Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: flasha matrix med/utan superdisc.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    0

flasha matrix med/utan superdisc.

tjena, tänkte ställa ngn fråga om matrix. Inte säker på att det är ok(?) för er att ha det på forumet från och med första juli, men isf kan ni ju bara ta bort den ^_^

anyway. mitt problem m. matrix flash är följande: När jag ska flasha från datorn, får jag i 90% av fallen ett error som säger att det inte går. ngt bios gick in, ex "Evx2.5.colormod.err.noani" på 256kb och 1mb (1mb använder jag nu). Jag har försökt på flera datorer, med nya batterier och kollat så att den sitter i bra varje gång.

Nu tänkte jag då dra i en 120gigare i den, och då vill jag ju veta att mitt bios kommer klara det. Testade först med "Flash Using XFLASH", men fick då en bokstavlig bluescreen.. (ljusblå) då xboxet hängde sig. Med "Flash Using EVO-X internal flasher" funkar hittils ingen av dom (testat 5st nu). Kan trycka på dom.. får upp "manufacturers ID etc.." men den fastnar på "Erasing.". Bara står där (dro å klippte mig under andra försöket, 40min+), det konstiga är att dom bios som ja kunde flasha med från datorn är kvar (röd animation etc), så de verkar som den haka sig xkt efter man trycker Y ><

anyway, tacksam för svar, thx ^_^

edit: var kan man fixa bios som ex Evox-D6? har inte hittat ngt varken på google eller matrix-xodus hemsida ><

edit: jag har superdisc 3.7 nu.. har ej hittat ngn nyare version. är det den senaste och den jag bör använda?
    Last edited by MurviD; 2005-07-07 at 19:31.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    matrix är 256K

Xflash är till för 1024K tsop-flashningar och x-ecuter 2 chippen.

Du kan flasha med evo-x interna flasher, men då måste switcharna på chippet stå på ett speciellt sätt som jag inte kommer ihåg hur just nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    matrix är 256K

Xflash är till för 1024K tsop-flashningar och x-ecuter 2 chippen.

Du kan flasha med evo-x interna flasher, men då måste switcharna på chippet stå på ett speciellt sätt som jag inte kommer ihåg hur just nu.
    ah, de va därför ;p

får leta upp de då, thx ^_^

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Nu är jag på jobbet, och hittade manualen:

Matrix har 4 användarlägen och ett programmeringsläge. Programmeringsläget aktiveras automatiskt när chipet kopplas till parallellportsprogrammeraren och fungerar oavsett omkopplarnas läge.

Vi rekommenderar att man ställer in önskat användarläge genom att först sätta chipet i läge 1 (testläge) och slå på strömmen. I detta läge lyser chipets lysdiod grönt så länge chipet sitter rätt. Då ser du att chipet fortfarande sitter korrekt monterat efter att du ändrat läge på omkopplarna. Det nya läget aktiveras först efter att du stängt av och satt på din xbox igen.

Användarläge 1 (1=ON, 2=ON) ? Lysdioden blinkar rött om chipet sitter fel, grönt om det sitter rätt. I övrigt så är chipet avstängt och xboxen fungerar som om det inte var monterat.

Användarläge 2 (1=OFF, 2=ON) ? Chipet är alltid aktivt

Användarläge 3 (1=ON, 2=OFF) ? Chipet går att stänga av tillfälligt genom att man startar ett vanligt originalspel och sedan trycker på eject så att xboxen startar om. Då stänger chipet av sig tills man stänger av och sätter på xboxen igen.

Användarläge 4 (1=OFF, 2=OFF) ? Chipet är alltid aktivt, och dess BIOS går att programmera om med hjälp av t.ex. den inbyggda ?flash bios? funktionen i Evolution-X Dashboard version 1.8.2812 eller senare. OBS ? använd endast ?256KB? versioner av BIOS när du flashar via Evolution-X. På vår hemsida går det att ladda ner ett program som konverterar 1024KB filer till 512KB. Om du flashar fel så måste du plocka ut chipet igen och använda parallellportsprogrammeraren. Försök aldrig använda några kablar för att programmera om chipet utan att ta ut det ur boxen ? då kan du förstöra chipet,programmeraren, din parallellport eller t.o.m. din xbox eftersom dom har olika nivåer på jord.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. Hur gör jag för att flasha om mitt Matrix?
    By grantrytare in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 13:48
  2. Flasha bios med Superdisc 3.6
    By lasslo in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 10:08
  3. Flasha Matrix?? (med X2 4976.02)??.
    By grantrytare in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 21:59
  4. flasha matrix bios med superdisc 3.4
    By twinray in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-04-11, 12:43
  5. Problem att flasha Matrix chipet