Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Akira 2 Chip, inget stämmer?

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21

Question Akira 2 Chip, inget stämmer?

Jag fattar ingenting! Köpte en xbox med Akira 2 chip i, fick hem den skulle flasha boxen, bara då blev det krångel, den vägrade läsa in bioset.
    Med lite tålamod och funderingar och letande på forum så hitta jag att man skulle döpa om bios filen till bios.bin, sagt och gjort, funka bra.
    Men efter det så har inget funkat..
    När man flashat in bioset så ska man trycka på "B" för att stänga av boxen, och det gjorde jag, och sen skulle man trycka på Power knappen för att boota boxen med det bya bioset.
    Det funka inte, jag kom till Akiras egna meny, kvittade hur och villken version jag flashade in så funkade det inte, blev bara samma sak.
    Blev lite sur och tryckte på "Unlock HDD" i Akiras meny, och då bootade boxen upp med bioset?
    Startade då om boxen och startade boxen med "Eject Knappen" då bootade den upp boxen med bioset.
    Jag blev lite förvånad och tänkte "jaja får se vad som händer när jag lägger i superdisc skivan" och ja det funka bra, installerade och sånt. Men jag kan inte starta något från "Apps" för då kommer bara Loading upp och sen står den där bara.
    Men det står på akiras hemsida att man ska trycka på "Power knappen" för att boota upp boxen med bioset och sen om ja vill komma in till akiras meny ska man starta den med Eject knappen. Mitt är precis tvärt om, kan inte använda IGR för då kommer jag till Akiras meny.
    Inte alla spel som funkar (svart bild).

Med anndra ord allt är fel, vad kan jag ha gjort fel? Villket bios rekommenderar ni? Villket bios ska man ha?
    Tacksam för hjälp!

/oRiN^

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    aldrig hört talas om nåt liknande. Verkar skumt...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    nä inte jag ihäller, kan man återställa boxen helt? och börja om från början?

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    löda bort chippet, är ju en lösning...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    haha nejdu
    Har fått rätt på detta nu, men nu har jag ett nytt problem, boxen vägrar starta vissa spel.. lite skummt.
    Den klarar att kopiera in spelet på boxen med dvd2xbox, men att starta spelet så ja kan spela det klarar den inte..
    PS: kan spela spelet från HDDn när jag har kopierat in det.
    Last edited by oRiN^; 2005-10-30 at 00:43.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    knepigt det också... villken dashboard använder du?

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Har inte med dashboarden att göra, ibland fungerar inte vissa spel från skiva... Men har de funkat innan?

Du kan ju pröva att stänga av funktionen TSR inne i system management > system settings, under misc, se om det hjälper...

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    Kör avalaunch på den boxen, boxen är nychippad så jag har inte fått det att funka än
    Klockan går rätt i msdashboard så det var inte det som var fel, ska testa stänga av TSR, finns det i ava?

/oRiN^

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Hmm... Om du har avalaunch har jag ingen aning om hur du gör, tyvärr

Men om du aldrig har fått spelen att fungera så är det ganska troligt att det antingen är skivorna eller själva spelen som är felet (jag är 95 % på att det är skivorna). Vad bränner du på för skivor? Jag rekommenderar att du "provbränner" på en märkesskiva (Philips, Fujifilm, TDK) och se om det fungerar. Kolla också vilken cd-läsare du har HÄR (Skrolla ner lite). Kolla sen HÄR för vilka skivor som fungerar...

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    saken är den att alla spelen funkar på en annan box med philips läsare (min egen box)
    Men bara ett fåtal funkar på min väns box (samsung läsare).
    Jag brännde bootdiscen på en skiva och den funka, sen testade jag bränna ut ett spel på en likadan skiva, men det spelet funkade inte.
    Blir bara svart bild. Men bootdiscen funkade? Och spelet funkade i den anndra boxen.

//oRiN^

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    hmm.. då vet jag faktsikt inte, har själv en samsung-läsare och den har svalt allt jag stoppat i den

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    tror du det kan bero på bioset? eller något annat som e knas kanske?
    Kom gärna med förslag, vill gärna ha denna att funka

//oRiN^

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    själv har jag samsung, och den tar glatt emot alla typer av skivor (ja, även cd-r).

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    Blixten100: okej, du vet möjligen inte vad det är för fel på denna boxen då?

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    njeee, inte direkt. det är ganska svårt att veta utan att ta en titt på det själv...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    jo det är sant..

Några anndra förslag?
    Last edited by oRiN^; 2005-11-02 at 19:47.

Liknande diskussioner

1. Hur reseta boxen med handkontrollen? Akira 2 chip
    By Absolutfalk in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 09:21
  2. Omflashning av akira chip
    By ckaiy_cool in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 12:39
  3. är akira ett riktigt x-ecuter chip?
    By jonsvensson in forum X-ecuter 2 LITE support
    Senaste inlägg: 2003-12-18, 10:17
  4. AKira chip VS xecuter 2.2
    By honungsklubba in forum X-ecuter 2 LITE support