Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 42

Diskussion: Streama från nätverkshårddisk?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20

    Streama från nätverkshårddisk?

    Hej, någon som vet om det är möjligt att streama från en nätverkshårddisk som är kopplad till en router, utan att någon pc är påslagen. Finns det nätverkshårddiskar som har egna IP nummer i nätverket?, det måste väl vara en förutsättning.

    Om det är någon som vet någon modell som klarar det skulle jag vara tacksam om ni berättade vilken det är, så ska jag nog skaffa en sådan..
    mvh...

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Den här funkar bra.
    http://www.linksys.com/servlet/Satel...VisitorWrapper

    Man kan köra usb-diskar, förr så klarade den inte av ntfs men det gör den nu. Man kan bygga om den till en webserver, ftp eller mail. Linux-baserad. En riktigt liten kanongrej.

    Här finns lite info från dustin:
    http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070492

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Undar om denna fungerar? http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070492
    Dock står det på deras hemsida att den gör en mirror av all data som lagras, innebär det att man bara får halva lagringsplatsen i praktiken?

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Den fungerar.. man kan själv välja om den ska spegla eller inte. En mycket bra sak enligt mitt tycke. Jag streamar själv all musik och film från en sådan.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av BigStream
    Den fungerar.. man kan själv välja om den ska spegla eller inte. En mycket bra sak enligt mitt tycke. Jag streamar själv all musik och film från en sådan.
    Även med dator avslagen ? isåfall är den ett klockrent köp..

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Har någon provat en sånhär: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082562 ? Den verkar ju ännu mer klockren än den förra... Om man inte föredrar externa HDDs förståss

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Belsebubben
    Har någon provat en sånhär: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082562 ? Den verkar ju ännu mer klockren än den förra... Om man inte föredrar externa HDDs förståss
    Det var ju den jag menade, måste ha klistrat in fel länk. Det är den jag funderar på att köpa.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har kollat lite på nätverksdiskar. Det slutade med att jag köpte linksysen och en lacie 200Gb usb-disk. Det funkar alldeles utmärkt
    Efter ett tag la jag även in linux på den så nu har den en webserver också. Det är en riktigt kul liten sak.
    Den där netgear-varianten var inte intressant när jag kollade för man var tvungen att installera ett program på klient-datorn och den fungerar således bara till windows. Den kör dessutom ett eget filsystem så att det går inte att lyfta ut diskarna och sätta in i en dator.
    Jag tittade även på den här:
    http://www.datorbutiken.com/se/defau...d=ARGHD-363N-2 men efter att ha läst runt lite på diverse diskussionsforum på nätet är det någonting som gör att den inte fungerar tillsammans med xbmc.

    Så mitt tips är linksysen
    Har kört den en månad nu och är supernöjd.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Saken är den att jag har en 120 gigs hd, som jag gärna vill använda. Därför tänte jag att netgears lösning vore bra. Är det verkligen så att det inte går att streama till xbox från den? Att man måste ha datorn påslagen kanske man kan leva med, kan man dela ut filer från den på typ Dc?
    Hoppas någon som vet svaren på detta svarar...
    Svårt att hitta info av detta slag på nätet.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av spigo
    Saken är den att jag har en 120 gigs hd, som jag gärna vill använda. Därför tänte jag att netgears lösning vore bra. Är det verkligen så att det inte går att streama till xbox från den? Att man måste ha datorn påslagen kanske man kan leva med, kan man dela ut filer från den på typ Dc?
    Hoppas någon som vet svaren på detta svarar...
    Svårt att hitta info av detta slag på nätet.

    Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle gå att dela ut den som en vanlig share från din dator isåfall...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi
    Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle gå att dela ut den som en vanlig share från din dator isåfall...
    Får köpa hem en och testa, man kan ju alltid lämna tillbaka den om man inte är nöjd..

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21

    Netgear SC101 SAN

    Har en netgear SC101, har dubbla 500 gb i den och den funkar klockrent med min xbox... Streamear allt från den utan problem (bättre än från datorn)...

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av maqen
    Har en netgear SC101, har dubbla 500 gb i den och den funkar klockrent med min xbox... Streamear allt från den utan problem (bättre än från datorn)...
    Behöver du ha datorn påslagen ? eller går det utan pc?

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av spigo
    Behöver du ha datorn påslagen ? eller går det utan pc?
    Nä... Fungerar utan datorn... Man behöver dock googla lite då det inte funkar "right out off the box"

    Annars en klockren lösning då mina diskar knappt låter...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av maqen
    Nä... Fungerar utan datorn... Man behöver dock googla lite då det inte funkar "right out off the box"

    Annars en klockren lösning då mina diskar knappt låter...
    Låter ju bra, är den värmekänslig ? kan man gömma undan den i en garderob tex.

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Har du ett eget IP-nummer till burken? Trodde man behövde en viss programvara installerad på var klient, men jag anske är ute å cycklar. Hur ser din sökväg ut från din xbox?

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    87
    Respekt
    22
    maqen !!

    Jag skulle också vilja ha lite info angående Netgear SC101 / xbox (parametrar) m.m.
    Känns som det är det optimala, om det nu fungerar bra tillsammans...

    Tackar på förhand

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av maqen
    Har en netgear SC101, har dubbla 500 gb i den och den funkar klockrent med min xbox... Streamear allt från den utan problem (bättre än från datorn)...
    Då kan du gärna berätta hur man gör, eftersom man behöver ha en speciell programvara för att hitta Diskarna på nätverket!

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    87
    Respekt
    22
    Fortfarande ingen som har lite mera info om Netgear SC101 / xbox (parametrar) m.m.

    Är minst sugen på att köpa en, men man vill ju inte köpa grisen i säcken...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Skulle hellre köpa en Twix-M 3000U är ett bättre val har bättre SW & den senaste nyaste Twix spelar upp i HD kvalitet & har en RIKTIG HDMI kontakt inget fake som XB 360 har
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av maqen
    Nä... Fungerar utan datorn... Man behöver dock googla lite då det inte funkar "right out off the box"

    Annars en klockren lösning då mina diskar knappt låter...
    Skaffat en nu...hur gjorde man då??

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Har nu streamat från netgear sc101 ett tag, och det fungerar bra. Dock tappar mappen utdelningen då och då efter omstarter av datorn. Någon som vet vad det kan bero på?

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    87
    Respekt
    22
    En liten fråga spigo, är man tvungen att ha datorn igång, eller?

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Backen
    En liten fråga spigo, är man tvungen att ha datorn igång, eller?
    Ja såvitt jag vet, en snubbe högre upp i tråden påstår att det ska gå utan dator.

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    netgear 101

    Citat Original inlägg av maqen
    Nä... Fungerar utan datorn... Man behöver dock googla lite då det inte funkar "right out off the box"

    Annars en klockren lösning då mina diskar knappt låter...
    Hur ska man kunna komma åt den hårddisken utan att ha datorn på??

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Hur kommer man åt den , utan att använda windows utdelningen, det vill jag veta, då den tappar utdelningen varje gång datorn startas om..

  27. #27
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    105
    Respekt
    22
    Hej!

    Jag får snart hem en Netgear sc101 och undrar om, och i så fall hur, man kan streama direkt från denna till xboxen? Allt jag hittar på nätet säger att man endast kan få kontakt med sc101 ifrån en Windows-burk med klient-programvara installerat.

    Enligt Magen i denna tråd ska det gå att streama direkt från sc101 till xboxen. Hur?

    Det skulle ju vara jäkligt smidigt om man kunde slippa ha datorn igång och ändå få tillgång till filerna som ligger på sc101.

    Skulle uppskatta om någon som lyckats med detta kunde förklara lite närmare.

  28. #28
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    All min efterforskning på detta område säger att det EJ går. Man måste köra via pc:n , och tilldela den utdelning efter varje gång man startat om burken, då den tappar utdelningen vid varje omstart.

    Kan någon ett enklare/bättre sätt ,så skriv gärna det i denna tråd....

  29. #29
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    105
    Respekt
    22
    Misstänkte nog att det var så. Tack för svaret i alla fall. Man får nyttja den till att avlasta PCn då...

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Finns externa HD med egen strömkälla & som man kan koppla in på sitt nätverk via switch(router
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. streama trav sändning från atg.se?
    By bolets in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 12:57
  2. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  3. Streama från två burkar med relax.
    By Pappa-Scan in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 14:06
  4. Streama Från XBox
    By Nafets in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-06-15, 23:27
  5. Streama spel från pc
    By boxcoxer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-25, 18:21

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •