Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Starthjälp?

Starthjälp?

Hej!

Fick precis mitt GC från PSXCARE, trevligt med snabb leverans!
    Min fråga är då.. Hur ska jag gå tillväga?

Behöver jag flasha något BIOS till ViperGC? Och gör jag det via programmeraren som följde med, eller med en iso-fil?

Har provat programmeraren på två bärbara datorer, utan något direkt bra resultat. Den vill inte hitta mitt ViperGC på någon av dem (Testat med/utan IRQ på LPT-porten, med/utan ECP, kabeln med det blåa upp och det blåa ner, allt utan resultat.)

Hittade ingen sån här information i forumet..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Har du tur så har teknikerna testat med cobra bios och glömt radera efter sig, kolla om det du vill skall fungera fungerar eller ej...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Njet, fungiert nicht. Får bara standardbilden och den läser inte min bootskiva. :/ Ska införskaffa fler skivor imorgon för o testa med dem.

Knepigt att jag inte lyckas hitta programmeraren med någon dator jag testat på än (med IRQ, utan IRQ, ändrat portadresser i BIOS/Win mm). Testade tillochmed den på Linux med vflash i 2.6 kerneln, men trots mitt fulhackande av koden funkade det inte. Håller på att leta efter en 2.4 kärna som snurrar på fint på nån av mina laptops innan jag testar igen.

har lusläst i stort sett varenda guide jag hittat på nätet, men det ser hopplöst ut

Unhappy

Hansi, förresten.. Testar ni så att det går att flasha med den programmeraren man får med, eller ni testar med egna? Är era burkar confade på något speciellt sätt? Något speciellt OS ni flashar med osv?

EDIT 050903 01.29:
    Nu har jag testat med samtliga burkar jag har i lägenheten (2st laptops, 3st stationära, skippade serversen) i Windows XP, Ubuntu, Debian, Knoppix (2.6.x och 2.4.x), samma resultat på alla (Viper GC not found)... Använde Viper_Loader.zip från forumet, samt hit-vflash-0.2. Allt detta försökande ger mig slutsatsen att:

1. Chippet funkar inte
    - eller -
    2. Programmeraren funkar inte

(Har testat med byglarna i alla inställningar kombinerat med kabeln vänd åt alla håll, tro mig, jag har spenderat hela kvällen sen 18.30 med att läsa forum, instruktioner och leta fram datorskrot i hela lägenheten).

Försöker få tag på någon i närheten (Skåne->Helsingborg - Landskrona - Malmö) så jag kan få testat en annan programmerare.

Måste säga att detta just nu känns aningen ruttet....
    Last edited by ph0x; 2005-09-03 at 02:51.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vi har en gammal trotjänare till PC som vi använder till allt som har med parallellportsprogrammering att göra.

Man skall inte försöka använda någon kabel, programmerarens kontakt sätter man direkt i pc:n.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Den har suttit direkt i på samtliga datorer, då jag inte äger någon parallellportskabel. Datorerna var allt från 1 till 7 år gamla, så jag misstänker mer och mer att det är programmeraren det är fel på. Den borde väl inte vara så kinkig?

EDIT:
    Har testat på ytterligare två datorer, denna gången med en original GC-skiva i (Zelda Promo Disc) och en annan strömförsörjning. Fortfarande samma resultat, så jag börjar tvivla på att programmeraren är hel, eller att chippet fungerar. Ska labba lite vidare med fler inställningar här...

EDIT2:
    Det är hopplöst, dock kände en polare någon som också moddade GC, så jag får ta dit den där o se om han får rätt på den.
    Last edited by ph0x; 2005-09-03 at 17:54.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner