Hänger verkligen inte med i ditt resonemang Pege. Vad har singular/plural att göra med om det heter min eller mitt? Självklart är det singular frågan handlar om. I plural heter det ju självklart mina.Original inlägg av pege63
Min
Mitt
Hänger verkligen inte med i ditt resonemang Pege. Vad har singular/plural att göra med om det heter min eller mitt? Självklart är det singular frågan handlar om. I plural heter det ju självklart mina.Original inlägg av pege63
.........suck............
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
Kan tilläggas att jag läst 20p svenska på universitetsnivå så helt borta är jag inte.
Är det någon som förstår vad Pege menar?
Fattar inte denna kommentar heller:
Det var ju precis det som Krissttoffer sa, citat: "Det är också kongurens mellan (mitt,min) och (ett,en)" Man äger ett hus och därför säger man mitt hus.Original inlägg av pege63
Artikeln som du hänvisar till rör användandet utav data och dator. Alla vet att ordet data bara finns i plural egentligen. Vad har detta med ordet xbox att göra. Menar du att även ordet xbox bara existerar i plural?
Undrar jag vem det är som borde läsa på svenska.
Last edited by psychocowboy; 2005-05-19 at 13:05.
???
Kasus anger hur substantivet förhåller sig till andra ord i en sats, däri åxå i SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL" formerna.
Som sagt detta kan diskuteras men vem fan bryr sig, för "Libenter homines et id quod volunt, credunt" och vicer versa.
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
Jaja.. men kom ihåg: Nulla regula sine exception
och för guds skull:
Feles mala! cur cista non uteris?
Jo d e sant, men det är ett Cura posterior.
Fel sort gör det hellre ute
Till er andra som också vill stila............ Dictum, factum.
http://members.chello.se/hansdotter/...w-off_sw.html#
Last edited by Krissttoffer; 2005-05-19 at 17:52.
använder båda men min känns bättre efter ha smakat på orden ett par minuter....
En gång för alla man kan inte använda mitt i PLURAL "FLERTAL" form men det kan man med min, då heter det mina & inte MITTA så var det avklarat. Börjar bli väl tjatigt det här
Det blir tjatigt om man inte håller sig till sakfråganOriginal inlägg av dizazter-mazter
jag säger iaf mitt xbox och inget annat.
Oerhört intressant diskussion! (Sarkasm är helt otillåtet)
Men jag säger "mitt" xbox, säger aldrig "min" xbox.
Men jag använder mig flitigt av både "Xboxet" och "Xboxen"
Just my two cents
Eftersom det rör sig om en konsoll, så säger jag Min konsoll och inte mitt konsoll. Alltså MIN XBOX. Men hade XBOX varit namnet på ett hus så hade jag sagt MITT XBOX.
Original inlägg av Mykorrhiza
Trevligt.. du introducerar nya regler för det svenska språket...
Säger du Min Äpple eftersom det heter Min Frukt ?
He he he...fan jag borde få pris !! Jag skulle inte ha käkat tabletterna med triangel på...ha ha ha...Lät samt kändes bra förut, men nu skrattar jag. Frukt växer på både träd och buske, därför går det bra att säga MIN XBOX...ha ha ha ha ha
Bookmarks