Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Ta lös moderkortet.

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0

    Ta lös moderkortet.

    Började att skruva isär min xbox idag, att ta bort dvd`n och hårddisken var enkelt men alla kontakter på moderkortet
    sitter ju så hårt. Vågar man dra i kablarna för att få loss dom?
    Är ju rädd att man ska förstöra nått, ska man kanske lämna in till en som kan?
    Men då spricker min budget också, med 500kr.

    Är statisk elektricitet(stavning) nått man behöver oro sig för om man ska löda själv?

    Är det svårt att flasha ett smartxx?
    Är det lätt att flytta över allt i en xbox till ett annat skal?

    En sak till, är det lätt att byta ut fläkten eller behöver man plocka bort moderkortet för det?

    (visste inte riktigt vars jag skulle fråga)

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man skall dra så lite som möjligt i kablarna och så mycket som möjligt i kontakterna...men dom tål mer än vad man vågar tro första gången :-)

    Se till att jorda dig ofta genom att ta i t.ex. ett värmeelement och ha inte olämpliga kläder på dig som alstrar mycket statisk elektricitet.

    SmartXX är mycket lätt att flasha.

    Flyttar du moderkortet till ett annat skal så kan det kortslutas om skalet var till en annan version. Kolla alla jordanslutningar/upphöjningar i bottenplattan.

    Fläkten går nog att dra loss utan att man tar bort moderkortet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    38
    Respekt
    0
    Här kan du se hur du plockar isär xboxen: Hack in the box

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Tack för svaren.

    Men det blir nog så att jag lämnar in den.

    Eller så köper jag en lödfri adapter, för då behöver man väl inte ta lös moderkortet?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det brukar gå att montera utan att ta bort moderkortet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Kan du rekommendera nått bra lödningsfritt chip Som sitter bra?
    Helst ska man kunna ha flera bios så att om man råkar göra nått fel så går det lätt att fixa.

    Hur funkar lödningsfri adapter till smartxx? Använder man inte en pcb recovery? Vad har den för nytta isåfall?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Xenium SP ICE brukar jag rekommendera om man skall ha ett bra lödfritt chip.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Jag skulle nästan hellre vilja ha smartxx så att jag kan sätta in en lcd.

    Är den lödfria version av smartxx sämre än xenium?

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    38
    Respekt
    0
    Du kan väl ha lcd oavsett vilket chip du har

    Personligen tycker jag i och för sig att det är j*vligt onödigt med lcd

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Jo självklart är det jävligt onödigt, men kul.

    Har för mig att det endast går att ha lcd till smartxx och X-ecuter 3.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det går att ha till fler chip. Välj X-ecuter 3 och frontpanelen med inbyggd lcd.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Nu ere ju så att jag har en v1,6b så då kan jag ju inte montera chippet utan att löda.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Låt oss löda det. Eller så tror jag x-ecuter släppt en lödfri adapter för x3 chippet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Tycker nästan att ni är lite dyra 500+ frakt framotilllbaka. Känner en som löder in chip för 500 och då lägger han också in bios.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kan också lägga in BIOS om du lovar att inte missbruka det för att kringgå kopieringsskydd på spel du inte har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse att starta...

    Pris inkl moms, och är det några problem så har vi personal på plats som kan svara på dina frågor under normala arbetstider....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Hursomhelst så är ni ändå 70kr dyrare på chip+lödning, och utöver det så kommer frakten, skulle gissa på 300?

    Men de e klart att jag vill att ett företag ska chippa å inte nån som jag inte ens känner, man får ju inte ens garanti.

    Jag tror ju inte att ni är villiga att sänka ert pris med ca 250?

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag får lite svårt att betala lön till mina tekniker då....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Hur får man lös panelen?
    By Red_fox in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 08:40
  2. Får inte lös hddn ^^
    By teeewb in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 14:42
  3. fel på moderkortet ?
    By toreskogman in forum Spiderchip
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 21:48
  4. Skruv under moderkortet!
    By denSiS in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 07:04
  5. Komma åt baksidan av moderkortet
    By Peter Ericsson in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 08:57

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •