Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Minishettis lr Falabella

  1. #1
    Oregistrerad Guest

    Exclamation Minishettis lr Falabella

    jag har tänkt att man kanske kan köpa en liten häst, men mest på skoj, så ingen borde tycka att jag är helt dum i huvet.

    Vi har ett förråd utanför huset på ca 2x3 m, det kan vara lite mer än tre, gillar inte att vara där så jag mätte inte så exakt. Men skulle det vara ett tillräckligt stort utrymme för en minishettis lr falabella? lr kan man ha dom i huset? man behöver bara fixa ett fönster till förrådet och kanske lägga såna där trälådor (såna som är ca 1 dm) över betonggolvet, och så hö och halm lr spån förstås. Så måste man ju röja ut allt, men det är mest dom fyra cyklarna och barnvagnen som står i vägen , så egentligen är det ju inte så mycket.

    Man behöver ju inte sadel och det, för man kan väl inte rida på såna där små? men man kan ju gå ut med den, lr hur? det finns en fottbollsplan av grus i närheten, för man ska väl inte trava på asfalt (lr galoppera). Men det är en sak jag undrar, ska man leda runt i träns lr grimma?

    Nu var det ju lite mer problem. Jag bor i Skogås och jag vet inte om det finns nån hage lr nåt där man kan ha hästen. Vi har bara lite gräs på gården, kan nån skriva hur mycket det behövs?? säker några km2...

    Så, här var frågorna?

    1. Räcker utrymmet och går det bra att göra så med golvet?
    2. Kan man ha dom i huset?
    3. Kan man rida på en minishettis lr falabella? men det är väl mest körning det handlar om?
    4. Träns lr Grimma när man leder runt?
    5. Hur stor hage behövs?

    PS. Behövs det egentligen nån hage?? man går ju ut med den kanske nån timme lr mer varje dag och då kan man ju ha plockat gräs, lr så kan jag stå och hålla i den så kan den vandra omkring på gården om man köper ett sånt där långt grimskaft? lr om man knyter fast den utanför ett tag och tittar till den då och då? ett till problem: Bredvid huset är det en backe, så det kanske inte är så bra...

    // Nyfiken om egen minishettis!

  2. #2
    Oregistrerad Guest

    Question

    nån som kan svara??

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kontakta en ridskola och ta ridlektioner samt skaffa hästvana i några år innan du ens börjar fundera på att köpa häst.

    Hästar trivs inte ensamma, dom är inga leksaker, och det finns massor med regler från jordbruksverket om hästhållning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Oregistrerad Guest

    Exclamation Svar till frågorna om shettis/falabella:

    1. Räcker utrymmet och går det bra att göra så med golvet?
    Nja kan inte riktigt reglerna det är bäst att du går in på någon site och kollar.
    Men det borde räcka gott och väl för två ponnysar om du delar
    upp det i två spiltor.
    Djuret (vilket det blir) har inga problem över att stå på betong.
    Det är bara att lägga över underlaget (halm elr spån över ett tunnt täcke av torv är bäst)

    2. Kan man ha dom i huset?
    Nej absolut inte, även fast djuret är litet så är det fortfarande en häst.

    3. Kan man rida på en minishettis lr falabella? men det är väl mest körning det handlar om?
    Det går inte att rida på dom alls om du väger mer en 15 kg, möjligen om du har en treåring som du har stor kontroll över när den rider. Små ponnysar brukar vara busiga och livliga. Körning är nog det du ska "ha" ponnyn till.

    4. Träns lr Grimma när man leder runt?
    Det beror på vad du har råd med, det är en smaksak men grimma funkar alldeles utmärkt.

    5. Hur stor hage behövs?
    Reglerna för stora hästar är ½ hektar, men jag tycker endå att du borde ha minst ett halvt hekatar till den lille ponnyn också.


    PS. Ponnyn ska INTE vara ENSAM, den behöver en kompis om dagarna.
    Tänk på att ponnyn är en häst och den behöver pysslas om VARJE dag.
    Om du inte har hästvana/ridvana så ska du absolut inte skaffa ponny elr häst.
    Om du inte har det borde du rida på ridskola i MINST två år och lära dig grundläggande saker om att rida och om skötning.
    Tänk på att mocka två dgr i veckan i hagen och varje dag i boxen/spiltan
    och att avmaska dom små liven.
    Du borde absolut prata med människor som har vana av ponny, kanske uppfödaren elller den förra ägaren. KÖP INTE ETT FÖL.

  5. #5
    Oregistrerad Guest

    Ska man skratta eller gråta?

    Ja, det är frågan.

    För det första det är en häst du tänker skaffa och ingen kanin. Har du hästvana? Hästar är flockdjur och ska inte vara ensamma. En häst ska/bör ha flera timmar ute i hagen varje dag. En hage är ett måste.

    Av hälsoskäl får man inte ha en häst i tätbebyggt område. Har du kontaktat din kommun?

    Om du nu tänker köpa häst så är det bra att veta att det kostar en slant oxå. Inköp av en mini ca 5000-15000 kr, halm eller kutter ca 200 kr /veckan, hö ca 3 kr/kilot, sedan ska du ju ha utrustning för körning som det lät ca 5000. Försäkring 1300 kr/år veterinäravgifter ca 500 kr/år om din häst inte skadar sig.

    Barn kan rida på en minshettis och de tar nog uppåt 30 kilo iallafall.

    Jag blev förbannad när jag läste din fråga, börja hjälpa till i något stall eller börja på ridskola så du vet vad du tänker ge dig in på. Men visst du kan vara okunnig inom hästbarnschen och vill få vettiga svar, men tänk en gång till innan du gör detta misstag!

  6. #6
    Oregistrerad Guest

    Ska man skratta eller gråta?

    Citat Original inlägg av Oregistrerad Visa Inlägg
    Ja, det är frågan.

    För det första det är en häst du tänker skaffa och ingen kanin. Har du hästvana? Hästar är flockdjur och ska inte vara ensamma. En häst ska/bör ha flera timmar ute i hagen varje dag. En hage är ett måste.

    Av hälsoskäl får man inte ha en häst i tätbebyggt område. Har du kontaktat din kommun?

    Om du nu tänker köpa häst så är det bra att veta att det kostar en slant oxå. Inköp av en mini ca 5000-15000 kr, halm eller kutter ca 200 kr /veckan, hö ca 3 kr/kilot, sedan ska du ju ha utrustning för körning som det lät ca 5000. Försäkring 1300 kr/år veterinäravgifter ca 500 kr/år om din häst inte skadar sig.

    Barn kan rida på en minshettis och de tar nog uppåt 30 kilo iallafall.

    Jag blev förbannad när jag läste din fråga, börja hjälpa till i något stall eller börja på ridskola så du vet vad du tänker ge dig in på. Men visst du kan vara okunnig inom hästbranschen och vill få vettiga svar, men tänk en gång till innan du gör detta misstag!
    Hej hopp, iväg i galopp

  7. #7
    Oregistrerad Guest

    Vi ska hjälpas åt att få det att fungera för Dig!!

    Hej Du som vill börja med liten häst!
    Kontakta mig: lantliv@brevet.nu
    Vi ska hjälpas åt att försöka att få det att fungera för Dig!
    Med vänligaste hälsningar!
    Lili-Anne

    Citat Original inlägg av Oregistrerad Visa Inlägg
    jag har tänkt att man kanske kan köpa en liten häst, men mest på skoj, så ingen borde tycka att jag är helt dum i huvet.

    Vi har ett förråd utanför huset på ca 2x3 m, det kan vara lite mer än tre, gillar inte att vara där så jag mätte inte så exakt. Men skulle det vara ett tillräckligt stort utrymme för en minishettis lr falabella? lr kan man ha dom i huset? man behöver bara fixa ett fönster till förrådet och kanske lägga såna där trälådor (såna som är ca 1 dm) över betonggolvet, och så hö och halm lr spån förstås. Så måste man ju röja ut allt, men det är mest dom fyra cyklarna och barnvagnen som står i vägen , så egentligen är det ju inte så mycket.

    Man behöver ju inte sadel och det, för man kan väl inte rida på såna där små? men man kan ju gå ut med den, lr hur? det finns en fottbollsplan av grus i närheten, för man ska väl inte trava på asfalt (lr galoppera). Men det är en sak jag undrar, ska man leda runt i träns lr grimma?

    Nu var det ju lite mer problem. Jag bor i Skogås och jag vet inte om det finns nån hage lr nåt där man kan ha hästen. Vi har bara lite gräs på gården, kan nån skriva hur mycket det behövs?? säker några km2...

    Så, här var frågorna?

    1. Räcker utrymmet och går det bra att göra så med golvet?
    2. Kan man ha dom i huset?
    3. Kan man rida på en minishettis lr falabella? men det är väl mest körning det handlar om?
    4. Träns lr Grimma när man leder runt?
    5. Hur stor hage behövs?

    PS. Behövs det egentligen nån hage?? man går ju ut med den kanske nån timme lr mer varje dag och då kan man ju ha plockat gräs, lr så kan jag stå och hålla i den så kan den vandra omkring på gården om man köper ett sånt där långt grimskaft? lr om man knyter fast den utanför ett tag och tittar till den då och då? ett till problem: Bredvid huset är det en backe, så det kanske inte är så bra...

    // Nyfiken om egen minishettis!

  8. #8
    Oregistrerad Guest

    ???

    Hm, ganska konstiga frågor. varför skaffa häst om man inte kan något om dem?
    För det första får inte en häst gå ensam, vet ej om det är lag på att de ska vara 2, men de är flockdjur.
    Sen är behöver de vara ute mycker mer än 1 h per dag.
    Det går att rida på en minishettis max vikten ligger runt 25-30 kg.
    Och ska man köra den måste man ha en vagn som passar en minishettis.
    Spilta får man ej bygga längre. Läste jag på jordbruksverket. Spiltor får bara användas till uppställning för kortare stunder, ej att "övernatta" i. Men har man ett äldre stall får de användas fattade jag det som.
    Har själv en minishettis som används som sällskap, och den har en helt vanlig box men har gjort den lite lägre så hon kan titta ut.

    Bor man inte på en gård ska man inte ha häst om man inte stallar upp den så klart. Och har man ingen kunskap eller erfarenhet så skulle man inte heller få skaffa sig en häst. Det nog därför så många hästar far illa för folk inte förstår vad de krävs för att ha häst.

  9. #9
    trevlig Guest

    man ska gråta

    man borde gråta över hästfolk i allmänhet inte över insändaren som frågar ärligt. Fortsätter insändaren att fråga sig fram och träffa rätt människor kanske den personen kan bli lika duktig som Hempfling blev på 3 år dvs ingen hästägare jag sett lyckas bli så duktig på ens i 50 år. Nu skriver han böcker och har eget samt kurser men enormt dyr att se på. finns några trevliga som är hästägare men mest de som tror att de kan nåt. egentligen rider de flesta dom halta och det är fullt hos veterinärerna för de tror sig kunna rida och sköta en häst. tålde inte medelsvår dressyr säger de och tål nu endast promenadridning. Har inte förstått att det ska vara dressyr för hästen och ingen rosettjakt eller spratteltävling.
    sköta hästen vet hästfolk i stora drag men struntar oftast i det av lathet eller lättja och vill bara typ tävla eller låter sina barn galoppera i vildaste galopp på bekostnad av hästens leder. Det ska vara roligt och skritta hästen eller leda vid hälta är inte ens intressant det är bara galopp och hinder som gäller. TYVÄRR. Mamman får ta hand om pållen om den är sjuk typ. Finns några låtsas intresserade och ett fåtal sanna djurvänner.
    Ridskola lär man sig inget på och det märks på alla skänkeldöda hästar. Lärarna borde gå en kurs i kommunikation med hästar innan de ger ut ridlektioner då det borde vara kommunikation istället för tortyr för att få dom att utföra något eller det viktigaste lärs inte ut kan man säga. En häst känner en fluga annars är det nåt fel. Därför är de skänkeldöda och vill inte eller tvärtom springer av rädsla. Finns några kruthästar som inte rubbas i psyket men glada kan jag inte hålla med om att hästarna är. Min erfarenhet säger att insändaren borde söka sig till människor inom lantbruk/hästnäring. Okej jag är hästägare men ingen rosettplockare eller spratteltävlare.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •