Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: nätverk mellan Xbox och PC???

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0

Question nätverk mellan Xbox och PC???

Jag har precis köpt ett nytt chippat xbox, så jag är inte så hajj på det hela än.
    Men jag vill koppla Xboxet till datorn så att jag kan se på filmer via xboxet. Så jag drog en twistad kabel mellan dom och fixa rätt ip och så. Sen gick jag in i Media Center och testa på SMB Workgroup... Men den säger bara "NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND".
    Men så tittade jag runt lite på vissa forum och så och läste nått om Total Commander programmet, så jag testa de. Och de funka, jag hitta xboxet från datorn. Men inte datorn från xboxet??
    Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur man löser detta tro?

Skulle uppskatta de!

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    Läs detta: SMB-guide på svenska
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15068

Står nästan först i forumet...

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    23
    skaffa en korsad tp kabel.

du verkar ju ha en "twisted" som inte fungerar så bra mellan data - data

kika här http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...1&IsCampaign=N
    Last edited by mysiskatten; 2005-05-15 at 12:03.
    Läs XBMC Manual och FAQ

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av BigStream

Jag har gjort exakt som han har skrivit men det står invalid computername när jag ska gå in på bookmarken! Vad har jag gjort för fel? Tacksam för svar !
    Last edited by sarrow; 2005-05-15 at 19:38.

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0

Jovisst...!?

Citat Original inlägg av BigStream

Jag har föjt detta men jag fattar typ ingenting, är liksom nybörjare.
    Jag hänger med tills när han börjar mixtra smo en galning i datorn i nått text dokument eller liknande.
    Det jag vill är att se på filmer via nätverket mellan Xboxet och datorn. Jag orkar inte sitta och dra över filmerna hela tiden.....

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND så sår det för mig nu, då borde det inte vara nåt med connectingen?

<bookmark>
    <name> Anders O Johanna </name>
    <path>smb://192.168.0.2</path>
    </bookmark>

skriver jag så då står det FEL längst upp och sucess i mitten ?????
    Jag blir skogs tokig !!

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    23
    har ni gjort exakt som det står i guiden och det inte fungerar så har ni en trasig kabel eller som jag förut, ni har en twisted ni ska ha en korsad (data till data kabel)

"kickin grandpa" du säger ju själv att du har en twisted tp kabel då är det ju inte så konstigt att det inte fungerar för dig

twisted kör du med om du har en hub/switch/router
    Last edited by mysiskatten; 2005-05-15 at 22:55.
    Läs XBMC Manual och FAQ

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    mysiskatten:
    Han skriver även att det fungerar från dator->xbox så det är inte kabeln det är fel på. (Möjligen står duplex fel men det sölar ned/ skapar collision men det funkar oftast.)

kickin grandpa & sarrow:
    Jag har inte läst SMB-guiden men det låter som att du har stavat fel på namnet till den utdelade mappen i datorn. Har du rätt namn ifyllt under <samba> taggen? Speciellt workgroup.. Jag har även ett användarnamn och pass ifyllt där trots att jag inte har någon sådan användare på datorn.
    <samba>
    <workgroup>WORKGROUP</workgroup>
    <winsserver>-</winsserver>
    <debuglevel>0</debuglevel>
    <defaultusername>xbox</defaultusername>
    <defaultpassword>xbox</defaultpassword>
    </samba>
    Har du brandvägg? Kolla så att boxen får komma åt datorn då.

Sarrow: Har din dator IP-nummer 192.168.0.2? Är inte det din xbox?
    Mellanslag i namnet kanske inte strular till det men normalt bör ju sådant undvikas. I min settingsfil har jag ett / efter adressen(sist) i <path>.
    <bookmark>
    <name>SMB</name>
    <path>smb://192.168.0.1/</path>
    </bookmark>
    Kom ihåg att settingsfilen XboxMediaCenter.xml ska finnas både i E:\apps\xbmc och C:\

Lycka till!

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Hur kollar jag så att boxen kan komma åt datorn då? Borde den inte göra det eftersom datorn kommer åt boxen via FTP?

Jag hittar inte på nåt ställe där det står SAMBA !!
    Last edited by sarrow; 2005-05-16 at 09:27.

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    SMB är förkortningen, sök på det.

I din xboxmediacenter.xml, har du en rad där det står "workgroup" sätt samma som din dator har.

På ett annat ställe står "default user name and password", sätt även det rätt.

Du kan sätta användarnamn & lösenord direkt i bookmarket, men smidigare och ändra default om du använder samma användarkonto mot alla share's.

Bara senaste versionerna av XBMC som låter dig skriva in användarnamn och lösen direkt från consolen om den inte lyckas authenticera sig mot share't.

99% säker på att det är felet du gjort. (Eller inte gjort )

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Vad menas med WORKGROUP vad är det och var hittar jag på det ?

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Du ska döpa ditt hemnätverk till ngt tex hemma
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av kickin grandpa
    Jag har föjt detta men jag fattar typ ingenting, är liksom nybörjare.
    Jag hänger med tills när han börjar mixtra smo en galning i datorn i nått text dokument eller liknande.
    Det jag vill är att se på filmer via nätverket mellan Xboxet och datorn. Jag orkar inte sitta och dra över filmerna hela tiden.....

Twistad kabel? Ta en vanlig patchkabel Fixa en vanlig nätverksanslutning anv. xbox user: xbox. Lägg den så att den är i samma arbetsgrupp som ditt ev. övriga nätverk.
    Det är lättare än du tror. Jag ser på filmer strömmande från datorn. Jag kan t.o.m. surfa på nätet med ett krattigt xboxprogram. Lite bökigt att se sidorna bara.

Just nu ser jag avsnitt 16-22 på "Lost" med svensk text å allt.....

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    nu har jag provat att sätta namn på datorn och han säger iaf acess denided!
    Så här har jag skrivit !

<bookmark>
    <name>hemma</name>
    <path>smb://192.168.0.1/d:/</path>
    </bookmark>

<samba>
    <workgroup>hemma</workgroup>
    </samba>

<!-- <bookmark> !-->
    <!-- <name>hemma</name> !-->
    <!-- <path>smb://</path> !-->
    <!-- </bookmark> !-->

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Klickar jag på ikone "Mina nätverksplatser" så i vänstermarginalen har jag ett alternativ som jag kan välja "Lägg till en nätverksplats".
    Klicka på den och följ anvisningarna

När den guiden är färdig så ser iaf minxboxanslutning ut så här ftp://xbox:xbox@192.168.2.153/ när jag klickar "egenskaper" på den.

I denna rad är ftp:// var datorn ska leta xbox:xbox är användarnamn:lösenord till xboxen @192.168.2.153/ är dess IP

I mitt övriga nätverk har mina andra datorer 51 och 52 på slutet.

Se till att du har samma IP inskrivet i din xbox samt att du väljer fast IP och inte DHCP i boxen

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ron
    Klickar jag på ikone "Mina nätverksplatser" så i vänstermarginalen har jag ett alternativ som jag kan välja "Lägg till en nätverksplats".
    Klicka på den och följ anvisningarna

När den guiden är färdig så ser iaf minxboxanslutning ut så här ftp://xbox:xbox@192.168.2.153/ när jag klickar "egenskaper" på den.

I denna rad är ftp:// var datorn ska leta xbox:xbox är användarnamn:lösenord till xboxen @192.168.2.153/ är dess IP

I mitt övriga nätverk har mina andra datorer 51 och 52 på slutet.

Se till att du har samma IP inskrivet i din xbox samt att du väljer fast IP och inte DHCP i boxen

Det funkar ju klockrent jag ser hela xboxens hårddisk via datorn men tvärtom går det ju inte !!
    Så här ser det ut nu !

<bookmark>
    <name>SMB</name>
    </bookmark>

Detta är datorns eller raouterns IP 1 eller 2 på slutet jag har provat med båda två!

<samba>
    <workgroup>HEMMA</workgroup>
    </samba>

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av sarrow
    Det funkar ju klockrent jag ser hela xboxens hårddisk via datorn men tvärtom går det ju inte !!
    Så här ser det ut nu !

<bookmark>
    <name>SMB</name>
    </bookmark>

Detta är datorns eller raouterns IP 1 eller 2 på slutet jag har provat med båda två!

<samba>
    <workgroup>HEMMA</workgroup>
    </samba>

När du nu ser din xbox i datorn så måste du dela ut de mappar/enheter du vill ska användas från andra enheter i ditt nätverk. Klicka höger på den mapp du vill dela ut och välj "dela ut".

När jag sitter och kikar mot datorn från min xbox går jag via XBMC.
    Eftersom jag är på jobbet nu så kommer jag inte ihåg vilken väg jag går i XBMC, men jag bläddrar iaf via mina filer network eller liknande. Du kan ju testa. Jag hör av mig ikväll om vidare svar.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ron
    När du nu ser din xbox i datorn så måste du dela ut de mappar/enheter du vill ska användas från andra enheter i ditt nätverk. Klicka höger på den mapp du vill dela ut och välj "dela ut".

När jag sitter och kikar mot datorn från min xbox går jag via XBMC.
    Eftersom jag är på jobbet nu så kommer jag inte ihåg vilken väg jag går i XBMC, men jag bläddrar iaf via mina filer network eller liknande. Du kan ju testa. Jag hör av mig ikväll om vidare svar.

Lokala andvändare o grupper nån sån mapp har jag inte under Datorhantering ! Varför ser jag inte den här underfliken?

har provat men jag hittar inte på datorn via xboxet bara tvärtom! Nu har jag valt att dela ut den mapp jag villl se via xboxet, det blir som en hand under mappen men det fungerar inte ändå!
    Last edited by sarrow; 2005-05-19 at 18:15.

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    Så här är det...

Precis som de skriver, du måste göra en utdelning på din dator för att du ska komma åt den från boxen. (Det har du redan gjort vad jag förstod.)

Två saker:

1. Kör du XP, slå av "förenklad fildelning" /utforskaren/verktyg/mappalternativ/visning

2. Se till att du har åtminstonde en Windows användare som har ett lösenord. (Tex. Allan , PW: ballan)

3. Gör en utdelning, se till så att Allan har åtminstonde läsrättigheter.

4. Sätt default user name till Allan och password till Ballan. (Skulle förvåna mig mkt. om du har en användare på datorn som heter xbox)

Ps. Workgroup hittar / sätter du genom att högerklicka på "Den här Datorn" ta egenskaper och välj "datornamn" fliken Ds.

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0

???

Ok, nu har jag suttit med mitt xbox fram och tillbaka och jämnfört med e ni alla har skrivit... och det funkat fortfarande inte.
    Jag har en en kabel som som inte är rak utan går båda vägarna.
    Jag har suttit i timtal och mixtrat i xbmc.xml filen, men fattar egentligen ingenting.

SÅ jag ber någon med mycket kunskap och mycket fritid kan göra en guide med bilder och klara texter för en nybörjare?!
    så att man kan se alla detaljer (även dom ni experter tar för givet) och alla ändringar som ni gör för att hitta datorn via xboxet i xbmc???

...och om inte, kan någon förklara ALLA ändringar i xbmc.xml filen steg för steg så att man fattar...??

Tack på förhand!

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Ok, nu har jag suttit med mitt xbox fram och tillbaka och jämnfört med e ni alla har skrivit... och det funkat fortfarande inte.
    Jag har en en kabel som som inte är rak utan går båda vägarna.
    Jag har suttit i timtal och mixtrat i xbmc.xml filen, men fattar egentligen ingenting.

SÅ jag ber någon med mycket kunskap och mycket fritid kan göra en guide med bilder och klara texter för en nybörjare?!
    så att man kan se alla detaljer (även dom ni experter tar för givet) och alla ändringar som ni gör för att hitta datorn via xboxet i xbmc???

...och om inte, kan någon förklara ALLA ändringar i xbmc.xml filen steg för steg så att man fattar...??

Tack på förhand!
    Letade runt lite och hittade följande:
    En engelsk text
    En som kallar sig "The Best"

Går du ner en bit på denna sidan hittar du Networking Xbox to PC som en underrubrik. Börja med denna.

Att ändra i xbmc.xml har väl ingen påverkan i nätverket. Det är väl snarare de som har XBMC som "skalprogram" när de startar boxen i chippat läge. Inte vet jag men för mitt nätverkande så har jag inte ändrat i några filer.

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    jag får det iaf inte att funka, nu har jag skrivit exakt som ni skrivit men det fungerar inte ändå!! Så här har jag skrivit. Jag har provat med både fast IP och DHCP !

<bookmark>
    <name>SMB</name>
    </bookmark>

<samba>
    <workgroup>hemma</workgroup>
    <defaultusername>jag</defaultusername>
    <defaultpassword>avant</defaultpassword>
    </samba>

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0

äntligen....

Nu har jag fått det hela att funka!
    Men de va inte tack vare någon här inne tyvärr...
    Jag tackar för alla försök...

Det ända jag behövde göra var att installera om windows med service pack 2.
    Ändra mitt ip på datorn så det stämmde med nätverket på Xboxet. Och stängde av alla brandväggar.
    Starta om dem båda och sen var det bara att gå in på "workgroup (smb)" i media center så hitta den datorn. Inget vel i textdokument eller liknande trassel...

Ett tips till er som inte får de att funka...

Tack å hej!

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Nu har jag fått det hela att funka!
    Men de va inte tack vare någon här inne tyvärr...
    Jag tackar för alla försök...

Det ända jag behövde göra var att installera om windows med service pack 2.
    Ändra mitt ip på datorn så det stämmde med nätverket på Xboxet. Och stängde av alla brandväggar.
    Starta om dem båda och sen var det bara att gå in på "workgroup (smb)" i media center så hitta den datorn. Inget vel i textdokument eller liknande trassel...

Ett tips till er som inte får de att funka...

Tack å hej!
    Det du skriver är vad som beskrivits. Förutom att jag/man missade att fråga vd för windows du hade. Nätverk i SP2 är fruktansvärt enkelt...

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    0
    vart hittar man workgroup på xboxet under för mapp då?

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0

okej....

Jag testa för skoj skull att installera SP1 för att se om de funka lika bra, och det gjorde de så det spelar heller ingen roll vilket Windows man har. De ska funka i vilket fall...

Sarrow, Workgroup (smb) hittar du om du går in i Xbox Media Center, går in i videos ingången. Sen finns den där i listan.
    Mitt tips till dig är att du testar installera om windows, och när du har gjort de så kopplar du in nätverket in i datorn (+ att du gör dina inställningar med IP-nummret och delar ut den hårddisk som du vill använda i xboxet). Men innan du går in i Xbox media center och börjar leka, glöm inte att dra in en kopia av XboxMediaCenter.xml filen så att allt du har ändrat försvinner (så att de blir som orginal). Sen startar du om både datorn och Xboxet...
    Sen så går du in i Xbox Media Center och till Videos, och sen Workgroup (smb), då borde den hitta din dator.
    Testa de, de e mitt tips!
    LYCKA TILL!

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    Installera inte om Windows för guds skull.
    Som att byta motor på bilen när problemet är att du inte vet vart du ska sätta i nyckeln...

Och angående att slå av brandväggen eller göra en utdelning till alla. Genom att göra det så minskar du säkerheten rejält på din maskin.

Därför vi försökte få kickin, att se till att

#1 ha en Windows användare med användarnamn och lösenord, och se till att Xboxen ansluter med det

#2 i XP brandväggen, konfigurera under "exceptions" så att "file and printer sharing" tillåts.

Liknande diskussioner

1. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 21:33
  2. Nätverk mellan datorn och xbox... hur?
    By Vazzer in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 15:00
  3. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 14:21
  4. hur kör man ftp mellan pc och xbox
    By bansai in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-04-12, 10:49
  5. Inköp av Xbox inom två månader
    By ConraDargo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-01-05, 20:29

Bookmarks

Behörigheter