Jag har ett problem, alla NTSC-spel jag spelar (via HDAdvance) blir svartvita. Jag har testat på en annan tv, och då blir det färg. Båda tv-apparaterna klarar 60Hz. Vad kan detta bero på? Vad behöver jag göra/köpa för att få färg på den andra tv:n?
Jag har ett problem, alla NTSC-spel jag spelar (via HDAdvance) blir svartvita. Jag har testat på en annan tv, och då blir det färg. Båda tv-apparaterna klarar 60Hz. Vad kan detta bero på? Vad behöver jag göra/köpa för att få färg på den andra tv:n?
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Okej, jag har läst igenom tråden. Jag behöver alltså en sån där konverter?
Det konstiga är att 60Hz DVD-filmer funkar med helt perfekt bild, men inte spelen. (Spelen får däremot perfekt bild på den andra tv:n). Rgb-kabeln kommer från en PS1:a.
Det finns två scart-utgångar på tv:n. En orange och en blå. När jag kopplar till den blåa så "hittar" tv:n inte PS2an. Vad kan detta bero på tro?
Om jag skaffar en S-video-kabel till PS2:an i stället, tror du att det skulle funka?
Tack på förhand.
S-video hjälper inte mot problem med svartvit bild.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Okej! Jag fixade problemet. När jag kopplade PS2:an till den orange kontakten så fungerade det! Jag behövde dock en ny fjärrkontroll.
Ett problem dock - bilden är skjuten åt vänster en liten bit. Även i 50Hz. Detta problem fanns inte när jag använde den andra scart-kontakten. Går detta att ordna på något vis?
Bara om tv:n har en servicemeny du kommer åt och förstår att använda korrekt :-(
Du kan iofs testa olika rgb-kablar, ibland blir det bättre med vissa kablar.
Tjenare jag har samma problem att jag bara får svart/vit bild på min tv men fungerar på min brors (som är nyare) anntar att min tv inte stödjer RGB så jag köpte ne RGB kabel men fortfarande svart/vit och vill nog inte slänga ut 300/995 kr på några konverterare, är ända sättet att köpa en ny tv då eller?
MVH
Martin H
Japp, du får svartvit bild för att din TV inte klarar NTSC-signaler.
Bookmarks