Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Hur gör jag för att byta bios från Cromwell -> Annat?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Hur gör jag för att byta bios från Cromwell -> Annat?

    Jag har aldrig ägt en xbox tidigare så mina kunskaper är inte så bra ännu, jag blev rekomenderad att köpa av psxcare genom polare.. ganska många som köpt från er och det har funkat bra så jag hoppas det går bra för mig också

    Har ett DUO-X2 chip med Cromwell bios inlagt.. eller snarare hur kollar jag om jag har Cromwell? Iaf antar jag att jag har det. (fick min xbox efter den 1:a juli..) Igentligen känns det som att jag betalat för något jag inte ville ha, eftersom jag lade min order innan 1:a juli så antog jag ju att det skulle vara det "gamla" bioset pålagt.. Jag kan ju inte veta när själva varan paketeras.

    Nåval, startar jag x-boxen så visas Gentoox loader up, och efter en stund så kommer dashboard MythTV.

    Problemet är att jag inte ville ha det här bioset samt dashboard från början, och jag kan heller inte navigera runt i menyerna. Vare sig vid bootning där man får välja mellan typ dvd, native och en Pingvin eller senare i själva MythTV med de 6 olika valen.

    Jag har provat att testa ett spel och då går det bra att använda handkontrollen så det verkar som att denna kontroll ej är uppkonfad för mitt dashboard.

    Jag läste inlägget http://forum.psxcare.com/support/sho...light=raincoat .
    Dock så vill mitt bios inte läsa min bootbara cd där jag brännt in Raincoat. Har testat med 2 st olika cd skivor. Finns det någon som lyckats boota Raincoat från skiva?

    Hörde att man kanske måste sätta upp ftp och lägga in cromwell den vägen och sedan flasha över nätverket, hur ska man bäst gå till väga? Vill inte gärna förstöra något..

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Din XBOX går att accessa via FTP och TELNET

    Du kan ftp:a in det bios du vill ha, och använda telnet för att "komma åt" raincoat flashern.

    Nu måste jag tyvärr iväg för dagen, men om ingen annan hinner före skall jag skriva en guide för hur man gör mer steg-för-steg.

    Jag skulle inget hellre än fortsätta leverera xboxar färdiga med de bios och dashboards som många kunder fortfarande föredrar före LINUX varianterna, men tyvärr är det bäst att vi håller oss till rätt sida lagen så att vi har möjlighet att finnas kvar som företag och ge våra kunder den support dom behöver även i framtiden.


    Här är lite tips så länge:

    http://gentoox.shallax.com/modules.p...General+FAQ#65

    http://gentoox.shallax.com/modules.p...ownload&cid=10

    Jag har inte provat dessa själv, hinner ni testa innan mig så skriv något här!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack för ditt svar.
    Jag avvaktar nog tills det finns en enkel guide att följa. Det jag är orolig för är att jag gör något galet. T.ex har jag läst om att det finns "banker" på chippet, och finns det risk att jag skulle flasha fel bank? Hur vet jag vilket jag ska välja?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vilken bank man skall flasha behandlas i en av de övriga klistrade trådarna i denna avdelning...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ok tolkar det som att det är bank2 som jag ska flasha över, för ni lägger in cromwell default på den banken? Det är iaf inget bios jag vill ha kvar.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Nu har jag fixat det hela.

    Först kopplade jag in den mot min router, såg att den tog åt sig en ip-address. Drog hem putty och ssh'ade in på den. (telnet är avslaget..)

    Tog sedan hem bioset från min egen ftp server (ftp är avslaget) och använde raincoat för att läsa in bioset.
    Sedan var det bara att köra superdisc, formatera diskarna och dra in dashen.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Vilken BIOS använde du? Jag har nämligen precis sabbat ett chip, jag använde "flash disc" och "bios disc" som länkats till tidigare i denna tråd. Och jag la in "M8_LBA48_IGR_Q-06.bin" som är 256kB Och döpte om den till bios.bin (Jag har använt den förut för att uppdatera ett vanligt Duox2 chip och det har funkat bra). Men efter min flashning så startar inte boxen. men gör tre försök sen blinkar den rött. Vad är det som är fel? Är det fel storlek på biosfilen? Jag körde på bank 1 men det ska väl inte spela någon roll?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fel storlek. DUOX2 är 512K per bank
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Ja jag anade det.. Men det flashprogrammet jag använt förut har fixat till det själv. så jag tänkte att det borde funka med denna med.. Men jag har redan bränt ut en skiva med 512kB bios på, men inte hunnit testa den än..

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Flashbios 3.03

    Jag har försökt flasha mitt Duo chipp nu i Flashbios läge men inte lyckats..
    hur gör man i detalj om man vill göra som Rooen ????
    Detta skrev han i ett tidigare inlägg...

    Nu har jag fixat det hela.

    Först kopplade jag in den mot min router, såg att den tog åt sig en ip-address. Drog hem putty och ssh'ade in på den. (telnet är avslaget..)

    Tog sedan hem bioset från min egen ftp server (ftp är avslaget) och använde raincoat för att läsa in bioset.
    Sedan var det bara att köra superdisc, formatera diskarna och dra in dashen.

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag avvaktar nog tills det finns en enkel guide att följa. Det jag är orolig för är att jag gör något galet. T.ex har jag läst om att det finns "banker" på chippet, och finns det risk att jag skulle flasha fel bank? Hur vet jag vilket jag ska välja? Vilken BIOS använde du? Jag har nämligen precis sabbat ett chip, jag använde "flash disc" och "bios disc" som länkats till tidigare i denna tråd. Och jag la in "M8_LBA48_IGR_Q-06.bin" som är 256kB Och döpte om den till bios.bin (Jag har använt den förut för att uppdatera ett vanligt Duox2 chip och det har funkat bra). Men efter min flashning så startar inte boxen. men gör tre försök sen blinkar den rött. Vad är det som är fel? Är det fel storlek på biosfilen? Jag körde på bank 1 men det ska väl inte spela någon roll? Först kopplade jag in den mot min router, såg att den tog åt sig en ip-address. Drog hem putty och ssh'ade in på den. (telnet är avslaget..)
    Tog sedan hem bioset från min egen ftp server (ftp är avslaget) och använde raincoat för att läsa in bioset.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Använd sökfunktionen för att hitta dina svar det finns där var inte så lat av dig, man måste jobba lite själv åxå ibland
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. hur gör jag för att byta ?
    By El dego in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-14, 20:38
  3. Hur gör jag för att bränna SD i NERO Express6?
    By Daniel_25 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-25, 13:10
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. Hur gör jag för att flasha om mitt Matrix?
    By grantrytare in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 12:48

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •