Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Xbox trådlöst med DWL-G810

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Angry Xbox trådlöst med DWL-G810

    Hepp!

    Har ett dunderproblem som någon vänlig själ gärna får hjälpa mig med! Jag tänkte utnyttja det fantastiska med trådlöst nätverk för att slippa lägga kabel i hela lägenheten. Kopplingen är som följer:

    Dator (Automatiskt IP) (Trådlöst)
    Router (DHCP)(Trådlöst)
    Xbox (Automatisk IP) Sladd till DWL-G810 (trådlös brygga)
    DWL-G810 (Statisk IP 192.168.0.30, Mask 255.255.255.0,
    D. Gway 192.168.0.1)

    Saken är den att min Xbox får aldrig någon IP-adress. Även om jag sätter bryggan till att köra automatisk IP. Routern kör dessutom en MAClåsning på IP-numrerna för att de ska få samma IP. Har provat tagit bort MAClåsningen men samma sak, inget IP till Xboxen.

    Är det någon som kan hjälpa mig? Börjar bli lite trött på att sitta och konfigurera om igen, igen och igen.

    MVH
    Kalle-Jojje
    Xboxamatör

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kör så enkel konfiguration som möjligt mellan dlinkprylarna. Just G810 (använder sådan till min egen xbox just nu) har extremt buggig programvara tyvärr (har iofs inte kollat efter uppdateringar på flera månader) som gör att den inte fungerar i 108Mbit läget eller med de senaste krypteringsmetoderna (kommer inte ihåg förkortningarna just nu) (f-n vad med paranteser). Börja med att köra helt utan kryptering om du vågar i ditt nätverk, sedan kör du med shared key.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Konfigurationen?

    Har provat utan någon kodning alls men det funkar fortfarande inte. Hur har du konfigurationen av DWL:n resp Xboxen? DHCP på båda eller statisk IP på någon/båda? Kan det ha någonting att göra med att den inte riktigt får kontakt förrän efter ett tag? Jag gick in i vanliga xbox settings på wireless och då tog det ett litet tag innan han kom upp i 54MBit/s. Innan låg han på low i mottagning och 1.0MBit/s.

    /K
    Kalle-Jojje
    Xboxamatör

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kör statiska adresser på dlink prylarna, xboxen kör dhcp.

    Accesspunkten i nätverket dwl2100ap är inställd på "Super G without turbo" (dvs 54mbit), 802.11g Only. Encryption är Shared key.

    Om du inte har accesspunkt utan bara kör direkt mellan nätverkskort i pc:n och G810:an så skiljer det sig nog en del mellan våra inställningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Dash?

    Hej!

    Har konfigurerat med enklast möjliga men han vill ändå inte. Vad kör du för Dash om man får fråga?
    Kalle-Jojje
    Xboxamatör

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Startar med gamla hederliga evo-x, men använder avalaunch, xbmp, xbmc osv allt efter vad som är bäst för tillfället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Börja med att kolla bryggan, sätt din PC med statisk IP på
    DWL-G810.

    Och sen som Hansi skriver.:

    Ofta krypteringen (WEP/WPA) som stökar till det.
    Har testat flera budget routrar / accesspoints, och förvånansvärt nog kan detta ställer detta ofta till det.

    Tex. en D-link router jag testade fungerade ett tag, sen slutade DHCP servern fungera, och till sist ingen åtkomst alls.
    Omstart hjälpte i ca. 30 minuter, sen var det bara att börja om.

    Så har du störningar / problem, av med krypteringen.
    Vill nån roa sig med att avlyssna trafiken så varsågod, den risken får man ju leva med även om man använder den lättknäckta WEP/WPA krypteringen. (Visst kan man använda den utökade WPA krypteringen, som ger någotsånär skydd, men då ska man ha en AD domän osv. osv..)

    Åtkomsten vilket det är det väsentliga kan man ju ändå reglera med MAC adresser.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tack för alla tips!

    Har dock inte fått det att fungera även när jag kör open system. Det är ungefär som att det tar för lång tid för DWL-G810 att få kontakt med routern. Går jag in i MS Dashboard så står det 1.0MBit/s och low. Efter ca 2 minuter står det däremot 54MBit/s och Good. Har satt ner routern till Super G endast.

    Börjar bli trött på detta så snart blir det väl att ta till hammarn och kabelklammer igen...
    Kalle-Jojje
    Xboxamatör

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Uppgradera firmwaren till den senaste först av allt, det borde lösa många problem då dom äldre har väldigt många buggar. (använd firmwaren från dlink.se)
    Last edited by scorp1o; 2005-11-08 at 00:50.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, jag uppdaterade nyligen min 810:a och accesspunkten. Nu fungerar det riktigt fint mellan datorn och xboxen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Jag har oxå problem med att hålla kontakten uppe mellan routern DGL-4300 och access punkten DWL-G810 har provat alla möjliga inställningar och uppdaterat firmware men vette katten varför nätverket kopplas ner så fort jag ska föra över saker från PC till Xboxen.
    Är det någon som har någon bra lösning.
    Hansi du får gärna upplysa mej vilka inställningar du har gjort och vilka program du kör för att föra över filer m.m

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kör "alla" program, t.ex. flashfxp, quix, avalaunch, xbmc osv

    Shared key, 128bit WEP

    Auto mbit/s

    Super G without Turbo

    Prova ändra till without Turbo, har för mig att det krånglade för mig när jag körde med turbo.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    105
    Respekt
    21
    Tänkte dra igång den här gamla tråden igen då det kommit ny firmware till G810 nu!

    Passa på att ta hem den från dlink.se här:
    http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJ...7n1KLiKEsWseLZ

    Tänkte kolla en annan grej med er. Jag har min trådlösa brygga kopplad till en dlink switch så att 2 vanliga xboxar + en xbox 360 ska få tillgång till den. Men det funkar inte riktigt som jag tänkt det.

    Jag blir tvungen att rycka ut nätsladden till den trådlösa bryggan varje gång jag ska använda den till en ny enhet. Det går alltså bra att köra t.ex 360n i flera omgångar, men när jag sedan ska koppla upp någon av xboxarna så blir jag tvungen att rycka nätsladden.

    Är det någon som har en lösning på detta? Vad kan det bero på? Jag kör senaste firmware från dlink samt Super G With Dynamic Turbo. Har även provat att köra utan Turbo.

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    105
    Respekt
    21
    Själv är bäste dräng heter det visst :-)

    Har nu hittat svaret på min fråga. För er som är intresserade kan jag säga att D-link DWL-G810 endast fungerar som trådlös brygga för EN enhet i taget.

    Det fungerar alltså inte att koppla till en switch för att på så vis låta flera enheter nyttja bryggan. Detta beror på att DWL-G810 och många andra bryggor endast kan hantera en MAC-adress.

    Som tur var kunde jag lämna tillbaka min brygga och istället köpa 2st D-link DWL-2100AP. Dessa accesspunkter har löst mitt problem och genom att koppla en av dessa accesspunkter till en switch som i sin tur är kopplad till mina x-boxar m.m och den andra accesspunkten kopplad till min trådlösa router så har jag fått till mitt drömnätverk :-)

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Just därför brukar jag ofta rekommendera att man köper en extra accesspunkt istället för den extremt bantade G810 - det skiljer ju oftast bara någon hundralapp i pris.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Trådlöst nätverk med USB adapter för XBOX
    By PussyWagon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 13:32
  2. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  3. Kan jag köra xbox live med min xbox?
    By Nijo in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-26, 22:08
  4. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •