Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: rgb gör ingen skillnad för DVD?

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0

rgb gör ingen skillnad för DVD?

Hej alla..
    Hansi, jag läste dom där FAQ och dom var jätte bra.. men det var en sak jag reagerade på..

Är det verkligen så att en RGB kabel itne gör kvaliten bättre för dvd filmer på svenska playstation?

Jag ahr ett nytt PStwo v. 12 .. det är min enda dvd spelare som jag ahr till min tv.. Så isåfall om det stämemr att det tine spelar någon roll med rgb kabel så kanske det itne är så viktigt att läga amssa hundralappar på en bra guldpläterad rgb kabel som jag ahde planerat... då behöver man ju kanske bara en helt vanlig kabel helt enkelt..

Har jag rätt eller ska ja satsa på nån fet kabel som äger istället?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Borde bli grön tråkig bild med rgb vid dvd uppspelning, om man inte ändrat på ps two jämfört med tidigare modeller av ps2. Om man inte chippar såklart, då är detta "fixat"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    aha... Löser det sig med ett crystalchip ..?
    plus att jag förstår ändå inte.. Blir bilden bättre med rgb kasbel eller inte ( för dvd film genom ps2 ) ?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Bilden blir bättre när du kör chippat, kör du ochippad blir bilden skarp och fin men tyvärr bara med grön färg...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    Asså så man ska inte ha rgb kabel om man ska se på dvd film genom ps2 ??

vafan står ju i manualen och allt att man ska ha rgb kabel då det är bäst och då kan man välja progressive scan och si och så .. ??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan inte välja progressive scan med rgb-kabel, däremot fungerar det finfint med kompoentvideokabel (yb/pb/rb - eller vad det nu var för bokstäver...)

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    hm....
    Gud asså.. jag blir så snurrig... jag har köpt mitt pstwo slim för några dagar sen och de3t kommer tillbaka från chippning imorgon..
    Har även köpt en ny och bra TV. Suttit nu flera dagar och kollat igenom nätet efter rätt kablar och saker hit o dit o bla bla.. Ja blir galen tillslut..

Hansi.. Ja skulle verkligen uppskatta om ja fick prata me dig 5 min på telefon... Bara ställa några snabba frågor angående det här.. blir sås vårt o förstå sammanhangen annars..

Vore skitsjysst om du ahde tid med det och isåfall bara pm:a ett mobilnummer till mig eller vad som helst.. vore skittacksam!!

Har ringt massa supporter och sånt o ingen har egentligen koll eller lsut o hjälpa om man säger så..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du har en vanlig tv så kör med en vanlig RGB-kabel till scartingången så blir allt jättebra.

Om tv:n är av lcd/projektionstyp med komponentvideoingång (nä, inte RGB, utan samma kontakter som röda och vita man har i t.ex. stereon, men dom är röd/grön/blå eller nåt) så kör med en "komponentvideokabel" så skall det gå att göra gran turismo 4 med progressive scan...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    okej härligt.. japp ja har en vanlig tv.. har bestämt mig nu för en RGB kabel.. ringde in till självva tillverkarna av produkten som var joytech.. såg deras produkt med guldpläterade kontakter..

de sa att den gör kvalitetsskillnad på alla signaler från playstationet.. och då även dvd filmer.

wow kan man köra progressive scan för spel med? fan va fett...

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    Hansi ..
    PSTwo har stöd för progressive scan. Mit TV har stöd för progressive scan. Min RGB kabel som är guldpläterad och fulländad har stöd för progressive scan...

Så varför kan jag itne välja progressive scan när jag ser på nya DVD filmer?
    Finns inte det valet att välja ens i setup menyn..
    Vet du, eller någon annan, vad som kan vara fel?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Med risk för att låta som en gammal grammofonskiva som hakat upp sig...

Du skall använda en komponentvideokabel (yb/pb/rb), inte rgb-kabel för progressive scan. Och bara för att det står "progressive scan" någonstans i tv:ns reklamblad behöver det inte betyda att den har stöd för att koppla in progressive scan videokällor (finare dvd-spelare, xbox, endast via yb/pb/rb, tre separata kontakter) utan kan lika gärna betyda att tv:n har en inbyggd videoprocessor som gör om vanliga videosignaler till progressiv bild.

Registrerade
    Sep 2005
    Respekt
    0
    aha.. nu fattar jag hansi..
    såg en riktig komponentskabel nu.. massa sladdar.. finns tine uttag för det i min tv ju.. jävla kansbollar som skriver ut att den kan köra progressive och itne ha riktiga uttag för det då ? äh skitsamma.. får nöjja mig då... är ju så kvalitetsfåfäng..
    tack för hjälpen

Liknande diskussioner

1. Hjälp, jag får inte något 5.1 ljud, vad gör jag för fel?
    By xscream in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 14:00
  2. Smartxx Något trix för att boota från DVD
    By svelov5 in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 21:15
  3. Inställning av 4:3 16:9 ingen skillnad
    By tomte7 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 08:57
  4. Vad gör jag för fel?
    By Oxito in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-09-26, 21:40
  5. Hur gör man för att flasha med nya bios