Heter det min eller mitt xbox?
Skriv gärna vad du röstade på och varför
*Mitt, tycker det låter bäst.*
Min
Mitt
Heter det min eller mitt xbox?
Skriv gärna vad du röstade på och varför
*Mitt, tycker det låter bäst.*
Jag säger min Xbox.. men accepterar även de som säger mitt
För de som undrar så började denna diskussion i den här tråden
Jag blandar faktiskt lite
Jag tror att båda är rätt!
Det finns väl inget rätt eller fel i den här frågan.. det är ju vi som skapar språket.. inte någon institution på något universitet!! Så det som används mest kommer så småningom bli det "rätta" ..
eh jag tippar på min, säga de som låter bäst bara
det är ju självklart att det heter " mitt xbox"
Klart de ska va "min x-box"... Man säger ju min box, inte mitt box
Last edited by pege63; 2005-05-09 at 11:29.
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
Eller "mitt boll"...
Klart de beror på sammanhanget...
jag tycker att det ska va MIN xbox, för t er... vad ska man säga en "stopp bokstav" och M är en "fortsättnings bokstav", den e "rund/mjuk" o 2 "stopp" efter varrandra fungerar inte, tror det kallas hårda o mjuka vokaler.
PS2 med förmodat Messiah 2 chip.
jag vet inte varför, men av någon anledning så spelar jag knappt brända spel...
Metal Gear Solid är den bästa spel serien till PS2.
inte att glömma FF serien ^^
Övrigt:
Xtag: fetalist
som sagt plugga lite på singular & plural så kommer man fran till en lösning
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
hehe...
En box, flera boxar
Vem är det nya svensk lärararet...?
Det finns hierarkier i allting, så även inom språket. Självklart går man efter singularis och pluralis, men det heter ju mitt x och min box (efter hur det böjs enl sing.bestämd form; kolla svenska akademiens bok). Sedan kommer hierarkin in; x böjs efter box, dvs
box ligger högre i hierarkin och eftersom box böjs "en/n" och inte "tt" så heter det min x box och xboxen.
Last edited by mysiskatten; 2005-05-10 at 18:08.
Min Xbox, det hörs att det är det enda rätta
* Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
* Western Digital 160 Gb
* DuoX2 Cromwell
* XBMC 2005-02-01
Man kan i regel lätt identifiera ett substantiv genom att placera EN, ETT eller FLERA framför ordet.
Man kan åxå dela in substantiv efter betydelse i KONKRETA, ABSTRAKTA, EGENNAMN.
Substantiven särskiljs formellt genom följande begrepp som NUMERUS, GENUS, KASUS, ARTIKEL.
Substantiven har två numerus och i de flesta fall har det olika former i SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL".
Efter substantivens pluralböjning delas de in i deklinationer efter sitt böjningssätt svenskan har sex deklinationer -OR, -AR, -ER, -R, -N el inget alls.
Förr hade svenska språket fyra olika genus "kön" men nu brukar man
tala om två olika genus dvs UTRUM "en-genus" och NEUTRUM "ett-genus".
Ett substantiv står ibland med artikel, ibland utan. Det finns två slags artiklar vilka även kallas obestämd eller bestämd form.
Kasus anger hur substantivet förhåller sig till andra ord i en sats. Svenska substantiv har två kasus det är GRUNDFORM och GENITIV.
Intresant ämne det här verkligen.....
Lite cut-n-paste gör alltid susen ... ..
http://www.dsv.su.se/~peter-ar/s78/sub.html
Men tack för en mycket utförlig förklaring pege63
som sagt, kopiering är väldigt användbart, både inom spel och text...
"pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
ja du är väl informationen som var det viktiga eller jag sa redan från början att det hade med SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL" att göra senare utvecklades det i sammanhanget
Last edited by pege63; 2005-05-12 at 11:21.
Mitt låter helt klart bättre men det är min gamecube
Frågan var: Heter det min xbox eller mitt xbox? Det framgår av min,mitt att det handlar om ental.Original inlägg av pege63
Det spelar ingen roll om det är ental eller flertal(vid flertal heter det alltid "mina") eller om det är olika sammanhang, det är ordets morfemuppbyggnad som gäller. Xbox slutar med med box och som Tha gamer konstaterat så heter det min box och därför också min xbox, precis som det gäller för andra sammansatta ord. Det är också kongurens mellan (mitt,min) och (ett,en), vilket blir att det heter en xbox.
Själv säger jag båda
Original inlägg av Krissttoffer
Jättebra, krissttoffer!! Äntligen någon som vet att man säger MIN xbox
* Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
* Western Digital 160 Gb
* DuoX2 Cromwell
* XBMC 2005-02-01
Asså om du äger ett hus så säger du min hus?Original inlägg av Krissttoffer
Jag säger mitt hus & mina två bilar i ett dubbelgarage
som sagt jag "vilar mitt fall" klart slut.
Hmmmm......
Original inlägg av pege63
Vad vill du ha sagt med det här?
Att du har ett hus med dubbelgarage där det står två bilar....!!
I så fall är det noterat
säger man en dryg snubbe eller ett dryg snubbe ?
Bara lugn. Här är det slutgiltiga svaret. Det heter: migs exbåcks. Jag har varit svenskalärare i Uzbeckistan i 18 år så ja vet.
lol
"pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
Bookmarks