Xbox Media Center (XBMC) Guide, Heaven2.9
-----------------------------------------------------------------------
UPDATE SEDAN 10.15:
+Lägg in flera länkar under samma bokmärke.
Länkarna fungerar på samma sätt <se nedan>, skillnaden är att XBMC numera stöder flera Path-rader.
<bookmark>
<name>EXEMPEL</name> <-- Namn som vanligt
<path>smb://192.168.123.107/Share1</path> <-- Din första utdelade mapp
<path>smb://192.168.123.107/Share2</path> <-- Din andra utdelade mapp
<path>smb://192.168.123.107/Share3</path> <-- Din tredje utdelade mapp
</bookmark>
Nu kommer alla filer som ligger i dessa tre mappar (share1, share2 och share3) alla hamna under länken "EXEMPEL".
-----------------------------------------------------------------------
Jag går igenom följande:
- Berättar hur länkarna fungerar
- Ta borde dom onödiga genvägarna i XBMC
- Streama Xvix, DVDR, Musik och Bilder från din dator
- Lägga in XBMC som dashboard (den meny som xboxen startar med)
- Ändra RSS-strömmarna
LÄNKARNA:
Att lägga in XBMC i din Xbox är otroligt simpelt, bara skicka över programmet i din programmapp,
tex E:apps som den heter på min box. Det kluriga är istället att få alla inställningar och genväga att passa
just din box. Iställningsfilen heter xboxmediacenter.xml , och det är den vi ska redigera.
xboxmediacenter.xml finner du i rooten, dvs direkt i XBMC-mappen. Öppna den med wordpad (anteckningar går också bra,
men jag föredrar wp). Du kommer snart se ett mönster i texten. Gå ner till <!-- My Videos shares !--> (här börjar
inställningarna för "Mina Filmer).
<bookmark> <-- Att det är ett genväg
<name>F drive</name> <-- Vilket namn du vill ha
<path>F:\</path> <-- Genväg till..
</bookmark>
Bland det första du stöter på här, <bookmark> , betyder att det är en genväg, dvs att den kommer ligga under Mina Filmer
i XBMC-menyn. Namnet på mappen kommer vara det som ligger mellan "name", och under det väljer du vart du vill länka din genväg.
Eftersom jag bara har en mapp på xboxen med filmer, döper jag om den från Frive till Xboxen (jag har sedan genvägar via nätverket
till datorn). Jag ändrar sedan genvägar till F:\Filmer (eftersom jag lägger alla mina xbox-filmer i en mapp som heter "filmer" på xboxen.
<bookmark>
<name>Xboxen</name> <-- Kan vara Filmer, eller vad som helst. Pröva dig fram
<path>F:\Filmer</path> <-- där ligger mina filmer på Xboxen.
</bookmark>
Det är så länkarna funkar. Varje <bookmark> är en länk som kommer hamna under den sektion du arbetar med. Ex Filmer som jag
berättade om nyss. Handlar det istället om länkarna under <!-- My Music shares !--> är det samma princip. Byt namn, och se till
att länken hamnar där din musik finns.
Som ni nu förstår finns det långt fler länkar än nödvändigt. kolla under name, lista ut vad det kan vara. Känner ni att ni
inte behöver en genväg, ta bort den. Jag själv använder tre länkar under varje sektion. En till DVD-rommen (ifall man har
en skiva med filmer, musik eller bilder), en annan länk till xbox-hddn och slutligen en länk till min dator (streaming).
STREAMING:
Streaming är igentligen bara en vanlig länk, som den till F:/Filmer, fast du länker genom nätverket till din dator.
Lägg in följande länk under den sektion du vill ha strömmen på, film, musik eller bilder. Mumera klarar även XBMC
att streama en film utan att du behöver packa upp den. Direkt i ett RAR-Arkiv alltså.
<bookmark>
<name>EXEMPEL</name> <-- Namn som vanligt
<path>smb://192.168.123.107/Xbox</path> <-- Din dators Ip, samt länk till share
</bookmark>
1. Högerklicka på den mapp du vill dela ut, klicka egenskaper och välj dela ut. När Windows
frågar vad mappen ska heta i nätverket, skriv Xbox . Kolla vad din dator har för internt (!) ip, och skriv det i länken.
Starta om Xboxen.
Nu finns det en länk under Filmer, eller den sektionen du valde som heter EXEMPEL, klicka på den och du ska vara i xbox-
mappen på din dator. Kontrollera genom att lägga en filmfil i den mappen och försök starta den. Grattis, du streamar!
Nu är det bara att göra en sån genväg under varje sektion, och länka till samma mapp ("xbox"), eller göra en annan mapp,
dela ut den och länka till den istället.
XBMC SOM DASHBOARD:
1. Se till att du har en XBMC som fungerar.
2. Kopiera den till en mapp på Datorn
3. Ta bort allt i C: på xboxen. (STARTA INTE OM!)
4. Lägg in den fungerande XBMC direkt i C: (Det ska alltså inte ligga en mapp som heter XBMC i C:, utan mapparna
python, scripts, xboxmediacenter.xml och allt sånt ska ligga i C: )
5. Döp om default.xbe till evoxdash.xbe (default.xbe är till för program, evoxdash.xbe är för dahboard)
6. Starta om.
ÄNDRA RSS-STRÖMMARNA (Informationen som rullar i XBMC)
Gå ner till <rss> i xboxmediacenter.xml . Använd Ctrl+F om du inte hittar den.
<rss>
<set id="1">
<feed updateinterval="30">http://rss.swecheck.net/?s=dvd-r</feed>
<feed updateinterval="30">http://svt.se/rss/sport/ishockey/</feed>
<feed updateinterval="30">http://www.xbox-scene.com/xbox1data/xbox-scene.xml</feed>
</set>
</rss>
Så ser den ut för mig. Lägg till Feed om du vill, eller ta bort någon. Ni hittar säker olika RSS-strömmar
på era favoritsidor på nätet. Min första ström är Swechecks nyaste DVDR-releaser, nr2 är hockeynyheter
från SVT, och den sista är det nyaste från Xbox-Scene.
Lycka till med meckandet. Se alltid till att ha en SuperDisc liggandes när ni pillar. Även den bästa kan råka
della en fil ibland
Heaven2.9
[ Jag kör XBMC.2005.1010-EXPERT, och rekommenderar att man alltid har den nyaste versionen av XBMC installerad,
dock fungerar guiden till alla "nyare" versioner av XBMC ]
Bookmarks