Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: "Rätt" kabel till plasmaskärmen?

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    "Rätt" kabel till plasmaskärmen?

    Har som n00bie xbox- och plasmatvägare försökt insupa så mycket kunskap jag kan på detta forum och andra, men är fortfarande inte säker på hur jag bäst ska koppla ihop mina nya prylar.

    Finnes: chippad xbox, LG PX11 plasmaskärm, Andersson S2 receiver.

    Vill gärna ha ljudet digitalt in i receivern - om jag förstår rätt ska jag då köpa något av microsofts kabelpaket (eller pirat?) som har optisk utgång.

    TV:n har ett gäng olika ingångar, både komponent och rgb. Den har inte HD-upplösning men nån fuskvariant som ska ge lite bättre bild iaf - det får mig att tro att komponent skulle vara bästa insignalen för mig.

    På svenska versionen av xbox.com hittar jag "Advanced scart" - den ger rgb ut men inte komponent om jag förstår rätt?

    På US-versionen hittar jag "High definition AV pack" - den ger komponent ut om jag inte missförstått det hela. Båda kabelvarianterna har optisk ljudutgång som jag förstår det.

    "High definition"-paketet verkar ju bra alltså, men frågan är om det funkar med en tv av europeisk standard som inte är "äkta" HD?
    Om det nu funkar, finns det överhuvud taget att få tag på i Europa? Bor i tyskland så bratwurstland och gamla fina Sverige är möjliga inköpsställen...

    *edit: kanske bör nämna att jag visserligen spelar en hel del på boxen, men att främsta orsaken till att jag vill ha så bra bildkvalité som möjligt är filmupplevelse*

    Alla tips och råd mottages tacksamt!
    mvh Danne
    Last edited by DanneJ; 2005-06-24 at 00:13.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Eftersom tv:n enligt dig inte har stöd för ingående HD signaler spelar det ingen roll om du väljer rgb eller komponent.

    Om den hade klarat åtminstonde 480P på komponentingången (kolla manualen, fråga butiken där du köpte den!) så blir det märkbart bättre bild med komponentvideokabeln.

    HD kabeln:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=132&xSec=9
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hej, tack för snabbt svar!

    Jag uttryckte mig lite klantigt tror jag. TV:n har stöd för
    PAL/SECAM/NTSC,HDTV (480i, 480p, 576i, 576p,
    720p, 1080i @ 50Hz & 60Hz), VGA~SVGA

    Däremot så har den bara upplösning 852 x 480 (VGA ? SXGA).

    Det är alltså ingen "äkta" HD-tv, men då borde det ju bli en förbättring iaf då - ska inhandla ett HD-paket illa kvickt, även om jag faktiskt redan tycker att bilden är bra!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Beroende på hur bra tv:ns inbyggda scaler har hanterat bilden tidigare så ser du allt från ingen större skillnad till dubbelt så bra upplevd bildkvalitet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ingen vanlig TV har HDTV stöd (720p, 1080i)
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Smörj upp rullatorn, ring färdtjänst, kolla in vad en "vanlig tv" innebär nuförtiden :-)

    Allt utom plasma osv hör ju hemma i grovsoprummet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Gör Avalaunch till din standard Dashboard!
    By Slite in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 19:49
  2. Spela in spelandet till VHS
    By Darkchild in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-24, 11:33
  3. Vga kabel till xbox.
    By Antigonos24 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-09-18, 12:59
  4. Jag har hittat felet till störningar via RGB kabel och DVD film!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-03-28, 14:14
  5. RGB till PS lika bra till PS2??
    By Bill Rey in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-12-15, 13:53

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •