripper2 Ultra, men huruvida det har någon betydelse vet jag inte. Jag är helt grön vad gäller hackande av PS2:an...;-)

    Ingående förklaringar mottages tacksamt...

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    du kan inte se filerna i mc/o pga av en bugg i execftp som uppstår när det finns 20-21 objekt i mappen... prova att lägga dit t ex en txt fil lr ngt... så borde det funka..

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag hoppas att jag löst problemet nu, men om det var beroende av 20-21 objekt vet jag inte. Det är definitivt inte omöjligt. På willmans inrådan så brände jag ner launchelf på en liten 8cm-skiva som jag hade liggande, och det var nog det bästa jag gjort hittills. Hemskt smidigt att installera (och starta) exempelvis HDLoadern och ExecFTP på minneskortet, även om det givetvis hade funkat fint även om de legat på skivan istället.

    Kör förresten ExecFTP 0.69 nu, om det nu är någon väsentlig skillnad från 0.68. Jag har i alla fall lyckats tanka över gamesaves från minneskorten till min laptop via FlashFXP, vilket var vad jag ville uppnå.

    En intressant grej är att jag kan kopiera filer *från* min USB minnespinne till såväl minneskort som hårddisk, men inte *till* minnespinnen... I LaunchELF:s FileBrowser så var Paste-alternativet inte aktiverat. Funkade fint att kopiera till hårddisken dock.

    Nu skall jag bara rensa bort lite gamesaves och "starta om" på nytt med minneskortet. Läste någonstans om att det fanns ett program för att helt rensa minneskortet. Är det något man behöver använda, eller kan man lika gärna radera allting via FileBrowsern?

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Senaste LaunchELF (v3.4b2) kan skirva till usb-minnen

Liknande diskussioner

  1. Problem med ett Spel
    By Josh_gomez90 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 17:49
  2. Problem med spel
    By zipzapo in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 20:41
  3. Hjälp med backup spel
    By Epos in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-28, 23:44
  4. Problem med vissa spel efter uppgradering
    By ElFeo2 in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 20:36
  5. göra kopia på en dvd-r skiva med spel på
    By PiZZaMaN in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-06-29, 23:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •