Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: angående startsekvenser

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    0

Post angående startsekvenser

vad är det som händer i basenheten när man håller in påknappen ett par sekunder så att man kan starta brända psx-spel?
    en del spel behöver/kan man inte göra så med. t ex min kopia av final fantasy origins fungerar bara att boota upp på normalt sätt medan de flesta andra spel måste man starta konsollen med knappen intryckt en stund för att de ska fungera. det är egentligen inget problem jag har, utan jag är mest nyfiken vad det är för funktioner som körs igång i de olika startsekvenserna.

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    23

asså jag antar att du har ett Messiah chip.
    Vad chippet gör är att den analyserar skivan och skickar "fejkad" TOC (table of contents) information till ps2:an bl.a. Och dessa TOC-tabeller ser antagligen anorlunda ut för ps1 och ps2 spel. Vilket innebär att chippet måste exekvera olika kod för ett ps1 respektive ps2 spel för att räkna ut TOC:en.

Rätta mig om jag har fel men det är väll så det funkar.
    XBOX v 1.4
    X-bit, Xecuter 2.4979.06 bios, 120gb, XBMC Dash

Nintendo Wii
    WiiKey2

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    0

aha, tack ska du ha. jo jag har ett messiah 2 pro.
    fast hmm... final fantasy origins är ju ett psx-spel, iofs väldigt nytt, kan det vara därför man inte behöver boota upp med knappen intryckt på det spelet?
    hur som helst, bra förklaring. tackar så mycket.

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    23

Om du bootar med knappen intryckt stängs väl ditt Messiah2 av så då går det troligen inte att boota backuper alls... eller?

Bootar du som vanligt så hamnar du i PS2-läge iofs så det verkar rätt skumt i alla fall...
    /Tommy 2Tall

There are doors I haven't opened, windows yet to look through...
    going forward may not be the answer. Maybe I should go back.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av Tommy_2Tall:
    <strong>Om du bootar med knappen intryckt stängs väl ditt Messiah2 av så då går det troligen inte att boota backuper alls... eller?

Bootar du som vanligt så hamnar du i PS2-läge iofs så det verkar rätt skumt i alla fall...</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det beror på hur länge man trycker. 3 sek = ps1/dvd läge. 5+ sek = chippet stängs av. Eller nåt sånt .-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. Frågor angående ISO.filer???
    By skippy in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-02-07, 17:03
  2. fråga angående x-ecuter bioset
    By pemani in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-12-22, 12:44
  3. Något nytt angående XBOX Live?
    By agoodyear in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-12-03, 15:56
  4. Fråga angående modifiering av ps2:a.
    By Robson in forum Playstation produktsupport - Multi-X