Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Xbox 1.6 & Värme igen...

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Malmö
    Respekt
    21

Xbox 1.6 & Värme igen...

Har precis bytt till en papst fläkt o nu tycker jag att xboxen bli sat varm...
    i nyaste xbmc e den på ca 55grader vid uppstart men efter spelande/film så blir den ca 70grader
    Hur mycket tåler den utan att det drar ner på livslängden?
    ¤ X-Box [v.1.6][Duo X2 Chip][160GB Seagate 7200 RPM][Papst 12dB Fan][BioHazard Jewel][Röda lysdioder runt juvelen]

¤ PsTwo [v.12]

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    21
    du ska oroa dig när den stängs av pipande och blinkar rött:d

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    det finns inga temp kollare i 1.6............ de e borttagna för att göra den billigare...... men xbmc visar alltid en teperatur ändå...... den visa från det mesta mellan 4 grader till 70 grader och lite till............... allså kan du inte lite på vad sin står i xbmc......... du måste öppna xboxen och spela och sen känna om den vekar ovanligt varm.........

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Nyare XBMC visar rätt temp på 1.6

I alla fall gör min det.

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Malmö
    Respekt
    21
    hmm k, satte ner fläkten till 10% o kolla en film, eller rättare sagt 20 min sen så börja de blinka rött

o ja kände på luften bakom, o de va rätt varmt jämfört me orginal..
    hmm, vet inte riktigt.. får kanske byt fläkt igen, vill ju inte att boxen ska dö om ett halvår pga för hård anstränging
    ¤ X-Box [v.1.6][Duo X2 Chip][160GB Seagate 7200 RPM][Papst 12dB Fan][BioHazard Jewel][Röda lysdioder runt juvelen]

¤ PsTwo [v.12]

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Jag kör 10% med orginalfläkten, funkar bra. Men det beror väl på hur XBOX'en står...

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av frejac
    Nyare XBMC visar rätt temp på 1.6

I alla fall gör min det.
    att den inte visar temp har inte med versionen på XBMC att göra utan beror på att hårdvaran för mätning av temperatur inte existerar i 1.6 boxar
    Detta är min signatur

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    jao.... så e de.... ibland verkar teperaturen vettig i xbmc men kolla löite oftare så kommer du nog att upptäcka att det e lite ostabilt

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    21
    alltså ha roiginal och höj volymen så gaår allt bra.
    den går ju på 20% och gårå sdnabbare om den är avarm

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Jag hävdar med en dåres envishet att min XBMC visar korrekt temp på min 1.6

När jag sätter på min XBOX stiger temperaturvärdena allt eftersom den värms upp.
    Höjer jag fläkthastigheten går tempen ner och sänker jag den går den upp igen.
    Visst kan det vara tillfälligheter, men det är helt osannolikt.

edit: Ok, jag kan inte garantera att den visar på graden rätt temperatur eftersom jag inte mätt själv.
    Men temperaturangivelsens beteende enl ovan visar ju med all önskvärd tydlighet att XBMC lyckas läsa av temperaturgivaren.

Sedan om den visar 20 grader för mycket eller för lite har jag ingen aning om.
    Last edited by frejac; 2005-04-20 at 17:40.

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av frejac
    ....lyckas läsa av temperaturgivaren.
    Här skriver du "temperaturgivaren" som om det fanns någon.
    Men har du en 1.6 så existerar det ingen.
    Detta är min signatur

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av mjao
    Här skriver du "temperaturgivaren" som om det fanns någon.
    Men har du en 1.6 så existerar det ingen.
    Snicksnack.

Innan jag sett en trovärdig förklaring till till XBMC's temperaturangivelsebeteende (som jag skrev om innan) så tror jag hellre mina ögon än ospecifika inlägg.

edit: Men har du en bra förklaring så shoot - jag är inte sen att korrigera mig isåfall. Alternativet skulle ju kanske kunna vara att min 1.6 är en revision som har tempsensor. Men det skrev du ju att den inte hade, så jag väntar på förklaringen.
    Last edited by frejac; 2005-04-21 at 13:12.

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Tror inte heller på att 1.6 saknar temp sensor, den ligger dock inte på samma i/o-adress vilket har påpekats förut. Har ännu inte sett/hört nåt som skulle tyda på att den saknar den helt, låter konstigt i mina öron. Testa att ta bort fläkten på en 1.6, stänger den av sig själv efter ett tag? Isåfall så måste det ju finnas en tempsensor.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Alla boxar som jag testat det ex på så stänger boxen av sig efter ett antal timmar nu körde jag utan att köra spek iof sig men den var avstängd när jag kom tillbaks
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    det behöver dock inte betyda att det finns en mätare som man kan få fram temperatur från för att se ett värde i tex xbmc. Jag ska inte vara tvär, troligtvis så går det men jag vet att det sätt som xbmc använder för att se temperatur inte fungerar. Detta för att xbmc letar efter temperaturangivelser från sådana mätare som sitter i alla andra versioner av boxar förutom 1.6. Vilket kan ses i inlägg som tex detta
    Detta är min signatur

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Japp det stämmer att , åtminstone sist jag kollade, varken evox eller xbmc temp. mätningar fungerar korrekt på 1.6rna. Temp. styrningen på dessa boxar är totalt omgjord mot föregående versioner och ingen vet väl egentligen hur det fungerar. Det är iaf min mening att det förmodligen går att läsa av den på något vis dock..

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0
    Jo... Tempavläsningen funkar i nyare xbmc. Hade tidigare en äldre version och fick då end, tre värden. 4/59/97. Nu eft, byte av xbmc så visar den 59 till 62 altså är det mjukvaran som antingen är anpassad el, inte till boxens tempsensor. (det sitter ju inte ngn, mätare i boxen utan en sensor/givare, sen är det ju upp till mjukvaran att läsa av den rätt) Hadebra....

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av fycke
    Jo... Tempavläsningen funkar i nyare xbmc. Hade tidigare en äldre version och fick då end, tre värden. 4/59/97. Nu eft, byte av xbmc så visar den 59 till 62 altså är det mjukvaran som antingen är anpassad el, inte till boxens tempsensor. (det sitter ju inte ngn, mätare i boxen utan en sensor/givare, sen är det ju upp till mjukvaran att läsa av den rätt) Hadebra....
    Ok det var mer en jag visste men det kan nog stämma, vet inte vad du menar med att det inte sitter någon "mätare" i boxen men ja självklart är det upp till mjukvaran att läsa utav givaren rätt. Eller snarare att tolka information på rätt sätt, problemet har ju varit att i/o adresser inte har stämt sedan microsoft bytte till 1.6:orna. Förut läste pic:en av sensorn kontinuerligt men det verkar inte som den gör det längre. (inte vad jag trodde förut iaf men eftersom du säger att det är fixat så kanske den gör det trots allt då eller så fungerar det på nåt annat sätt).

Liknande diskussioner

1. EVO-X M8 och EVO-X M8_16 för XBOX version 1.6
    By Hansi in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 11:08
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  3. Aladdin Live montering i xbox 1.6
    By arl in forum Aladdin Advance Support
    Senaste inlägg: 2004-10-03, 14:32
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24