Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Nybörjare på PSP

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Nybörjare på PSP

    Tjena.

    Jag hade tänkt att köpa en PSP inom kort. Jag vet att det finns spel att laddaner på Internet, samt så tänker jag ha den till att lyssna på musik och se på film. Vad ska man då använda för firmware för att kunna göra allt detta på en gång?

    Jag undrar också hur det ser ut med HDD/Minneskort på marknaden. Jag skulle behöva en stor HDD förmodligen om jag ska få plats med både spel och film.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    34
    Respekt
    20
    då ska du köpa en med firmware 1.5. Men nu spelar det inte så stor roll efter som du kan göra om dom, dät är bara att ladda ner en downgrader från tex piratebay.
    Om hdd/minneskort ... just nu är vell det största minneskortet på 2 gb som ligger runt 1700 kr .. jag har ett på 1 gb som kostade 900 kr ... men om du väntar lite så kommer det komma ut en hdd på 4 gb som man sätter i på batteriet, då blir det ochså bättre battei tid. Ett spel kan ta mellan 150 - 600 mb. Filmerna som man gör om elr laddar ned till mp4 format tar kanske 400 mb .. så om du vill ha allt på en gång skulle jag rekommendera att vänta lite tills hdd på 4gb kommer ut .. det är "datel" som kommer att släppa den och den kommer kosta elr kostar om man beställer nu 248 dollar.

    http://www.engadget.com/entry/1234000260062249/

    Här kan du se lite mera om den.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Vad går göra/går inte göra i 1.5'an genemot 2.0'an? Surfa på Internet, går det på båda?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Om du ska surfa är det 2.x som gäller. Browsern till 1.5 suger.
    Du får tänka efter vad du vill göra på PSPn. Ska du spela nerladdade spel & kunna köra homebrews är det 1.5 som gäller men om du är som mig att du har råd med 300-340:- per spel (endå så få spel som är bra) och mest tittar på film & surfar på PSP så är det 2-x som gäller...

  5. #5
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Uppdatera till 2.0 så kan du ju i alla fall spela några spel som quake 1 och sms emulator + ha chans att nedgradera om du skulle ångra dig.

    Btw. tycker jag nog webbrowsern egentligen bara en en grej man kan skryta med att man har i fickan, att surfa på psp'an är helt kasst enlig mig om man inte har tangentbord och en externa skärm så att man slipper skrolla som en galning. Plus att webläsaren inte har stöd för flash och javascript viket jag skulle tyckt vara det enda lockande med webläsaren. Så det bästa med 2.0 måste endå vara avc codecen.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Då gör du nått fel när du surfar för jag tycker det går as bra! Det går fort att skriva när man vant sig. Det här inlägget skriver jag på mitt PSP.
    Ställ in browser på att visa small text & just fit så behöver du bara scrolla nedåt, inte i sidled!

    Browsern klarar visst java. Det har den alltid gjort...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Kommer det inte en version där man både kan spela hemladdade spel samt surfa bra osv? Alla dessa hackers borde väl knäcka skiten någon gång så många timmar de jobbar med sånt.

    Citat Original inlägg av Fruktsoda
    Så det bästa med 2.0 måste endå vara avc codecen.
    Ursäkta om jag låter skitdum nu, men vad är avc codec?



    En sista fråga, hur är det med "filmtittning" (jävlar, kom på ett nytt ord!) på 1.5 gentemot 2.0 för just att se film och spela är jag nog mest intresserad av. Kanske även Internet.
    Hur fungerar Internet förresten? Kopplar man in en nätverkskabel från ett ADSL-modem och kör eller är det nåt inbyggt skit?
    Last edited by juan1904; 2005-10-19 at 12:16.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Visst kommer dom säkert få till det också men det kommer nog ta tid. Det blir ju svårare & svårare ju mer Sony täpper till hålen.
    Ska bli intressant att se hur lång tid det tar att knäcka Xbox360. MS har ju sagt att det är ohackbart...

    AVC är en mp4 decoder typ som divx/xvid till avi...

    Du kan ju inte använda AVC med 1.5 men annars funkar det bra.
    Internet kan du bara köra trådlöst (WiFi). Bara skaffa en trådlös enhet (router, accesspunkt eller anna enhet) som klarar b (11Mbits) så går det hur bra som helst. PSP har inbyggt trådlöst nätverkskort...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    ktd

    Man kan alltså inte se på film över huvudtaget på 1.5'an? Eller iallafall inte filmer man har på datorn och för över?

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Jo då, men inte kodat med AVC utan "vanlig" mp4... Det blir jäkligt bra det med!
    Last edited by ktd; 2005-10-19 at 16:56.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Varför kostar PSP'n ca 2800 SEK här på psxcare medan den kostar nästan tusenlappen mindre på SIBA? Så mkt fördelar kan man väl inte få genom att köpa på psxcare?


    Dessutom har jag hört att det är en hel del som fått många döda pixlar på sina skärmar. Någon som har problem med det här?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Här kan ni se en jämförelse mellan vanlig mp4 och AVC kodad mp4...
    http://www.pspupdates.qj.net/sugorec_3_20051019.jpg

    Rätt stor skillnad...

  13. #13
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ktd
    Rätt stor skillnad...
    Tänkte just motsatsen...
    ktd: du måste ha ögon som en falk

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Dom kallar mig "Falken-som-ser-bättre-än-alla-andra-falkar" borta i indianland...

  15. #15
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ktd
    Dom kallar mig "Falken-som-ser-bättre-än-alla-andra-falkar" borta i indianland...
    hehe

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Angående prisskillnaden på psxcare gentemot t ex Siba då som jag nämnde i ett inlägg ovan. Vad beror detta på?

  17. #17
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av juan1904
    Angående prisskillnaden på psxcare gentemot t ex Siba då som jag nämnde i ett inlägg ovan. Vad beror detta på?
    Det är väl samma sak som varför kostar icas pasta mer än konsums?? Det finns inga fördelar psxcares psp gentemot sibas bara psxcare är helt enkelt är litet dyrare. Om du vill pruta så skulle jag tipsa på att gå till butiken och prata med hansi.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Och en sista fråga (innan allting är någorlunda klart). Hur är det med döda pixlar? Har hört att en del haft problem med det. Är det något ni erfarat hittills?

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köper man psp av oss så är den nergraderad till firmware 1.50, och du får garanterat bättre bemötande av oss än från siba när du har frågor om lite mer udda användningsområden för psp.

    Sibas affärside går f.ö. ut på att sälja elektronik utan någon större förtjänst men istället tjäna pengar på att lura på folk onödiga försäkringar. Vår affärside går ut på att tjäna pengar på det vi säljer och kunna motivera lite högre pris än "billigast i stan butikerna" genom att erbjuda mervärden i form av support, "trevliga udda funktioner" osv :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av juan1904
    Och en sista fråga (innan allting är någorlunda klart). Hur är det med döda pixlar? Har hört att en del haft problem med det. Är det något ni erfarat hittills?
    Jag har 1 pixel som har fastnat, men den ser man bara när det är totalt mörkt i rummet och och skärmen visar en mörk scen. Men några döda (alltid svarta) pixlar finns inte.

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Jag har inga döda pixlar eller några som fastnat...

  22. #22
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    PSP'erna med 20 döda pixlar är bara en myt...

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Okej grabbar, tack för alla svar, nu blir det nog till att inhandla en PSP. Såg på Sibas hemsida att man kunde få NFS samt PSP Valuepack för 2500 :-, riktigt fint pris! Sedan blir det till att invänta 4 GB Hdd'n.

    Förresten, spelen i nuläget är ganska dyra ju, 450-550 :- på *********. Någon i ett tidigare inlägg sa 300-350 :-.

    F.ö vore det ultimata om man kunde få en fin webbrowser, fin kvallitét på filmerna samt spela hemladdade spel i en och samma firmware. När kommer detta komma?

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av juan1904
    F.ö vore det ultimata om man kunde få en fin webbrowser, fin kvallitét på filmerna samt spela hemladdade spel i en och samma firmware. När kommer detta komma?
    Den 3e februari 2006... eller tidigare eller senare...

  25. #25
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av juan1904
    Okej grabbar, tack för alla svar, nu blir det nog till att inhandla en PSP. Såg på Sibas hemsida att man kunde få NFS samt PSP Valuepack för 2500 :-, riktigt fint pris! Sedan blir det till att invänta 4 GB Hdd'n.

    Förresten, spelen i nuläget är ganska dyra ju, 450-550 :- på *********. Någon i ett tidigare inlägg sa 300-350 :-.

    F.ö vore det ultimata om man kunde få en fin webbrowser, fin kvallitét på filmerna samt spela hemladdade spel i en och samma firmware. När kommer detta komma?
    Ville bara varna dig för nfs, det är kanske det sämsta spelet just nu till psp'n...

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    83
    Respekt
    20
    Japp NFS till psp suger hårt, ska det vara någon racing till psp:n ska det vara Ridge Racer!

  27. #27
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Lizzie
    Japp NFS till psp suger hårt, ska det vara någon racing till psp:n ska det vara Ridge Racer!
    Jag har både ridge racer och burout och kan konstatera att Burnout är lätt 10 ggr bättre än ridge racer.

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    83
    Respekt
    20
    Ok, det kanske blir att ladda ner Burnout, om den är så bra

  29. #29
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    322
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Lizzie
    Ok, det kanske blir att ladda ner Burnout, om den är så bra
    Bra roligt är det, även om det kanske inte är något underverk.

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Bilspel är inte bra på PSP tycker jag. Ingen skön känsla... Inte som RalliSport Challenge 2 till boxen presis...
    Enda bilspel (om man nu kan kalla det) som jag tycker funkar bra är Grip Shift.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. DS och PSP Emulator?
    By Zimpan in forum Emulatorer
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 22:37
  2. Inlägg: 86
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 11:05
  3. Vit PSP
    By Lizzie in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 09:42
  4. Webbsida med PSP designad för PSP 2.0 browsern.
    By ktd in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 01:02
  5. Nybörjare
    By bermat in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2001-12-18, 22:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •