Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Evo-X borta efter misslyckad flashning..

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    Evo-X borta efter misslyckad flashning..

    Jag uppdaterade lite saker med hjälp av CBD 3 när jag såg att den hade lite olika BIOS som jag inte sett innan. Eftersom jag har försökt få stopp på spel som fryser med hjälp av en uppdatering av BIOS innan trodde jag det skulle vara säkert att försöka igen. Tidigare har "ogiltiga" BIOS-versioner blivit stoppade med ett meddelande typ "unknown flash type" eller nåt liknande.
    Fast inte denna gången. Nu raderades mitt BIOS, men mätaren frös precis innan det var färdigt.
    Jag vet om att man inte ska stänga av boxen under en flashning, men efter en halv dags väntande så var jag till slut tvungen att stänga av den.

    Nu när jag startar upp den så är det MS som startar upp (utan EvoX uppe i hörnan) & jag stannar vid servicemeddelandet med felkod 5 - Hårddisken inte låst (Original biosen kräver det).
    Jag tror jag förstår vad som hänt, men jag vet inte hur jag ska rätta till det..

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du har antagligen flashat in ett originalbios?

    Vad har du för chip?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Inte riktigt, allt frös redan under raderingen av mitt tidigare BIOS.. Så nu har jag inget BIOS.. Tror jag..
    Jag bor i Taiwan & har ett Taiwanesiskt "Homebrew"-chip. Har ingen aning om vad det heter, jag hade problem att få förklarat vad jag ville från början (med min begränsade Mandarin).
    Fast en sak förstod jag att han sa: "Uppdatera INTE BIOS", heeh..
    "Varför inte?" tänkte jag..

    Så frågorna lyder väl: Hur installerar jag ett nytt bios? & Hur vet jag vilket BIOS jag ska använda?
    Last edited by maako; 2005-06-04 at 23:43.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Det går alltså inte att fixa själv..?
    /M

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Fick detta svar på ett mer aktivt forum:
    "Bytte bios-bank med knappen på kortet och startade boxen. Ändrade tillbaka till första bios-banken med boxen igång och flashade om den felaktiga biosen.
    Funkade för mig.
    Oj läste inte till räckligt noga du hadde ju ett annat chip"

    Öppnade boxen, hittade chippet, men ingen switch att byta BIOS-bank med..
    Jämförde även chippet med bilder på de vanligaste chip jag kunde googla fram. Fast det liknar inget av dem. Så det är definitivt ett "homebrew".

    Men det ska väl inte vara omöjligt att lägga in ett nytt BIOS..? Vid något tillfälle så har ju chippet varit tomt och fått ett inlagt, hur gjordes det?

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Med en direktöversättning av vad det står på ett klistermärke har jag nu förstått att det är ett "tredje generationens Aladdin" chip som sitter i boxen.
    Det är inte ett rött kretskort som de Aladdin Adv. jag har sett på nätet..
    Hjälper detta någon att hjälpa mig?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sök på hotswap

    Eller sätt i ett nytt chip bara

    En aladdin eller spiderchipproggare KAN hjälpa.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Ahh..
    Nu har Taiwanesen jag moddade min box hos stängt sin butik & bytt nummer, heeh..
    Jag får leta upp en ny Kinabutik som har chip (lätt att hitta eftersom dom har tvärgamla spel som samlar damm på hyllorna).

    Jag vet att det finns många svar på denna fråga, men vilket chip rekommenderar kidsen nu för tiden?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag brukar tycka smartxx chippen är lagom bra
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Jag tackar för informationen Hansi.

    Hur säger man nu SmartXX på Kinesiska..?

Liknande diskussioner

  1. Misslyckad flashning.
    By Shampo in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 07:23
  2. Problem efter flashning!
    By jojjew in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-07, 13:13
  3. Xboxen funkar inte efter flashning
    By Whatever in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-03, 01:30
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 13:23
  5. flashning :) misslyckad
    By norp in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-12-26, 17:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •