Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Frågor ang. NTSC-maskin

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0

Frågor ang. NTSC-maskin

Hejsan!

Har precis införskaffat en amerikansk Xbox (NTSC) och skall strax löda in ett DuoX2-chip. Är det något speciellt jag behöver tänka på för att kunna använda en NTSC-box fullt ut (skillnader mot PAL, dvs)?

Angående nätspänningen så antar jag att det enda som behöver göras är att skaffa en "reseadapter" till pluggen - rätta mig gärna om jag har fel?

Jag skall dessutom köpa en RGB-kabel, detta borde väl lösa eventuella färgproblem som kan uppstå annars?

Tacksam för svar!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    En reseadapter brinner (och lär döda xboxens nätdel) eftersom den inte är gjord för kontinuerligt bruk. Du behöver en klump på minst ett kilo. Byt nätdel istället, 500:-

När du chippat boxen kan du ställa in den till PAL 60, då får du alltid färg. Men RGB ger bättre bild.

Ändrar du lite i eeprom så blir boxen europeisk, t.ex. startar europeiska originalspel med chippet avstängt. Enda skillnaden är alltså nätdelen och informationen i eeprom...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    Tackar och bugar för snabbt svar!

Ojsan, vilken tur att jag inte gav mig in på någon liten reseadapter då. Går det att lösa på något sätt utan att köpa ny nätdel? Med 500 kronor i extra utlägg på boxen blev det en mycket dyr affär, vilket jag ville slippa undan genom att beställa den från vårt land i väst. Definiera gärna "1-kilos klump"

Eftersom jag inte har någon som helst avsikt att köra några originalspel, utan bara mina backups på dem, så behöver jag heller inte pilla något på eepromen.

Dock kanske det vore bra att göra en backup på sistnämnda i vilket fall som helst, för säkerhets skull - går detta att göra utan en extern eeprom-läsare?

För att göra ett litet avstick i trådens aktuella ämne; går det att göra backups av sina originalspel på själva maskinen i fråga? Självklart skulle jag ju kunna göra det på datorn och skicka över via FTP, men ett "touch and go"-program för något sådant skulle vara riktigt smidigt!
    Last edited by tanuki; 2005-09-17 at 13:35.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du behöver inte ta ur eeprom för att ändra den/göra backup, du gör det med program på xboxen. Och du kan spela originalspel från alla regioner när den är chippad, ville bara förklara att det var mycket enkelt att ställa in den så att den fungerar precis som en europeisk, du kan t.o.m. plocka bort chippet när du väl gjort ändringarna i eeprom så fungerar den som en svensksåld original :-)

Du måste ha en 110V konverter som klarar av att ge 150W kontinuerligt. Dom brukar väga c:a 1 Kg...

En sådan lär du ändå få betala c:a 500:- för så det är lika bra byta nätdel. Du kan säkert få tag på en billig från någon som lött sönder sin xbox. 500:- = ny från vår webshop.

När man gör backup så använder man xboxen för det, då det bara än den som kan läsa skivorna... Läs lite i guiderna.

Du tjänar inget på att beställa en XBOX i USA, dom kostar ju för tusan bara 1400:- på elgiganten...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    Ok, det lutar starkt åt ett nätaggregat från er butik. Såg nu i en annan tråd i forumet att en kille hade gjort samma sak som jag (importerat en Xbox från staterna) samt försökt få det att funka med en reseadapter.

Hans nätagg säckade ihop, precis som du sade

Då undrar jag om det följer med en nätkabel vid order? Hittade nämligen ingen sådan bland "kablar"-avdelningen i shopen!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Säg till när du beställer så skickar jag med en nätkabel i paketet.

Liknande diskussioner

1. Bilden skakar med NTSC
    By Decept in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-10-25, 23:53
  2. Säljes: NTSC Gamecubepaket
    By superboss in forum Gameboy hårdvara
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 15:19
  3. NTSC med en 50hz tv som stöder NTSC? (krångligt)
    By muppz in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 21:30
  4. Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-07-07, 10:41
  5. PAL - NTSC switch
    By Sheytan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-10-08, 22:44

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner