Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Jäklar!

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20

    Jäklar!

    Hej Hansi, nu är jag här i denna avdelning...

    Det var jag som trodde jag hade ett Xecuter3, men kom fram till att det var ett Xenium. Nåväl, jag följde anvinsningar och skulle uppdatera bioset. Nu funkar ingenting! Vare sig jag trycker på eject eller start-knappen - ingenting händer. Shit, vad gör man?

    Och jag vet:

    If it aint broken, don't try to fix it!

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Använde du rätt bios? Vilket använde du? Vilken verison har du?

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20

    jäälp!

    jag använde senaste bios jag hittade 2.3.0? xbox = 1.6.

    Nu har jag på nåt vis fått igång det i alla fall. puh!. men jag kommer bara till xeniumskärmen. ska testa nån installationsskiva så får vi se vad som händer....

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    nä. nu är det kört igen! mer än nånsin! nu blinkar det bara rött och grönt. eller så stängs den av på en gång. dvd-släden går ej att öppna. urk!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Om det är en 1.6 så måste du använda bioset m8_16 eller m8_16plus. Vad var det för bios du använde? 2.3.0 har jag inte hört talas om? Om du använder fel bios så händer "onda saker på moderkortet". Tyvärr kan jag inte så mycket om det där men jag kan säga att tyvärr är det inte bra, jag överlämnar resten åt Hansi då han kan det här bättre...

    EDIT: Vet dock inte hur det är med Xenium om de har något eget bios...
    Last edited by rejjo; 2005-11-03 at 14:30.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    OK. Nu är det så här:
    Vare sig jag trycker på start eller ejectknappen så händer följande:
    Xboxen stängs av och sätts på några gånger och sen står den och blinkar rött/grönt, samtidigt som en annan led hela tiden lyser röd. HJÄÄÄÄÄÄLP!

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Så blir det alltid när något är knas med xboxen / moderkortet, men som sagt, eftersom jag inte vet så mycket om det här så får Hansi hjälpa dig.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Verkar lite som om chippet glappar för dig... xeniumchippets "os" skall alltid gå att få igång, så du får upp xenium menyn. När du har igång xeniums meny lägger du in bios under "launch menu" (beror lite på vilken version du har)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Jamen nu kommer jag ju inte till xeniummenyn ens!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Exakt vad gjorde du då från det att du fick upp xeniums meny...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Eh... Vet inte...

    Alltså om vi har ett worst case scenario: att jag har fuckat upp hela skiten. Vad kan man göra då? Ska jag hiva boxen? Får jag slå sönder den?
    Last edited by bynson; 2005-11-04 at 10:48.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova dra sladden en stund, prova starta med alla varianter av power, eject, bara eject. Bara eject borde väcka boxen till xenium menyn.

    Annars måste du pilla upp boxen och använda switchen på chippet som tvingar chippet till recovery mode.

    Recovery mode fungerar bäst om man har en bra xenium firmware fil i e:\ på hårddisken, annars skall det gå att läsa från dvdläsaren också men det är ju större risk för strul då.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Men jag skruvar alltså upp boxen, hittar chippet och en switch som jag ändrar på. Startar xboxen så den kommer till xenium-menyn? eller?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej, du kommer in i recovery mode. Med lite tur har du ok firmware i e:\ annars måste du surfa till deras hemsida och hämta senaste och bränna på en dvd-r
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Eftersom att du skriver "hittar chippet" så antar jag att du inte vet var det sitter? När du skruvat upp boxen så sitter det under dvd-trayen, längst till vänster i mitten. Bara så att du inte råkar pajja nåt annat

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Alltså jag har inte gjort nåt än. Måste väl köpa / låna såna där torx-mejslar eller går det på nåt annat sätt?

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Du behöver torx 10 och 20 för att öppna boxen...

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    ok. jag hitta switchen. ändra på den. starta boxen. den vill inget. den öppnar dvd-släden. vill den att jag ska stoppa i nåt kanske? testar väl att göra nån skiva då....
    led:en lyser inte rött längre i alla fall. utan grönt. alltid något.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Alltså:
    Först blinkar ejectled:en orange, medan xeniumleden är röd
    Sen blinkar ejectled:en grön/röd, medan xeniumled:en är grön
    jag slänger in en skiva med bios.bin, efter ett tag blir xeniumled:en blå, sen grön igen och sen stängs xboxen av.
    Allt medan skärmen är svart.

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    HEJA HEJA HEJA!!!

    Nu är jag inne i xeniummenyn i alla fall!! Nu gör jag inte ett skit förrns Hansi, Rejjo eller nån annan säger vad jag ska göra!

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad har du för menyval, ser du vilken version av xenium os du har?

    I de senaste xenium OS (2.0 och senare borde det vara) så har du "Launch menu", det är i den du skall lägga till dina biosar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    jodå, jag har en sån. "Launch menu" Får väl kolla runt lite och försöka vara lite mindre pain in the ass för er och försöka fixa det själv.
    Tack för allt i alla fall!

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det var så länge sedan jag pysslade med xenium så jag kommer inte ihåg exakt vad menyvalen heter för att lägga in bios i launch menu.

    Men lägger du in ett menyval som skall "load from tsop" så startar originalbios när du startar det menyvalet sedan.

    Lägger du in något som skall "load from chip" så laddas det bios du lägger in i chippet.

    När du lägger in bioset i chippet kan du göra det från en fil på hårddisken eller från en cd/dvd. Om du redan har ett fungerande bios och kan starta boxen till t.ex. evo-x dashboard så är det enklast om du ftp:ar de biosar du vill använda till hårddisken först och sedan bootar om till xeniums meny och lägger in dom i launch menu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    71
    Respekt
    20

    Hua

    Pust! Allting är fixat nu. Det trodde jag inte, var på väg att slå sönder alltihop några gånger men lyckades behålla besinningen. Så vad har jag lärt mig av detta då?
    Jag hade inte ett xecuter3chip i lådan som jag trodde, däremot hade jag större hårddisk än vad som sades när jag köpte den. 40 extra GB. Och så länge boxen funkar så spelar det väl inte så jättestor roll vilket chip det är?

    Hur illa ställt det än kan bli med boxen så verkar det som att det går att fixa, men detta hade jag nog inte fixat utan stöd från hjälpsamma personer här. Hansi och Rejjo, tusen tack!

    Det finns ingen riktigt bra instruktion om hur man ska göra med Xenium-chippet, åtminstone ingen som jag har hittat. Kanske skriver en själv när jag har förstått vad jag gjort.

    Så, om nån mer har problem som verkar helt kört att fixa så kan det faktiskt gå. Jag trodde verkligen att boxen var död ett par gånger. När led:en lyser röd och det enda man hittar att det kan betyda är "motherboard failure" då blir man lätt nervös....

    Och nu ska jag ta och redigera lite i den här tråden så att den kanske kan bli till användning för nån annan också...

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •