Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 72

Diskussion: Göra XBMC till ens dash?

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Göra XBMC till ens dash?

    Soz för alla inlägg, men vill bara veta om någon kan svara om man kan göra så att när boxen startar så går den direkt in i XBMC, så jag styr allt därifrån.

    Både hur man gör det och sedan hur man går tillbaka när man är där inne, så man kan nå andra prog på boxen.

    Tack för hjälpen

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Tack, har läst texten ett antal gånger och börjar fatta lite av den. Saken är att dom om hur ett fel sabbar allt, vette fan om jag känner för att testa o sen sabba något. Finns det inget enklare sätt att förklara, typ 3 steg=P

    Vill inte testa o sen förstöra, trodde det räckte med att dra en fil ungefär. Någon som har gjort det och kan berätta lite hur dom gjorde det, läste om att man ska bränna osv. Finns det alltså inge lättare sätt?

    tack

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    testa sök funktionen för detta forum och du kommer hitta allt och lite till efetrsom din fråga har besvarat ett antal ggr förut http://forum.psxcare.com/support/sho...ight=xbmc+dash
    Last edited by mysiskatten; 2005-06-02 at 22:49.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Här kommer en förenklad guide för att starta med XBMC.
    (Ta backup innan, och är du lite osäker, ha en superdisc bränd och klar om allt går åt helvete så du kan boota på den. Info om detta finns i andra trådar.)

    1. Kopiera in XBMC i tex. F:\apps

    2. Redigera XboxMediaCenter.xml i tex. notepad, långt upp har du en rad där det står
    <home>-</home>
    Ändra så att den pekar mot där XBMC ligger tex. <home>f:\apps\xbmc</home>

    3. Gå in i din "vanliga" dash (tex. EvoX eller Avalaunch), bläddra fram till F:\apps\xbmc\ och kör default.xbe
    Se till så att allt fungerar, starta sen om.
    (Dumt att ändra så den 'bootar' på XBMC och den sen visar sig inte fungera.)

    4. från din XBMC mapp så kopiera XboxMediaCenter.xml och default.xbe till C:

    5. Förmodligen kör du i dagsläget EvoX eller Avalaunch?
    På C: har du då en fil som heter avalaunch.xbe
    eller evoxdash.xbe

    6. Döp om den filen till tex. evoxdash.old.xbe

    7. Döp om default.xbe (som du kopierade från XBMC mappen) till beroende på vilken dash/fil du hade: evoxdash.xbe alt. avalaunch.xbe

    Klart.
    När du startar upp på XBMC, så kan du fortfarande köra dina gamla program (även tex. Avalaunch) bara att gå in under genvägen "program" och bläddra upp startfilen och köra.

    När detta är klart vill du förmodligen börja anpassa genvägar, (bra guider finns i forumet). Men kom ihåg att ta regelbundna backuper på XboxMediaCenter.xml

    Lycka till!
    Last edited by kapten_orm; 2005-06-03 at 10:27.

  6. #6
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Tack så hemskt mycket, följde din guide och nu funkar det prima.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    Ska nog ge mig på detta jag med för nu börjar jag fatta lite jag med... att det ska vara så svårt att få fram bra och enkla guider.

    Tack kapten Orm, jag ska försöka följa denna...

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Det är väl ingen fara att boxen lägger av om det går snett?? Jag har superdisc så isf är det väl ingen risk att lägga in xbmc som dash?

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    onödigt att hålla på att döpa om filer hit & dit.
    Räcker man Kopiera in XBMCs default.xbe & xboxmediacenter.xml till C: .
    Döper om den filen man kopierar från XBMC (default.xbe) mappen till C:\ till xbmc.xbe.
    Öppna xboxmediacenter.xml på C: och skriv in sökvägen till XBMC (tex F:\Apps\Xmbc om den ligger där).
    Ändra nu i din bios tex EvTool first boot till xbmc.xbe så slipper man kludda till filerna i C root med en massa ömdöpningar osv lätt det går åt helvete då.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    2:a försöket efter kapten Orms förslag...

    Grymt Kapten!!! funkade strålande

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag får följande felmedelande:

    XBMC Fattal Error:
    No suitable skin version found
    We require at least version 1.3000

    Init network using DHCP
    bla bla

    Starting ftp server....
    bla bla...


    vad för skin krävs?
    Jag kör med "Original Project Mayhem III skin"... Borde väl funka?!
    Har ju funkat när ja körde xbmc som vanligt (inte som dash...)

    Använder "03.07.2005.XBMC.XBOX.MediaCenter.1.1.0.GasGiv er" xbmc-releasen...

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    251
    Respekt
    21
    2. Redigera XboxMediaCenter.xml i tex. notepad, långt upp har du en rad där det står
    <home>-</home>
    Ändra så att den pekar mot där XBMC ligger tex. <home>f:\apps\xbmc</home>

    Har du gjort det rätt?

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Nej du skall öppna din skin mapp kolla dina xml filer i varje mapp så att dom har enligt detta <version>1.3</version> står där 1.1 el 1.2 ändra till 1.3 så kommer det att visa rätt
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Zymme
    Jag får följande felmedelande:

    XBMC Fattal Error:
    No suitable skin version found
    We require at least version 1.3000

    Init network using DHCP
    bla bla

    Starting ftp server....
    bla bla...


    vad för skin krävs?
    Jag kör med "Original Project Mayhem III skin"... Borde väl funka?!
    Har ju funkat när ja körde xbmc som vanligt (inte som dash...)

    Använder "03.07.2005.XBMC.XBOX.MediaCenter.1.1.0.GasGiv er" xbmc-releasen...
    Jag får också exakt samma fenomen, har kollat i skinsmappen och där finns bara project mayhem skinnet ver 1.3. Testade att lägga till ett annat skin men de funkar bara inte för mig

    Jag raderade xbmc mappen på E:, skicka över den nya verisionen, kopiera över default & XboxMediaCenter.xml filerna till C: och döpte om default.xbe till xbmc.xbe och sen startar om boxen, och då kommer felet om skinnet.
    Hjälp mig !!

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    78
    Respekt
    20
    Hur vet man vilket bios man har?? har smartxx å 250 hd men xbflash startar ej. Nånsom har patch Xboxdash_DVD_Region_Free_Patch_v1.04 tacksam isåfall.

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Tackar för denna guide! Funkar utan problem.

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    jag kan inte öppna XboxMediaCenter.xml vet inte varför det kommer inte upp nått när jag försöker lägga in mappen i wordpad.

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    lägga in mappen? vadå för mapp i wordpad???

    högerklicka xmlfilen(xboxmediacenter.xml) välj sedan öppna med - wordpad eller notepad.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    XboxMediaCenter filen om jag lägger till dig på msn kan du fixa det till mig genom fjärrhjälpen?

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du ska öppna redigera XML filen i Notepad (anteckningar)
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    det går inte förfan!! nån som kan fixa det åt mig genom msn (fjärrhjälp)

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du får ju kopiera in filen till PCn först tex till C:\Temp sen öppnar du notepad Arkiv öppna (alla filer) leta upp just den *.XML filen
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  23. #23
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Detta trick verkar inte fungera längre iom XBMC cvs TECH från 2006-07-03. Man ska följa dessa instruktioner:

    DASHBOARD INSTALL___________________________________________ ________________

    Option 1. Team XBMC's shortcut tool.

    It's included in the _tools folder as <<SHORTCUT by TEAM XBMC.xbe>> + <<SHORTCUT by TEAM XBMC.cfg>>.

    Instructions here: http://www.xbmc.xbox-scene.com/wiki/...As_a_Dashboard (Option 1).

    Rename the <<SHORTCUT by TEAM XBMC.xbe>>+.cfg & also EDIT the .cfg so it matches your config.

    Upload to Xbox.



    Option 2. Thanks to an app called 'Team UIX's Xbe Shortcut Maker v1.0' by JbOnE, it's now easy...

    Transfer contents of XBMC folder (this is VERY important since the tool is hardcoded)

    TO "E:\APPS\XBMC\". Rename <<SHORTCUT by TEAM UIX.xbe>> to something your bios can boot

    (see http://www.xbmc.xbox-scene.com/wiki/...As_a_Dashboard or read your

    BIOS README) and transfer to location your mod solution boots. No need to fiddle with HOME tag anymore,

    and future upgrades you need not to worry about this file (unless you move XBMC).
    Får upp ett fel (något med guisettings.xml) när jag använder det gamla sättet. Dock förstår jag inte detta i TECH:s readme:

    NOTEWORTHY CHANGES SINCE LAST T3CH__________________________________________



    Keymap.xml:



    XBoxMediaCenter.xml: HAS BEEN REMOVED! (bookmarks are kept in UserData\sources.xml)
    APPLICATION INSTALL___________________________________________ ______________

    Edit XBMC\xboxmediacenter.xml to your liking.

    Transfer _whole_ XBMC folder to your APPS folder.
    huh?

    edit:

    Funkar fint. Dock förstår jag inte om man ska ha någon xboxmediacenter.xml eller inte.
    Last edited by razor1394; 2006-07-08 at 17:49.

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    NGN som vet hur man configar nätverket i XBMC vers XBMC-CVS_2006-07-09-T3CH finns ju ingen XML fil längre i rooten?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  25. #25
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Läs TECH's README. Titta i *xbmc rooten*/UserData/sources.xml .

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Tack så mycket
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag gjorde precis xbmc till min dash enligt instruktioner i T3CH-builden men mina resetknappar har slutat funka. Hur löser man det?

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21

    Genvägs krångel XBMC

    Hallå alla...

    Jag får inte till genvägen så jag får XBMC att starta som dash längre?
    XML filerna kom tillbaka
    Jag kör "gasgivers" senaste version där han skriver att man ska döpa om både *.cfg och *.xbe till tex evoxdash...
    Jag har gjort det och lagt de i c-rooten men den gamla evox dashen startar bara

    Någon som kan säga vad jag gör fel?

    Tack på förhand från....

    peppeyea
    ___________
    no signatur...

  29. #29
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21
    Jag igen...

    Har nu också testat T3CH's senaste version av XBMC och följt deras guide till
    punkt och pricka och det fungerar ändå inte. Gamla psx-care logo evox startar som dash och sedan kan jag via apps komma åt XBMC. Installerade om c-driven på boxen med superdisc i morse men jag får inte till det.
    Döper om min original evoxdash.xbe till avalaunch.xbe och sedan följer jag guiden men nope...

    SBS? Kanske det men kan någon hjälpa mig? Please...

    Mvh,

    peppeyea
    ___________
    no signatur...

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Läs filerna som följer med XBMC
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. XBMS funkar i Evox som dash men ej i XBMC som dash
    By Ashie in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 12:26
  2. relax till nya XBMC
    By Allmostbiff in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 09:57
  3. Torrent client till xbmc?
    By Jenna_87 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 12:17
  4. Komma åt MS Dash från xbmc?
    By spigo in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-11, 14:49
  5. xbmc som dash - HUR?
    By spigo in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 00:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •