Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Trasig Xbox?

Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Borås
    Respekt
    21

Trasig Xbox?

Hej.

Jag har ett xbox som beter sig väldigt konstigt:

När det varit igång en stund så hänger det sig (sällan) eller så stänger det av sig självt (oftast). Efter en liten stund verkar det som att det försöker starta upp igen...sen håller det på så. Den håller sig igång kortare tid för varje gång den startat upp. När det hållit på ett tag så kommer den knappt in i dashboarden innan den dör.

Efter att den dött första gången händer INGET när jag trycker på ON/OFF eller EJECT-knapparna. Enda sättat att få det att sluta är att dra ut sladden. Sedan måste jag låta det kallna en stund annars fortsätter den bara sin start/stäng av-loop.

Har det stått kallt länge så kan man hinna spela 15-20 min innan det dör.

Det sitter ett chip i som är märkt X2.6...
    Jag har provat att plocka ut chippet och starta "original" = samma symptom när den stått i MSDash en stund.
    Jag har även provat att starta utan hårddisken och låta den stå i fel-läget = samma symptom.
    Jag har även flashat om BIOS till "x2_5035_v16plus_512k"...jag antar att det inte är ett X3-chip som vill ha 1MB BIOS.

Nån som vet vad detta kan bero på? Är moderkortet eller nätdelen trasigt? Hur vet jag vilket isf?

Tacksam för svar.

///CTM

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Låter som något värme relaterat.
    Kolla temperaturen i tex XBMC.
    Om temperaturen verkar hög 70+ så kolla om fläkten snurrar och att det inte är massa damm i lådan och prova att plocka bort kylflänsen på CPU:n och lägg på ny pasta.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Borås
    Respekt
    21
    Temperaturerna ser bra ut, inget damm och fläktarna blåser på...

Kan X2.6 funka dåligt med v1.6?...Och gjorde jag rätt när jag lade in ett 512KB-BIOS?

Om det är problem med chippet vet jag inte vilket forum jag ska leta i...2.3 Lite/Pro och X3 verkar inte matcha X2.6....=)

Tack för svar. //CTM

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Köp kylsprej, kyl ner olika sektioner av moderkortet/nätdelen tills du hittar området som mår bra av att bli nerkylt. Kolla alla lödningar, säkert någon ytmonterad komponent som lyfter sig lite när det blir varmt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Borås
    Respekt
    21
    Ok. Ska testa detta. Tackar!

Liknande diskussioner

1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  2. vet inte vad jag skall göra...